De același autor
Elementul unificator în istoria comună a majorităţii partidelor politice de după 1989 este lipsa de contur identitar propriu.
„Sentimentul meu este că PC este mai aproape de PSD“, a declarat preşedintele liberalilor, Crin Antonescu, într-o emisiune televizată, duminică seară, la Antena 3. Aceasta după ce preşedintele PC făcuse şi el constatări legate de nefuncţionalitatea alianţei de centru-dreapta.
Ce transmit, de fapt, cei doi lideri politici? În primul rând, că identitatea politică a cel puţin uneia dintre cele două formaţiuni în chestiune este discutabilă. Singura coaliţie viabilă a ultimelor luni în politica internă este, fără îndoială, USL, cu toate semnele unor disfuncţii, până la urmă, previzibile. În al doilea rând, cei doi lideri în divorţ se întreabă, implicit, pe cine ar mai putea reprezenta, invocând plasarea de centru-dreapta, de vreme ce se trimit, unul pe celălalt, la PSD, adică la social-democraţi?
Pentru prima dată în ultima vreme, Crin Antonescu şi Daniel Constantin îşi pun întrebări valide, deşi poate involuntar, în legătură cu profilul doctrinar al partidelor pe care le reprezintă. Deşi povestea lor este uşor diferită, ea construieşte istoria comună a sistemului românesc de partide profilat după 1989, pe fondul unor legitimări fie de tip istoric, fie revoluţionar-consensual, fără apelul la conţinut doctrinar autentic sau la suportul sociologic necesar pentru o structură de partid solidă.
Partidul Conservator, formaţiune fără profil ideologic conturat, fabricată de Dan Voiculescu pentru uzul alianţelor politice profitabile, se încadrează perfect în categoria partidelor lipsite de identitate politică stabilă. Născut „umanist“ în 1991, rebotezat în vremuri care cereau schimbarea „conservator“, purtând încă, după opt ani, eticheta devenită celebră a „soluţiei imorale“, PC este nu numai partidul unui singur om, dar şi exemplul clasic de inconsistenţă doctrinară din care se hrăneşte confuzia nesfârşitei tranziţii româneşti. Fostul Partid Umanist s-a prezentat singur la alegeri numai în 1992, alegând apoi să se lipească de diverse formule electorale mai mult sau mai puţin viabile, schimbându-şi opţiunile şi etichetele după cum a bătut vântul schimbării: întâi social-liberal (ne mai amintim şi soluţiile extreme, în această direcţie, ale socialist-liberalilor conduşi de avocatul Cerveni), apoi social-democrat, puţin popular când trendul o cerea, cu un an-doi înainte de aderarea la UE (pe vremea când, mai puţin intuitiv, Partidul Democrat intra în Internaţionala Socialistă!).
Liberalii au avut un demaraj radical diferit: purtau în spate blazonul liberalilor istorici, care le-a atras în plus multe ciomege prin 1990 din partea muncitorilor de la IMGB (Intreprinderea de Maşini Grele Bucureşti, pentru cei născuţi după 1989) sau a minerilor veniţi să planteze panseluţe în Piaţa Universităţii acum 23 de ani. E drept că, de la bun început, puşi în faţa purităţii intransigente a PNȚ-ului lui Corneliu Coposu, liberalii lui Radu Câmpeanu şi apoi ai lui Mircea Ionescu-Quintus şi-au apărat mai puţin convingător statutul de partid istoric şi au dovedit, prin abordarea mult mai relaxată a conceptului de opoziţie constructivă avansat de preşedintele Ion Iliescu, o apetenţă sensibil mai mare pentru beneficiile puterii, dar şi o aplecare pentru compromisurile care o însoţesc. Într-o perioadă când identitatea politică era o chestiune, în primul rând, de distanţare netă faţă de trecutul comunist, adică la începutul anilor ‘90, liberalii au lăsat să plutească vălul confuziei şi al echivocului politic, botezat tot de Ion Iliescu, abil, „consens“.
Rezultatul inevitabil al acestei situaţii a fost naşterea, consolidarea şi instalarea pe termen lung a unui sistem politic întemeiat pe compromis, corupţie şi migraţionism politic. Singura bază identitară posibilă, platforma anticomunistă, a căzut rapid în derizoriu, împinsă adesea – paradoxal – de chiar susţinătorii ei. Este ceea ce se întâmplă şi în Bulgaria, unde de 10 zile lumea iese în stradă pentru a protesta împotriva sărăciei şi a corupţiei generalizate a clasei politice, după ce pe 20 februarie demisionase, în urma unor manifestaţii şi acuzaţii similare, guvernul conservator condus de Boiko Borissov. Alegerile anticipate au degajat un guvern socialist, noutatea absolută fiind însă alta, simptomatică pentru ţările postcomuniste: dreapta tradiţional anticomunistă, populară în marile oraşe, nu a câştigat niciun deputat pentru prima dată de la căderea comunismului. Situaţia partidelor româneşti nu este mult diferită: Partidul Social-Democrat are poziţii mai liberale decât PNL, iar popularii din PDL se extaziază incompetent şi iresponsabil în faţa politicii de cadre a Partidului Comunist Chinez.
Elementul unificator în istoria comună a majorităţii partidelor politice de după 1989 este tocmai lipsa de contur identitar propriu. Recursul la fondul comun al consensului transnaţional nu e nici pe departe un procedeu suficient pentru scoaterea unui partid dintr-o indeterminare care tinde, iată, să devină deja un lest istoric. //