De același autor
Educația așteaptă în continuare un semnal de coerență care nu mai vine.
Camera Deputaților a votat o nouă modificare adusă Legii Educației Naționale (LEN), prin adoptarea Ordonanței de Urgență, dată pe ultima sută de metri ai ministeriatului Ecaterinei Andronescu. Astfel, deși noul ministru al Educației lansa în spațiul public la începutul mandatului mesaje liniștitoare privind odiseea învățământului românesc, ea continuă sub patronajul indirect, dar ferm al fostului ministru.
Situaţia educatorilor și învățătorilor
Pentru ciclul primar, principala modificare, anticipată de un acord încheiat între sindicatele din învățământ și Ministerul Educației pe 21 ianuarie, este eliminarea studiilor universitare obligatorii în termen de șase ani pentru educatori și învățători. Chestiunea a făcut obiectul unui articol în sine publicat într-un număr anterior al revistei 22, dar ceea ce merită subliniat este că situația imposibilă în care erau puși educatorii şi învățătorii, obligați să se ducă să-și facă la repezeală o facultate, nu era nicidecum consecința LEN, ci o interpretare abuzivă a ei, în folosul fabricilor de diplome. Articolul VI din Ordonanța 92/2012 îi obliga pe educatori și învățători ca, în termen de șase ani de la data publicării respectivului document, să obțină o diplomă de licență, fără de care nu ar mai fi putut profesa. Explicația fostului ministru era că, deși la prima vedere textul pare abuziv, el nu face decât să identifice o soluție mai puțin traumatizantă la efectele pretins perverse ale Legii Educației. Potrivit acesteia, desființarea categoriilor de educator și învățător și transformarea lor în profesor în preșcolar, respectiv primar avea, printre altele, ca scop tocmai posibilitatea încadrării lor în grile superioare de salarizare. Legea, combinată cu normele metodologice adoptate apoi de minister, stipula proceduri concrete de echivalare.
Lucrurile au intrat însă în făgașul „normal“: au fost abrogate și articolul abuziv din ordonanță, dar și articolul 248, alin. 3, din LEN, care în realitate schimba titulatura și încadrarea respectivelor cadre didactice, deschizând astfel o portiță pentru posibile măriri de salariu, care ar fi putut ajunge, în cazul celor cu vechime, la 25%.
Cum se va intra la liceu?
Un al doilea punct important privește modificarea metodologiei de admitere în liceu și a conținutului probelor susținute de elevi la examenul de capacitate, precum și durata studiilor gimnaziale, respectiv liceale. Examenul de capacitate se va susține la limba română, matematică și, potrivit ministrului Remus Pricopie, „va avea două componente noi, evaluări făcute în timpul anului școlar, în clasa a VIII-a, la limba străină și informatică“. Fostul ministru Daniel Funeriu a criticat măsura anunțată de minister, spunând că eliminarea probei în cauză consolidează învățarea pe bază de reproducere mecanică și nu stimulează mobilitatea intelectuală a elevilor cantonați în manuale și programe nereformate. Iar educația așteaptă în continuare un semnal de coerență care nu mai vine. Deja, seriile de elevi din gimnaziu care se pregătesc, în doi-trei ani, pentru admiterea la liceu, se întreabă - din nou - cum va arăta această admitere. Actuala clasă a opta merge după vechiul sistem, anterior Legii Funeriu, unde media generală şi media de la evaluarea naţională au, fiecare, o pondere de 50%.
O altă schimbare substanțială se referă la compoziția Consiliilor de administrație din școli. În actuala lege, Consiliile, definite ca unic organism de conducere și decizie în școli, se deschideau în direcția unei proporționalități echitabile a prezenței părinților, în vreme ce în noua formă se prevede, la articolul 96, alineatul 2, că, „dintre membrii consiliului de administrație, alții decât directorul, 50% sunt cadre didactice alese de către personalul didactic al unității de învățământ și 50% sunt reprezentanți ai părinților, ai autorităților administrației publice locale și ai operatorilor economici, după caz“.
Modificările preconizate în învățământul preuniversitar sunt în măsură să tulbure, din nou, apele în parcursul școlar al mai multor generații de elevi, aruncându-i într-o perpetuă stare de provizorat și pe școlari, și pe profesorii lor.
Anularea diplomelor |
---|
Art. 146, modificat: „Rectorul, cu aprobarea senatului universitar, poate solicita instanței competente anularea unui certificat sau a unei diplome de studii atunci când se dovedește, prin acțiuni de control intern, control al Ministerului Educației Naţionale sau o constatare a organelor abilitate ale statului, că s-a obținut prin mijloace frauduloase sau prin încălcarea prevederilor Codului de etică şi deontologie universitară“. |
Limitarea autonomiei universitare
Cam la fel stau lucrurile și pentru învățământul superior. Ordonanța 92/2012, adoptată de Camera Deputaților cu minime modificări, elimină posibilitatea ca rectorii să anuleze pe cale administrativă diplomele de studii obținute fraudulos. Cu alte cuvinte, universitățile sunt private de un drept elementar privind igiena academică și controlul a posteriori asupra diplomelor. Trauma identitară a unui prim-ministru prins cu doctoratul plagiat provoacă, după cum se vede, modificări de substanță în chiar ideea de autonomie universitară și în libertatea comunității academice de a elimina frauda și impostura, deși retragerea titlurilor este, în practica academică europeană - ușor mai veche și mai consolidată decât cea românească -, rezervată instituțiilor de învățământ superior emitente.
O altă modificare semnificativă se referă la procedurile de acreditare a școlilor doctorale, de unde se elimină posibilitatea apelului la evaluatori externi alternativi și se consfințește autoritatea unică a Consiliului Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU). În vechea lege, la articolul 158 alin. 4 şi 5, se prevedea că „evaluarea școlilor doctorale se va face de către ARACIS sau de către o altă agenție de asigurare a calității, din țară sau din străinătate, pe baza rapoartelor CNCS referitoare la calitatea cercetării și a rapoartelor CNATDCU referitoare la calitatea resurselor umane“. Amendamentul nu mai amintește decât de procedura prin CNATDCU, eliminând orice referire la agenții de calitate din străinătate.
Gimnazial de patru ani |
---|
Pe 26 februarie, Comisia de învățământ a Camerei Deputaților a adoptat amendamentul depus de ministrul Educației, Remus Pricopie, privind revenirea la gimnaziul de patru ani, în loc de cinci. Se vor modifica, de asemenea, anumite probe susținute la examenul de capacitate, cu aplicare din anul 2016, în sensul eliminării probei transdisciplinare la matematică și științe, prin modificarea art. 74 alin. 5 din LEN. |
Undă verde pentru corupție?
Bomboana de pe tort e cadoul oferit universităților care pot de acum, potrivit art. 129, alin 3, să acorde „prin contract dreptul de administrare și folosință asupra bunurilor patrimoniale societăților comerciale sau asociațiilor în care are calitatea de asociat sau acționar ori fundațiilor în care are calitatea de fondator, cu aprobarea senatului universitar“, fără alte precizări, constrângeri sau reglementări suplimentare, spre deosebire de fosta formă a legii, unde se specifica extrem de clar că „dreptul de folosință sau administrare asupra bunurilor proprietate publică nu poate constitui aport al universității la capitalul social al unei societăți comerciale, fundații sau asociații“. În contextul corupției din ce în ce mai evidente din anumite instituții de învățământ superior, modificarea e o invitație deschisă pentru transferul patrimoniului universităților, mai cu seamă particulare, în direcția afacerilor private desfășurate colateral de conducerea acestora. Grăitor în acest sens este cazul Universității „Vasile Goldiș“, din Arad, unde, la începutul lunii februarie a acestui an, procurorii şi ofiţerii Direcţiei Generale Anticorupţie (DGA) au descins la sediul central precum și la filiale din opt județe, au făcut percheziții și au dispus începerea urmăririi penale pentru infracţiuni de luare de mită, dare de mită şi trafic de influenţă.
Ampla mișcare de reformare a sistemului de educație, atât de dorită de profesori, elevi și studenți mai are așadar de așteptat. Unicul obiectiv vizibil al politicii Cabinetului în materie de educație este schimbarea din temelii a reformelor inițiate de LEN, fără ca îndărătul acestui pretins val revoluționar să se mai afle, cel puțin în momentul actual, o filosofie coerentă a reformării sistemului: corelarea ciclurilor de studii cu metodologia de admitere, armonizarea programelor cu o încărcătură orară rezonabilă pentru elevi și, nu în ultimul rând, o atentă și inteligentă revizuire a programei de învățământ. Se remarcă în continuare o stupefiantă lipsă de viziune în legătură cu ameliorarea calității învățământului liceal, aflat într-o gravă derută - rezultatele foarte slabe la simularea de la bac vorbesc de la sine. Generații slab pregătite de liceeni vor umple în continuare băncile universităților de stat subfinanțate și buzunarele fericiților patroni de universități particulare, favorizați de noile modificări aduse Legii Educației. //