De același autor
PDL se confruntă cu o misiune imposibilă: să se recompună ca partid de opoziție credibil, în condițiile unei lupte oricum extrem de inegale cu un regim din ce în ce mai discreționar.
Sâmbătă, 30 iunie, a avut loc Convenția Națională Extraordinară a PDL, reunită pentru alegerea unei noi conduceri. Fără prea multe surprize - Vasile Blaga a fost singurul candidat pentru funcția de președinte - și cu un mesaj pe măsură - campania electorală începe pe 1 iulie, la ora 15 -, evenimentul în sine lasă să plutească în urma lui un mare semn de întrebare: mai avem, oare, opoziție?
Cum de la instalarea Guvernului Ponta experimentăm o situație fără precedent în ultimii 20 de ani ai postcomunismului - și spun 20, pentru că ea are un echivalent în caracterul discreționar al puterii din ‘90-’91 -, întrebarea devine cu atât mai presantă, cu cât parlamentul pare să se îndrepte cu pași hotărâți spre modelul Marii Adunări Naționale. Ar fi însă prea simplu să aruncăm responsabilitatea degringoladei în care a intrat democrația românească, atâta câtă exista, exclusiv în spatele USL. Nu trebuie uitat că una dintre marile responsabilități ale PDL este aceea de a fi selectat, tolerat și promovat în rândurile sale oameni corupți, cadre vechi de partid - comunist -, lideri locali în eterne stări de confuzie cu legea, profiluri politice abuzive, primari cu dosare penale. Sau, pur și simplu, de a fi acceptat membri de vază aflați la a patra, a cincea destinație politică. Cu asemenea deficiențe, semnalate de-a lungul timpului nu numai de comentatori exteriori partidului, dar - mai important - de câteva voci din interiorul său, dintre care puțini se regăsesc astăzi în proaspăt aleasa conducere, fostul partid de guvernământ a pregătit, în fapt, cu multă aplicație, situația suprarealistă în care guvernul lui Victor Ponta ne împinge cu sârg mai departe în fiecare zi.
La Convenția Națională din mai 2011, principala critică formulată de câteva voci izolate din partid viza în mare măsură politica de cadre practicată la vârful formațiunii, dar mai cu seamă în teritoriu, acolo unde PDL ar fi trebuit să proiecteze adevărata strategie de reformare și de reorientare a discursului și politicilor locale.
Calculul a fost dublu greșit, iar decontul s-a produs mult mai devreme decât anticipaseră - dacă o făcuseră - liderii partidului. Prima etapă a fost și cea mai usturătoare, pentru că a însemnat ieșirea pe ușa din dos a guvernării. Cu un discurs duplicitar - pe de o parte, adoptând, în septembrie 2011, un Cod etic menit să facă un soi de curățenie în partid, iar, pe de altă parte, menținând la vârful partidului oameni care încarnau exact contrariul -, PDL a menajat și a încurajat profilul politic „tolerabil“ al parlamentarului mercenar. Situația nu este, evident, una nouă și are, în plus, un echivalent usturător la nivelul administrației locale. Ambiguitatea morală, lipsa de direcție doctrinară, bricolajele în compoziția majorității, atât la Senat, cât și la Camera Deputaților, toate au conturat, puțin câte puțin, noua specie de parlamentar român, mercenarul politic perfect, fără mustrări de conștiință - pe care, în genere, cu puține excepții, nu o are -, adjudecat întotdeauna de cine dă mai mult. PDL nu este inventatorul acestei aberații cu pretenții democratice, dar a contribuit cu siguranță la consolidarea sa. Or, ceea ce s-a întâmplat la căderea Guvernului Ungureanu a fost recolta strânsă cu ambele mâini de USL din semințele vicioase semănate de PDL și, coborând în timp, și de regimul Năstase. Majoritatea parlamentară pe care se bate acum atâta monedă este profund ilegitimă, în sensul democratic al termenului, pentru că nu mai reflectă în niciun fel - și de mult - dorința sau expresia electoratului, ci puterea de cumpărare mai mare a USL.
A doua etapă a înfrângerii a devenit evident vizibilă la alegerile locale, unde s-a răzbunat o altă dominantă a politicii PDL, anume politizarea administrației publice locale. Deja impregnate de logica acestui tip de selecție, structurile locale au reduplicat la nivelul lor fenomenul deja produs în parlament în momentul moțiunii de cenzură, cu greutatea suplimentară a legitimității votului.
PDL se confruntă cu o misiune imposibilă: să se recompună ca partid de opoziție credibil, în condițiile unei lupte oricum extrem de inegale cu un regim din ce în ce mai discreționar. Vasile Blaga nu pare, din această perspectivă, a fi soluția. În garnitura de vicepreședinți, alături de câteva nume noi - Cristian Preda ar fi prezența cea mai notabilă -, se regăsesc fie vechi combatanți, fie mari perdanți în alegerile locale. Alte nume, cum ar fi Monica Macovei, nu au fost cooptate în noua conducere, fapt de asemenea semnificativ. Devine cu atât mai greu de explicat criteriul alegerii noii conduceri, cu cât schimbarea de echipă s-a produs tocmai în siajul eșecului de la începutul lui iunie. Îndemnul lui Vasile Blaga de a începe campania de acum, pe lângă caracterul bombastic-mobilizator ușor ridicol, e necredibil tocmai pentru că sună ca o scuză neîndemânatică: am condus prost campania pentru locale pentru că nu am avut timp să o fac așa cum mi-aș fi dorit. E greu de imaginat cum se va putea fie și pierde onorabil bătălia legislativă din toamnă folosind un asemenea discurs. //