De același autor
Relațiile dintre România și Ungaria devin pe zi ce trece tot mai bune și sunt, probabil, într-unul dintre momentele cele mai favorabile. Viktor Orbán, aflat în plină campanie electorală înainte de alegerile generale din aprilie, nu e încă sigur de victoria lui și trebuie să-i scoată la vot și pe nehotărâți, așa că a avut nevoie de fapte care să le demonstreze scepticilor că el nu e omul rușilor, așa cum se spune, ci un adevărat naționalist. Așa că și-a trimis la București ministrul de Externe, care este și unul dintre oamenii lui de încredere, pentru a primi o promisiune pe termen nu prea îndepărtat. Péter Szijjártó s-a întâlnit cu liderul PSD, Liviu Dragnea, cu cel al ALDE, Călin Popescu Tăriceanu, și cu omologul său Teodor Meleșcanu, care a transmis cumva prin canale neoficiale că n-ar fi vrut să aibă această întrevedere. După vizita discretă de doar o zi, șeful diplomației ungare s-a lăudat că România îi va vinde Ungariei toată cantitatea de gaz ce va putea fi transportată dinspre Marea Neagră spre Ungaria, adică 4,4 miliarde de metri cubi. Teodor Meleșcanu a negat această posibilitate, dar Ministerul de Externe nu a dat niciun comunicat care să confirme spusele șefului diplomației române.
La câteva zile după ce șeful diplomației române a negat că ar fi vorba despre vreun acord cu Ungaria prin care România s-ar obliga să livreze țării vecine o cantitate uriașă de gaz, premierul de la Budapesta spus că „era monopolului gazelor rusești va lua sfârșit în Ungaria, pentru că putem să ne acoperim peste jumătate din importuri din alte surse, în acest caz din România“. Viktor Orbán a explicat pe larg că Ungaria va semna „în scurt timp“ un acord care îi va permite ca „în următorii 15 ani să importe anual peste patru miliarde de metri cubi de gaze naturale din România“. Nimeni din România nu l-a contrazis pe șeful guvernului de la Budapesta, ceea ce înseamnă că într-adevăr cele două părți negociază un document prin care Ungaria să aibă acces direct prin conducta BRUA la gazul care va fi exploatat în perimetrul românesc din Marea Neagră. BRUA sunt inițialele statelor care au căzut de acord să construiască un gazoduct de la Marea Neagră până în mijlocul Europei Centrale: Bulgaria, România, Ungaria și Austria. Anul trecut, însă, Ungaria a anunțat că va opri conducta pe teriroriul său și deci gazoductul nu va avea cum să ajungă în Austria. Lucrurile sunt oarecum neclare în această privință, fiindcă o parte semnificativă din finanțarea proiectului a venit de la UE.
Pe de altă parte, OMV și americanii de la ExxonMobil au început explorările în Marea Neagră în 2008 și datele preliminare sugerează că în perimetrul românesc ar putea fi rezerve de gaz între 40 și 80 de miliarde de metri cubi. E posibil ca extragerea gazului să înceapă în 2020. Proprietarii afacerii sunt cele două companii, statul român încasează doar redevențele. Totuși, compania care asigură transportul gazelor (Transgaz) aparține statului român.
Dacă într-adevăr s-ar parafa un acord româno-ungar cu care să fie de acord atât OMV, cât și Exxon, valabil pe 15 ani, în urma căruia Ungaria să cumpere anual 4,4 miliarde de metri cubi de gaz, atunci mai mult de 80% din rezerva energetică aflată în apele teritoriale ale Mării Negre vor fi folosite de țara vecină, iar România va continua să cumpere gaz rusesc pentru a-și întregi nevoile și a-și păstra nexploatată o cantitate strategică în Podișul Transilvaniei.
Un astfel de aranjament ar fi împotriva politicilor adoptate de România în ultimii ani, fiindcă Bucureștiul a tergiversat cât a putut construirea conductelor revers cu vecinii săi, încălcând în acest fel deciziile Bruxellesului. Uniunea Europeană a cerut interconectarea țărilor astfel încât, în cazul în care Rusia ar închide din nou robinetul, statele europene să se descurce ajutându-se unul pe celălalt. Chiar și atunci când a construit conducta cu Republica Moldova, într-o perioadă în care relațiile dintre București și Chișinău erau foarte bune, România a făcut în așa fel încât debitul să fie modest și ajutorul pe care îl oferea să fie neglijabil. Nu există documente publice care să ateste tactica României de a nu intra în combinațiile europene și a-și păstra intactă producția de gaz, dar faptele demonstrează acest comportament, care la prima vedere ține de interesul național, dar care ar putea duce la izolarea țării în regiune.
De ce ar încălca Dragnea și Tăriceanu această cutumă energetică? Și mai ales de ce oficialii de la Budapesta nu negociază prin instituțiile celor două state, prin cele două guverne sau ministere de Externe? Viktor Orbán a înțeles că pârghiile puterii nu se află nici la Cotroceni, nici în Executiv, ci în mâinile celor doi lideri ai coaliției de guvernământ, așa că a început să le arate care ar fi avantajele unei colaborări reale. Exemplul este cooperarea dintre Ungaria și Polonia la Uniunea Europeană, unde cele două state s-au apărat reciproc atunci când au fost acuzate că deviază de la standardele statului de drept. Cu cât blocul răzvrătiților din UE se mărește, cu atât democrația și regulile justiției vor fi mai relaxate, iar lideri puternici precum Orbán în Ungaria sau Kaczyński în Polonia vor putea să-și facă propriile jocuri fără să fie deranjați.
Dragnea și Tăriceanu au nevoie de o susținere de acest gen la Bruxelles și, dacă Ungaria le-o garantează, cei doi trebuie să plătească un preț. Un grup Vișegrad extins își va putea impune propriile standarde: la așa ceva visează Dragnea & Tăriceanu.