Banii, politica şi clientelismul

Un primar de comună de la putere avea șanse de două ori mai mari să ia bani de la guvern decât unul de la opoziție.

Septimius Parvu 29.03.2016

De același autor

 

Discuțiile despre bani publici și distribuții clientelare pot fi dificile și tehnice. Dar ele sunt necesare și utile în an electoral, când partidele politice și candidații tind să uite că s-au aflat la putere în ultimii 4, 8, 12 ani și pro­mit un nou început, schim­barea, chiar dacă bugetele publice prost gestionate au fost pe mâna lor în toată această perioadă. Cea mai recentă cercetare EFOR ara­tă o continuitate de facto în practicile clientelare ale partidelor politice, fie că vor­bim de liberali, social-democrați sau de­­mocrat-liberali.

 

Raportul Clientelismul politic 2012-2016 arată cum au fost cheltuiți mai bine de 7,5 miliarde de lei în ultimii patru ani, în prin­cipal din fonduri care nu au reguli foarte clare sau transparente de distribuție. Cel mai important este Fondul de Rezervă al gu­vernului, a cărui împărțire a fost con­stant criticată de către Curtea de Conturi din cauza imprevizibilității. Deși banii ar trebui cheltuiți pe urgențe sau situații ne­prevăzute, ei ajung de multe ori să fie trans­ferați către autoritățile locale în ani elec­torali, pentru a suplini lipsurile pri­mă­riilor, dar și pentru a susține în mod in­di­rect campania electorală. În 2012, fondul a fost mărit de 10 ori, iar în 2014 de 15 ori de către guvern.

 

Multe dintre cheltuieli se fac pe baza unor exceptări de la lege. Guvernul a publicat mai multe ordonanțe prin care a permis de­rogări de la obiectul Legii 500/2002 a fi­nanțelor publice. De exemplu, Ordonanța 8/2013 a permis ca o parte din bani să fie cheltuiți pe arierate. De altfel, mare parte din sumele alocate Fondului au fost chel­tuite pe infrastructură locală, termoficare, arierate etc.

 

Una dintre principalele con­cluzii este că transferurile de bani au favorizat mi­gra­ția politică; cu alte cuvinte, cumpărarea de primari. Re­amintim că 552 de primari au schimbat partidul în sep­tembrie 2014, ca urmare a OUG 55, declarată ulterior neconstituțională. În pri­mul rând, în 2014 și 2015 au fost cheltuiți 80% din banii din perioada acoperită (iunie 2012-decembrie 2015). În a doua jumătate a lui 2014, au fost cheltuiți 80% din banii destinați acestui an. Perioada co­in­cide cu migrația și cu organizarea ale­gerilor prezidențiale.

 

Principalii beneficiari sunt PSD și par­ti­de­le aliate (ALDE sau UNPR), dar și inde­pen­denții, care primesc mai mulți bani după octombrie 2014. Dacă ne uităm la primă­riile unde edilii au migrat, situația este edi­ficatoare. Spre exemplu, dacă luăm pri­ma­rii de comună care au migrat de la PDL la PSD, observăm că doar 21 de PDL-iști au primit mai mulți bani înainte de oc­tom­brie 2014, raportul fiind de 2/1. Pe de altă parte, în alte 78 de cazuri, au primit mai mulți bani după migrație, fiind deja în PSD; de data aceasta, raportul este de 4/1. Și la primarii care au migrat de la PNL la PSD se observă aceeași situație. 25 de li­be­rali au primit de două ori mai mulți bani îna­inte migrație, dar după octombrie, alte 92 de primării care au devenit social-de­mocrate au luat de aproximativ patru ori mai mult.

 

O situație interesantă, care evidențiază și mai bine transferurile preferențiale, se regăsește chiar în București, unde Sectorul 1 nu a luat niciun ban în toți cei patru ani. Sectorul 3 a luat, pe de altă parte, cea mai mare parte a banilor. Primăria condusă de PSD-istul Robert Negoiță a luat de 55 de ori mai mult decât sectorul condus de (proaspăt arestatul primar) Neculai On­ța­nu. Nici Sectorul 5, care are cel mai sărac buget, nu a primit prea mulți bani, luând de trei ori mai puțin decât Sectorul 3.

 

Per ansamblu, cei mai mulți bani i-au primit comunele, peste 60%. Prima co­mu­nă, ca sume/cap de locuitor, este Voi­nea­sa, din jud. Vâlcea, unde au fost trans­fe­ra­te sume serioase pentru investiții în infra­structură. La capătul opus se află comuna Telega din județul Prahova, care a primit de 43.000 de ori mai puțini bani decât co­muna din Vâlcea – în cifre concrete, 11.760 lei vs. 0,28 lei.

 

Din primele 10 județe, ca sume pe cap de locuitor, șapte sunt conduse de președinți de CJ de la PSD și trei de la PNL. Cei mai mulți bani i-a primit Giurgiu (PNL), ur­mat de cinci județe social-democrate: Vâlcea, Tulcea, Bistrița-Năsăud, Mehedinți și Olt.

 

Ceea ce indică totuși clientelismul este fap­tul că un primar de comună de la putere avea șanse de două ori mai mari să ia bani decât unul de la opoziție, cu precădere în 2014-2015. Comparativ, în 2007-2008, șansa era de trei ori mai mare, sub gu­ver­narea Tăriceanu.

 

Deși transferurile sunt legale (pentru că există reglementări), nu sunt neapărat și justificate. Multe dintre județele sau lo­ca­li­tățile care au primit cei mai mulți bani nu sunt neapărat pe harta sărăciei sau, dim­po­trivă, se află și pe harta migrației. Pen­tru a ne asigura că fondurile sunt trans­ferate conform necesităților și pe baza unor proiecte obiective, ar trebui să existe proceduri similare celor folosite pentru fondurile europene, mai ales acolo unde nu este vorba de urgențe sau neprevăzut. Important ar fi să aflăm și ce se întâmplă cu investițiile către care sunt transferați acești bani, având în vedere că me­ca­nis­mele de control asupra etapei de imple­men­tare sunt aproape zero. Și, nu în ul­timul rând, cu siguranță trebuie să vedem ce procent din acești bani sunt de fapt mită electorală, transferată indirect prin primării, fiind folosiți pentru susținerea de campanii electorale.

 

Vedeți mai multe despre banii publici și politică în raportul și harta interactivă de pe www.expertforum.ro/clientelism-2016.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22