De același autor
Venită direct din ceaușism, teza unei diaspore trădătoare și inamice, care a plecat din țară la mai bine și de acolo ne dă lecții, este definitarie pentru guvernantul comunist.
După alegerile din noiembrie 2014, V.V. Ponta se mira în gura mare: cum de e posibil să creadă lumea că e comunist? Și livra în rafală argumentele pe care consultanții lui de mare succes i le puseseră în „message-box“: că e tânăr și abia era în liceu când a căzut comunismul, că a fost în Piața Universității în 1990, că a votat cu Rațiu și cu Crin Antonescu, că e perfect integrat în europenitatea zilei, că ia măsuri economice incompatibile cu preceptele comuniste și tot așa. Problema lui V.V. Ponta este că aceste argumente, cât or fi ele de veridice, chiar dacă aparțin biografiei sale, nu-i alcătuiesc portretul. Alte elemente biografice par a fi mult mai puternice în raport cu natura interioară a lui Ponta, în sensul că îi sunt mai degrabă caracteristice. Veți zice că dacă mă refer la joaca de-a Che Guevara și Mao nu e chiar relevant, pentru că a trecut deja mult timp de-atunci și imberbul de ieri s-a maturizat politic. Mie, totuși, îmi pare că voluptatea cu care „Micul Titulescu“ se juca ba de-a cubanul, ba de-a chinezul este mult prea grăitoare. În pozele în care poartă însemnele celor două revoluții comuniste, V.V. Ponta radiază pur și simplu, e fericit, e hedonic (există un hedonism politic despre care ar trebui să vorbim mai mult), se crede undeva făcând ceva ce-i place la nebunie, mintea sa îl plasează la granița dintre real și imaginație – e și aici, cu PSD-ul ăsta, dar și acolo, în sierele cubaneze ori în taberele revoluției culturale. Chiar dacă au trecut anii, opțiunile au rămas. Nu el lăuda, ca prim-ministru de această dată, felul în care comuniștii chinezi conduc China? Îi are ca model.
Sunt, însă, atitudini mai recente, de maturitate așa-zicând, care trădează adevărata sa natură comunistă: felul în care s-a aruncat ca un prădător asupra instituțiilor statului, odată ce parlamentul și, mai apoi, poporul entuziast, i le-au dat pe mână, este tipic bolșevic; tendința de a organiza o propagandă exclusivă și fără limite; etichetarea cu vorbe grele, precum „fasciști“, „trădători“ a oponenților politici sau amenințarea lor direct cu temnița; tovărășia spontană, naturală cu securismul în diverse vârste ale sale; duplicitatea în relațiile internaționale (zici ca ei și faci ca tine); și, nu în ultimul rând, ura împotriva celor liberi. Căci aversiunea sa împotriva diasporei nu e altceva decât o formă de ură împotriva celor care nu sunt aici, sub puterea lui mediatică, nu sunt manipulabili și nici dependenți de el. Venită direct din ceaușism, teza unei diaspore trădătoare și inamice, care a plecat din țară la mai bine și de acolo ne dă lecții, încurcându-ne, uneori, planurile, este definitorie pentru guvernantul comunist. Ideea că românii din România, controlabili și manipulabili, ținte ale propagandei și supuși deciziilor de la centru, știu mai bine ce îi trebuie țării are loc privilegiat în mentalul oricărui comunist.
Totul a început în pregătirea alegerilor prezidențiale. Ponta știa ce pățise Geoană: deși majoritatea românilor de acasă căzuseră sub focul intens al propagandei celor trei eroi ai libertății, cinstei și onoarei de atunci, Vântu-Patriciu-Voiculescu, românii din afară au fost imuni. Au votat altfel și au stabilit rezultatul final. Când i-a venit rândul lui Ponta să candideze, a știut că are a se teme de diaspora. Ei nu stau sub vraja Antenelor și nici sub presiunea salariului ori a pensiei de la stat. Ba dimpotrivă, văd bine că aceste dependențe plasează România la coada Europei. Pe măsură ce se apropiau alegerile și Iohannis recupera din diferența inițială, pentru „echipa Ponta“ a devenit tot mai clar că diaspora va fi, iarăși, un jucător esențial pentru rezultatul scrutinului. Am avut de la început, din zona consultanților lui Ponta, informația sigură că, deliberat, va obstrucționa votul diasporei. Între cele două tururi, Ponta a fost sfătuit să cedeze în chestia secțiilor de votare, să dea ordonanța de urgență și să deschidă secții cu duiumul, peste tot, pentru că riscul creșterii unui „val anti-Ponta“ era foarte mare. Ponta a calculat singur și a decis să nu o facă. A asumat riscul. A pierdut. A pierdut urât de tot. Tabăra lui Ponta nu și-a ascuns niciodată de atunci încoace nervozitatea la adresa diasporei: Olguța Vasilescu i-a chemat, sarcastic, acasă, „dacă tot și-au luat țara înapoi“, și Ponta însuși a mârâit ironii gen Adrian Năstase de câte ori a avut ocazia.
În acest context trebuie citită inepția pe care, la o conferință despre sărăcie, Ponta a aruncat-o spre asistență: „Avem o realitate, trei milioane din populaţia dinamică cu capacitate de muncă din România sunt în afara ţării şi nu plătesc niciun leu la sistemul social. Ştiu, se spune că trimit bani acasă, dar nu-i trimit la şcoli, la spitale, la drumuri, la pensii sau la şomaj. Îi trimit pe căi private, foarte bine acest lucru. Dar gândiţi-vă, dacă cei trei milioane ar cotiza cu zece euro pe lună la bugetul social al României, ar fi o contribuţie pe care am simţi-o“. Nu are rost să explic de ce ideea lui Ponta e ineptă – e evident. Ideea este și imorală, de vreme ce sume imense din banii de drumuri se duc direct la firme de partid. Ideea e și scandaloasă politic – adică electorii adversarului politic sunt datori să contribuie mai mult decât cei ai primului ministru doar pentru că i-au făcut figura la prezidențiale. Dar cel mai important este că ideea e inaplicabilă, slavă Domnului, nu tot ce-i trece prin minte lui Ponta se și poate întâmpla. Din această idee rămâne valabil și viu doar resentimentul care a generat-o. Un resentiment pur comunist.