De același autor
La 1 martie, președintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, a prezentat Cartea albă privind viitorul Uniunii Europene. Astfel începe discuția privind reformarea și îmbunătățirea Uniunii Europene încât ea să poată răspunde așteptărilor oamenilor. România trebuie să fie parte cât mai activă a dezbaterii și să nu accepte niciun scenariu care ne-ar putea împiedica în vreun fel să fim în prima viteză de integrare.
De ce această dezbatere acum?
Poate face față Uniunea Europeană, cu instrumentele pe care le are la dispoziție, provocărilor prezentului și ale viitorului și poate răspunde așteptărilor cetățenilor săi? Răspunsul l-am văzut de-a lungul ultimilor ani, mai ales în timpul crizei economice și al crizei refugiaților. Deși Europa nu a cauzat niciuna dintre aceste crize, am văzut că Uniunea Europeană nu este suficient de bine echipată pentru a răspunde acestor provocări și pentru a face față așteptărilor cetățenilor europeni. Uniunea Europeană trebuie întărită, reformată, îmbunătățită. De aici pornește această dezbatere lansată de președintele Jean-Claude Juncker: cum putem reforma, cum putem îmbunătăți Uniunea Europeană?
O Uniune mai bună
Există o discrepanță evidentă între așteptările oamenilor și ceea ce Uniunea Europeană este capabilă să livreze în momentul de față. Oamenii așteaptă de la Uniunea Europeană soluții la toate problemele, chiar și în domenii în care Uniunea nu are competențe pentru a acționa. Prima decizie de luat este: echipăm Uniunea Europeană cu noi competențe sau nu? Dacă nu o echipăm, trebuie să știm că, urmare a deciziei noastre, UE nu va fi soluția la marile probleme ale viitorului. Adică fiecare stat va trebui să vadă cum depășește de unul singur marile probleme. Or, majoritatea acestor provocări - terorism, migrație, lipsa securității, întărirea economiei, asigurarea necesarului de energie, schimbările de climă - pot fi depășite cel mai bine împreună. Dacă dorim ca Uniunea să fie pregătită să facă față acestor provocări, putem derula acest proces la nivelul tuturor statelor membre. Acesta este scenariul preferat pentru a păstra unitatea Uniunii. Întrebarea este dacă acesta este și un scenariu realist, de vreme ce apetitul de integrare este diferit la nivelul celor 27 de state membre. De vreme ce acest scenariu nu este realist și nu va putea fi implementat ca atare, se pune întrebarea dacă nu este mai bine să permitem statelor care doresc să se integreze cât mai mult, fără a putea fi ținute pe loc de statele care nu doresc această mai multă integrare. Acest scenariu nu înseamnă automat un grup, un cerc predefinit al unor state care se vor integra și un alt cerc al altora care vor rămâne pe dinafară, așa cum suntem tentați să credem.
Cum arată o Europă cu două viteze?
O Europă cu două viteze înseamnă o Europă care să dea tuturor statelor membre posibilitatea de se integra într-un domeniu, fără a fi ținute în urmă de state care nu doresc să facă acest pas. Iar aici consider esențiale două aspecte. În primul rând, toți viitorii pași de integrare să fie deschiși tuturor statelor membre, adică să nu decidă nimeni că doar anumite state membre pot participa la anumiți pași de integrare, ci toți acești pași de integrare, dacă vor exista viteze diferite, să fie deschiși tuturor statelor. Pentru aceasta, este important să nu existe niciun fel de indicatori sau condiții prestabilite care să excludă anumite state de la a putea participa la mai multă integrare, dar nu ar putea-o face pentru că nu îndeplinesc anumite condiții. În al doilea rând, este esențial ca acele state care doresc mai multă integrare, care aleg să-și asume pași mai mari de integrare în anumite domenii, fie că este vorba de securitate, de apărare, fie că vorbim de componenta economică, de justiție, de afaceri interne, să nu ia nicio măsură care să creeze sau să sporească discrepanțe între ele și restul statelor membre și să dezavantajeze astfel în mod voit acele țări care aleg să nu participe. Marea schimbare va fi următoarea: până acum, fiecare stat putea ține Europa pe loc. De acum înainte, dacă un stat nu dorește să se integreze, se va ține doar pe sine pe loc; ceilalți vor face pași înainte. În acest scenariu, sunt convins că fiecare stat se va gândi de două ori înainte de a nu participa la un pas de integrare. Europa cu două viteze va fi un catalizator pentru integrare.
Ce trebuie să facă România
În primul rând, România trebuie să participe la toată această dezbatere. Trebuie să fim fermi, să spunem ce dorim și să ne asigurăm că toți viitorii pași de integrare la nivel european sunt deschiși tuturor statelor membre. În plus, trebuie să definim cadrul în așa fel încât statele care doresc să meargă înainte să nu ia nicio decizie care să dezavantajeze în mod voit acele state care nu doresc mai multă integrare. Sunt condițiile esențiale pe care noi, România, trebuie să le ridicăm în această dezbatere. De-a lungul ultimilor ani au existat, în special în materie de integrare economică, inițiative deschise tuturor statelor membre, dar care nu au fost obligatorii. Tratatul fiscal, obligatoriu pentru statele membre ale zonei euro, este deschis și statelor din afara zonei euro și au aderat 25 din cele 27 de state membre. România a decis să participe la acest pas de integrare și a fost un lucru bun. Acesta trebuie să fie modelul unei Europe cu mai multe viteze: toți cei care vor să se integreze se vor integra și nu vor putea fi trași înapoi de acele state membre care nu doresc să se integreze în anumite domenii. Iar acest lucru, în final, sper că va genera o atitudine constructivă din partea majorității statelor.
Aceasta este prima mare dezbatere despre viitorul Uniunii Europene la care noi participăm din poziția de stat membru. Dacă la pași de integrare care s-au făcut deja, de pildă spațiul Schengen și zona euro, unde există condiții de aderare care s-au stabilit înainte ca noi să devenim stat membru al Uniunii Europene și trebuie să acceptăm aceste reguli la a căror definire nu am participat, la viitorii pași de integrare putem participa încă de la început la stabilirea regulilor jocului. Așadar, diferența fundamentală dintre aceste două spații importante de integrare existente - zona euro și spațiul Schengen - și viitorii pași de integrare este că, la ceea ce se decide în cadrul Uniunii de acum încolo, putem avea un cuvânt de spus și putem influența decizia.