De același autor
De la începutul anului, coaliţia USL 2.0 a fericit administraţiile locale cu puzderie de cadouri, de la Ordonanţa 6 cu creditele de angajament de 30 de miliarde, bani inexistenţi (zisă şi ordonanţa-Shhaideh-fără-număr), până la măririle de lefuri venite în două valuri: pentru primari şi ceilalţi aleşi, în sume fixe stabilite de lege; pentru funcţionari (grosul), în intervale care permiteau o marjă de decizie locală.
Localul a cooperat cu entuziasm în vandalizare. Primăriile s-au aruncat la salariile maxime, fără vreo socoteală de sustenabilitate, că dacă-i de la Banu’ Ghica, de ce nu? Ce-o fi mâine... om vedea. Orizontul de timp al guvernării în România s-a scurtat nu la un ciclu electoral, ceea ce era rău oricum, dar la un interval de maximum cinci-şase luni, ceea ce e catastrofal.
Am zis „fără socoteală“, dar nu-i chiar adevărat. Cei 3.185 de primari ai ţării sunt fiinţe raţionale care răspund la stimulente. Or, ce vedem în realitate este că: A) cel bine conectat sau iresponsabil, care promite bani pe care nu-i are, porneşte trei proiecte şi nu termină niciunul, ca să poată cere suplimentări, e premiat la final de an când face gălăgie să i se dea ajutor de urgenţă; pe când B) cel chibzuit e luat de mazetă, se pune rău cu lumea, iar uneori i se confiscă şi banii puşi deoparte din surse proprii.
În situaţia asta, planul B n-are nicio şansă, indiferent cât de mult ţi-l bagă UE pe gât. Poţi să fii cel mai onest ales local, cu diplomă în management la Harvard: după un an sau doi, eşti silit să te adaptezi la jocul A, singurul posibil în condiţii de politizare extremă, imprevizibilitate şi negociere pe sub masă a împărţelii. Îl practici sau zbori, alungat chiar de votanţii tăi. Această contraselecţie implacabilă ne întoarce treptat la modelul de administraţie al ceauşismului târziu, numit de cercetătorii vremii sultanism: versiunea cea mai perversă şi cinică de autoritarism, bazată nu pe vreo ideologie, ci pe legături tribale şi corupţie sistemică, cu distanţă maximă între norma scrisă şi realitate.
De ce e asta o problemă? Pentru că jocul de tip A nu e doar o alocare neutră de resurse în avantajul unora mai buni de gură (să zicem, „mai buni politicieni“ în sens românesc). Ci e unul care erodează stocul total de resurse, prin descurajarea celor buni: motivaţia se mută dinspre reforme către lupta haotică de redistribuire, iar timpul şi energia unui primar deştept se vor consuma în lobby şi rent-seeking. În final, toată societatea sărăceşte, cum ştim din anii ’80, chiar dacă unii norocoşi pe moment pot arăta votanţilor ici şi colo câte o ctitorie.
Astea nu-s poveşti din cărţi. Făcea ştiri săptămânile trecute un primar din Botoşani care ameninţa cu închiderea stabilimentului dacă nu primeşte fonduri suplimentare, deoarece le-a terminat din octombrie. Cazul a fost redat pe larg, presa i-a plâns pe umăr, dar n-a pus întrebarea cheie: dom’ premare, legea nu te obliga să mergi cu salariile aşa sus, doar îţi dădea voie! Mata’ la ce te-ai gândit, ca manager responsabil, care a fost proiecţia bugetară pe anul ăsta şi până în 2020, la final de mandat?
Undeva într-un colţ de pagină a scăpat declaraţia contabilei că în această comună, cea mai săracă din cel mai sărac judeţ al ţării, salariul mediu pe cei 14 angajaţi ai primăriei este 6.000 de lei. Nu ştim cât au primarul şi secretarul, dar putem deduce. Serios, leafa 1.500 de dolari? Dintr-o lovitură măiastră din pix, Botoşaniul a depăşit Grecia, unde media în rural e mai mică, şi ajunge din urmă UE? Avem aici un studiu de caz în escaladarea iresponsabilităţii, cu încurajare de la stăpânirea centrală.
Mai mult: prin revoluţia fiscală din toamnă, Guvernul Tudose taie impozitul pe venitul personal (IVG), celebra cotă unică, de la 16% la 10%. Întâmplarea face că de 20 de ani acest impozit e una dintre principalele surse ale bugetelor locale şi judeţene, sub forma unor procente din ce se colectează pe teritoriul respectiv. Mai important decât sumele ca atare, oricum mari, e faptul că aceşti bani sunt necondiţionaţi, adică se pun alături de veniturile proprii şi pot fi folosiţi pentru orice decide consiliul, fără constrângeri puse de guvern, cum e la alte transferuri. Cu alte cuvinte, IVG e o măsură a adevăratei autonomii locale.
Or, aceast pilon bugetar al autonomiei scade brusc cu 37,5% (de la 16% la 10%). Faptul că premierul le promite primarilor „compensarea sumelor“ confirmă teoria sultanismului. Instinctul USL 2.0 este clientelizarea teritorială prin sporirea dependenţei şi imprevizibilului. E ca şi când i-ai spune unuia: lasă măi, nu te supăra că ţi-am naţionalizat afacerea, îţi dau eu un ajutor social de la buget în loc, să te întreţii.
Nu se ştie de unde va găsi Tudose atâta bănet pentru „compensare“. Cum vedeţi pe grafic, sumele sunt enorme, iar primăriile ar trebui să dubleze mâine impozitele locale (terenuri, clădiri, vehicule) ca să acopere diferenţa, ceea ce ar merge cel mult în unele oraşe înstărite, dar nu în grosul de 3.000 de primării fără mare bază de resurse proprii. Oricum, nu contează, pentru că nici cine poate (de exemplu, Bucureştiul) nu-şi va pune votanţii în cap cu măriri de taxe locale, din moment ce semnalul politic e de premiere a fugii de răspundere cu compensări individuale, negociate selectiv cu sultanul.
* SORIN IONIŢĂ este analist de politici publice la EFOR (www.expertforum.ro).