De același autor
Acum are pe agendă pelerinajul la peştera Sf Andrei, “o veche tradiţie locală”. Veche cam de pe la anul 1991 cum ar veni, când biserica ieşită de sub obrocul comunist a descoperit şi început să popularizeze scrierile amatoristice ale unui original politician-activist cultural şi colecţionar local de antichităţi, avocatul Ion Dinu, care a trăit în perioada interbelică.
Omul a fost director de liceu în Adamclisi, administrator de plasă în Dobrogea (mini-prefect pe vremea aia) şi multe altele, între care şi apropiat al ierarhiei din eparhia Constanţa. Entuziast al legendelor istorice în tradiţia lui Haşdeu, el a lansat prin anii ’40 ideea că în peştera asta din sudul Dobrogei ar fi stat Sf Andrei în timpul călătoriei sale apostolice în Sciţia. Până atunci locul respectiv fusese cunoscut doar pentru un “izvor al lui Eminescu”, în virtutea unei alte tradiţii locale la fel de eroic-creative, cum că poetul ar fi trecut cândva pe acolo. Evident, n-a trecut: el a călcat o singură dată în Dobrogea, pentru o şedere de câteva zile la băi pe litoral, adică la 80 km distanţă de acest loc. Dar locuitorii din comuna Kuzgun (corb, în turcă), rebotezată Ioan Corvin la unul din valurile de ştergere a memoriei culturale a Dobrogei prin românizare cu toptanul (totuşi cu o subtilitate care lui Ceauşescu mai târziu i-a lipsit, dacă observaţi: corb / corvineştii), au simţit cumva nevoia să se lege de marea literatură naţională, fie şi printr-o povestioară sentimentală.
Deci până să înceapă avocatul şi arheologul amator Ion Dinu efortul de advocacy la episcopia din Constanţa, unde era şi consilier eparhial, locul era legat mai mult de imaginea lui Eminescu decât de Sf Andrei. Acolo s-a făcut o fântână – a lui Eminescu, desigur – unde la un moment dat, conform unor relatări, s-au botezat în grup copii de familii nevoiaşe, într-un soi de sincretism politico-religios care l-ar fi contrariat pe marele poet romantic şi anti-sistem, care era orice, numai creştin practicant nu.
Construirea unei conexiuni cu Sf Andrei a cerut ceva efort de imaginaţie, deoarece menţiunea pasageră şi incertă din arhive că apostolul a făcut misiune “în Sciţia” putea însemna orice la momentul când a fost făcută: toponimul se referea la un teritoriu vast din nordul şi vestul Mării Negre, cu definire destul de fluctuantă în timp şi de la autor la autor. În tot cazul nu se poate trage concluzia că e vorba musai de Dobrogea, necum de colţul ei de sud-vest. Mai mult decât atât, apostolii n-au practicat sihăstria prin peşteri, ci dimpotrivă au mers să predice credinţa vizibil, în centre urbane cu audienţă mare; ascetismul sihastru şi izolarea în peşteri au apărut mai târziu. Nu e clar în rândul cui ar fi făcut apostolat Sf Andrei prin aceste pustietăţi.
Modul cum a presat BOR după 1990 pentru impunerea apostolului Andrei ca sfânt protector naţional e un adevărat studiu de caz în construirea pe repede înainte a unei tradiţii pornind de la zero. Ziua de 30 noiembrie, Sf Andrei, a fost declarată anul trecut sărbătoare naţională prin decizie a Parlamentului. Desigur, nu doar la noi se inventează tradiţii ce par ancestrale dar de fapt datează din sec XX. De exemplu Fatima, un mic oraş din centrul Portugaliei, unde s-a arătat Fecioara unor copii sărmani în anul 1917 (apropo, tot lângă o peşteră), a ajuns azi unul din cele mai importate locuri de pelerinaj ale lumii catolice.
Doar că în acel caz s-a mers cel puţin după normele standard de validare a apariţiilor sfinte aplicate în catolicism, care are nişte proceduri etapizate similare celor prin care autorităţile de reglementare trebuie să aprobe azi vaccinurile anti-Covid – valabile, bineînţeles, pentru cine este drept-credincios catolic, şi uşor suprarealiste pentru noi ceilalţi. Birocraţia miracolelor în Vatican e o chestie strict formalizată.
Ce se petrece la noi în Constanţa aduce mai curând cu Medjugorje, un sat din zona croată a Bosniei, leagăn al naţionalismului, unde în tulburii ani ’80 nişte antreprenori religioşi locali au creat o întreagă campanie de PR pentru ca Vaticanul să valideze accelerat şi cu derogare nişte apariţii ale Fecioarei, apoi au creat “tradiţia” pelerinajului care a luat mare amploare de atunci încoace. Este evident un proiect politico-identitar al taberei radicale croate, în competiţie de imagine cu celelalte două comunităţi ale Bosniei: musulmanii şi sârbii ortodocşi.
IPS Teodosie pare mai curând din acest film, un soi de episcop agitat pornit la cruciadă împotriva nu se ştie cui, teleportat din locuri mai războinice în paşnica Dobroge de azi. Arestarea lui Mazăre l-a lăsat fără rival în showbizul local iar el exploatează nişa media rămasă cu aplomb, presărând declaraţii picante în presă şi construind notorietate prin conflict şi carnaval. Narativul, ca şi în fosta Iugoslavie, se bazează pe vulgata naţionalistă forjată în anii comunismului balcanic târziu, în care armata, serviciile şi partidul socialist şi-au dat mâna cu biserica pentru a mobiliza societatea şi a întări procesul de nation-building pe principii etnice. E o bătălie simbolică pe întâietate, în care istoria e răstălmăcită sfertodoct şi selectiv pentru cauză, ca să reiasă că noi am fost primii pe teren şi întru creştinare.
Legenda subţirică a Sf Andrei pe aceste meleaguri are exact acest scop, de a prezenta România ca stat bi-milenar şi apostolic, de unde acum 150 de ani, la crearea sa, ierarhia ortodoxă privea cu scepticism acest proiect naţional-secular. Ulterior s-a raliat total cauzei, însă, iar lideri de opinie precum IPS Tedosie sunt o bună ilustrare. Iar cum la Kuzgun / Ioan Corvin nu există dovezi materiale corespunzătoare cu importanţa fenomenului ce se încearcă a fi generat, nu m-ar mira ca la un moment dat ăştia să dezgroape moaştele lui Eminescu de la Bellu şi să le aducă la peştera Sf Andrei, pentru a completa cu un poet ce oscila între liberă cugetare, Sturm und Drang şi budism zen panteonul naţional-creştin românesc, în buna tradiţie a revistelor Flacăra şi Săptămâna.
Articol publicat și pecontributors.ro
Comentarii 2
LevSt. - 12-01-2020
"...Arestarea lui Mazăre l-a lăsat fără rival în showbizul local iar el exploatează nişa media rămasă cu aplomb,..."-adica un alt mafiot, numai ca se ascunde in spatele unei barbi "seculare" si a "odajdiilor", "raducu cel frumos", era ras si purta garderoba hitlerista.../// Portretul lui IPS Teodosie, cel care s-a pus contra legii riscand sanatatea a mii de oameni: “Cine vrea sa fie in afara de Biserica sa fie, noi nu silim pe nimeni” ( Laurentiu Sirbu-Marti, 01 Decembrie 2020, ora 00:00) “IPS Teodosie a negat pericolul reprezentat de noul coronavirus si a incitat la revolta impotriva restrictiilor sanitare. Acest ultim episod il readuce in lumina reflectoarelor pe IPS Teodosie, un important ierarh al BOR, cu relatii apropiate cu politicieni corupti precum Radu Mazare, cu acuzatii de coruptie si de colaborare cu fosta securitate. Slujba de Sf. Andrei: Stiinta e de la Dumnezeu, nu de la oameni In final, pelerinajul de la Sf. Andei s-a desfasurat luni, 30 noiembrie, fara mari incidente si fara miile de credinciosi ajunsi din toata tara, asa cum se intampla in anii trecuti. Acum au fost CEL MULT 120 de persoane si 150 DE preoti care au oficiat o slujba la biserica de la Pestera Sfantului Andrei…’… IPS Teodosie scapa de probleme cu justitia…1), 2),3)”____—-___in sfarsit, s-a ajuns si la acea situatie preconizata de mine, anume momentul cand gazda colapseaza sub greutatea(si numarul) , PARAZITILOR, situatia este de fapt ilustrarea a celei de nivel national, numarul (salariile si privilegiile) PARAZITILOR NATIONALI( politicul, parte din administratie, mare parte din armata si TOATA popimea), este in crestere, incat economia nationala -pur-si-simplu- va ceda si va cadea si inca “cu un mare troznet”, desigur daca nu se iau masurile necesare, adica – in cateva cuvinte spus- DISTRUGEREA PARAZITITSMULUI INSTITUTIONALIZAT, condus de i-han si cei doi locotenentzi ai sai, la fel de nemernici ca si el…Iar despre acest “preasfintit*”, se pare ca ceva “procurori” din jud. Constanta sunt doar niste porci jegosi, trebuie sa fie mafioti de’ai lu’ mazare, de vreme ce ei insasi, l-au scapat pe acest bandit, de cel putin 3 ori, practic individul nu a ajuns niciodata la judecata, tocmai pentru ca acei (asa-zisi) procurori, l-au salvat a priori…(*- cred ca -pe functii egale- mai sunt inca cativa in tara, plus danila cel Belzebut, as garanta ca acesti 4-5-6 indivizi, consuma zilnic cateva mii de euro, numai “odajdiile” lor( plus toiagurile),-si trebuie sa aiba cateva randuri, pentru diverse ocazii- costa (garderoba totala), cel putin UN MILION EURO(fiecare), datorita faptului ca sunt impodobite cu aur (probabil macar de 22 K) si chiar cu ceva pietre pretioase, forma de ostentatie suprema dar la fel de abjecta, mai ales cand sute de mii de copii romani, se culca flamanzi…)
RăspundeGabriela Constantinescu - 11-30-2020
Mizeria asta de popa mai are un motiv pentru tot circul asta penibil, cand da drumul la EPPO LCK, preafericitul e pe lista scurta la fraude cu fonduri UE, pe langa multi, multi altii, iar el acuma face valuri demente, ca maine-poimaine cand e luat de chica, sa poata sa strige ca din gura de sarpe : abuuuuz, si sa cheme credinciosii care-l vad vreun om sfant al bisericii sa-l apere!
Răspunde