De același autor
Pentru rezolvarea dosarului sirian, marile puteri occidentale și Rusia vor trebui să treacă și testul implicării actorilor regionali care au jucat un rol în declanșarea și întreținerea acestei crize.
Recent, jurnalistul Alexis Feertchak se întreba în paginile cotidianului conservator francez Le Figaro („Poutine à l’ONU : vers un nouveau Yalta?“, 1 octombrie 2015), apropo de manevrele diplomatice ruso-americane desfășurate în marja Adunării Generale a Națiunilor Unite: oare cea de-a 70-a sesiune a Adunării Generale ONU a însemnat și conturarea unei noi înțelegeri de tip Ialta?, oare diplomația clasică a triumfat din nou, în defavoarea unei soluții adoptate într-un cadru multilateral, cu o largă participare a comunității internaționale? Desigur, aceste întrebări ne conduc la o problemă de filozofie a relațiilor internaționale contemporane, aceea a democrației instanțelor multilaterale și în primul rând a Organizației Națiunilor Unite. Este știut că democrația în sânul ONU se oprește la Consiliul de Securitate, ai cărui membri permanenți – SUA, Rusia, China, Franța și Marea Britanie – dispun de dreptul de veto. În ciuda angajamentelor asumate, tema sesiunii Adunării Generale (Agenda 2030 pentru Dezvoltare Durabilă) a trecut în plan secundar, deși de îndeplinirea Obiectivelor Mileniului depinde rezolvarea multor probleme ale lumii contemporane, inclusiv criza refugiaților (o mare parte dintre persoanele deplasate sau refugiate au ca mobil sărăcia). Și de această dată, atenția opiniei publice internaționale a fost atrasă de prioritățile marilor actori internaționali, deși dosarul sirian își merită în mod indiscutabil locul în discuțiile purtate la New York.
O înțelegere ruso-americană dictată de realități
Dintre cele 36 de discursuri citite la tribuna ONU, cele care au contat cu adevărat au fost doar cele ale președinţilor rus, american și, într-o anumită măsură, cel al președintelui francez, iar miezul lor a fost reprezentat de situația din Siria. De rezolvarea acestui dosar depinde menținerea influenței unor mari puteri într-una din cele mai importante regiuni ale globului, Orientul Mijlociu și Apropiat, dincolo de necesitatea combaterii Statului Islamic și stabilizării Siriei. Dacă Statele Unite sunt solid instalate în regiune, prezervarea intereselor ruse și franceze în Siria sunt esențiale pentru justificarea statutului de „putere de influență globală“ pentru Moscova, respectiv Paris.
Preşedintele Rusiei, Vladimir Putin, şi omologul său american, Barack Obama
(New York, 28 septembrie 2015)
În intervențiile lor oficiale de la tribuna Adunării Generale a Națiunilor Unite, pozițiile președinţilor american și rus au fost diametral opuse. Barack Obama a criticat intervenția militară rusă, de partea regimului Bashar al-Assad, considerând-o contrară spiritului dreptului internațional și lipsită de etică. De cealaltă parte, Vladimir Putin a amintit consecințele dramatice ale intervențiilor americane efectuate în afara oricărui cadru juridic internațional, mai ales cea din Irak, direct responsabilă în apariția Statului Islamic. Totodată, președintele rus a evocat necesitatea unei largi coaliții împotriva Statului Islamic, coaliție care să includă și regimul oficial de la Damasc. Și totuși, mai multe elemente dezvăluie începutul unei înțelegeri ruso-americane în Siria. În cadrul întâlnirii bilaterale de la New York, Vladimir Putin a comunicat disponibilitatea lui Bashar al-Assad de a organiza alegeri libere și cooptarea opoziției moderate într-un viitor guvern de uniune națională. De aici, este un singur pas către o ieșire din joc a lui Bashar, cu prezervarea structurilor partidului Baas, cooptarea vechilor aliați kurzi, dar și a opoziției moderate. De cealaltă parte, președintele american a admis erorile comise de Statele Unite și aliații săi în gestionarea crizelor internaționale din Irak și din Libia, înțelegându-se astfel disponibilitatea sa pentru o gestiune diferită a situației din Siria. Termenii principali ai posibilei înțelegeri dintre Kremlin și Casa Albă se pot rezuma în felul următor: Statele Unite și aliații săi consideră că Organizația Statul Islamic, iar nu Assad este principalul inamic în Siria; Rusia acceptă faptul că nu se mai poate reveni la statu quo-ul anterior conflictului.
Înțelegerea ruso-americană nu are loc din cauza faptului că armatele celor două superputeri își împart același teatru de operațiuni și, prin urmare, ar putea exista riscul vreunui derapaj. Nicidecum! Atât strategii americani, cât și cei ruși își dau bine seama că singuri nu pot câștiga războiul împotriva Statului Islamic și cu atât mai puțin stabiliza Siria. Asistăm, prin urmare, dincolo de necesitățile obiective de a combate radicalismul islamic (Statul Islamic se află la numai 800 de km de Caucazul de Nord, peste 2.000 de ceceni ar lupta în rândurile ISIS), la o înțelegere clasică bazată pe echilibrul de putere. Vladimir Putin este obligat să țină seama de solida influență americană în întreaga regiune a Orientului Mijlociu și Apropiat, iar Barack Obama nu poate neglija faptul că prezența rusă este bine implantată în Siria, cu baze militare pe teritoriul sirian (Tartous și Lattakia), acorduri de cooperare cu guvernul de la Damasc, relații privilegiate cu minoritatea creștină (10-12% din populația Siriei de dinainte de conflict), relații speciale cu Iranul și forțele mișcării şiite Hezbollah. În același timp, opoziția siriană, divizată, deși rămâne un interlocutor al americanilor și europenilor, din punct de vedere militar nu prea contează.
„Noi, occidentalii, vom sfârși prin a ceda rușilor anumite lucruri în Ucraina...“
Marile puteri europene încearcă și ele să își facă loc pe lângă cei doi mari actori implicați în conflictul sirian, Statele Unite și Rusia. Prin acțiunea sa militară autonomă, Franța mizează pe unul dintre puținele instrumente de mare putere de care încă dispune – un hard power militar care o diferențiază de celelalte state ale Europei Continentale – pentru a-și asigura un loc la masa negocierilor pe tema viitorului Siriei. Intrarea în joc a Rusiei în alianță cu Iranul și negocierile directe ruso-americane riscau să marginalizeze vechea putere mandatară și să o excludă definitiv din Levant. Totodată, prin implicarea ei în Siria, Franța mai urmărește și o refacere a echilibrului de putere într-o Uniune Europeană tot mai germano-centrică. Întâlnirea din 2 octombrie a.c. de la Palatul Elysée (așa-numitul format Normandia: Franța, Germania, Rusia și Ucraina) ne-a arătat legătura directă dintre dosarele sirian și ucrainean și viziunea globală a marilor puteri. Înțelegerea pe Siria va însemna și o înțelegere pe Ucraina, aspect recunoscut fără menajamente de fostul ministru francez de Externe, Bernard Kouchner, într-un interviu acordat recent cotidianului italian cu cel mai mare tiraj, Corriere della Sera: „pe termen mediu, cred că noi, occidentalii, vom sfârși prin a ceda rușilor anumite lucruri în Ucraina, în schimbul apropierii pozițiilor noastre pentru rezolvarea chestiunii siriene. Vreți să mă faceți să îmi schimb poziția cu privire la Siria? Atunci vă voi face să vă schimbați poziția pe Ucraina. Cam așa pare să gândească Vladimir Putin, dar asta înseamnă, până la urmă, să știi să negociezi“. Continuând acest raționament, legătura dintre dosarul sirian și alte dosare internaționale poate duce la concesii din partea Washingtonului, inclusiv pe tema scutului antirachetă din Europa sau o reevaluare a implicării americane în bazinul extins al Mării Negre.
Înțelegerile ruso-occidentale nu sunt suficiente
Înțelegerile dintre marile puteri occidentale și Rusia nu sunt însă suficiente pentru rezolvarea situației din Siria. Stabilizarea acestei țări nu poate fi de durată, atât timp cât Turcia, Arabia Saudită sau Qatarul vor continua să susțină sau să adopte o neutralitate binevoitoare față de mișcările islamice radicale. Dacă implicarea Iranului (unul dintre marii câștigători ai compromisului dintre marile puteri), a comunităților șiite și a kurzilor a fost de la început câștigată, nu același lucru se poate spune despre Turcia, Arabia Saudită și Qatarul. Președintele Reccep Tayyp Erdoğan continuă să vadă în kurzi și în regimul Bashar al-Assad principalii inamici ai Turciei la nivel regional (kemaliștii fiind pro-Assad). Crearea unei axe Liban-Siria-Irak-Iran ar reprezenta o limită serioasă influenței Turciei către sud. În același timp, Arabia Saudită și Qatarul văd în regimul Assad un obstacol atât la nivel politic, dar și pe versantul religios. Dacă structurile regimului Assad ar fi înlăturate, instalarea unei puteri exclusiv sunite la Damasc ar plasa Siria în orbita intereselor turce și saudite.
Iată cum, pentru rezolvarea dosarului sirian, marile puteri occidentale și Rusia vor trebui să treacă și testul implicării actorilor regionali care au jucat un rol în declanșarea și întreținerea acestei crize. Numai în acest fel va putea lua sfârșit un conflict care de patru ani încoace a produs prea multe daune: emergența Organizației Statului Islamic, milioane de persoane deplasate și refugiate, distrugerea patrimoniului istoric, comunitarizarea și ura.