De același autor
Protestele care s-au extins în întreaga Serbie după alegerile prezidențiale din 2 aprilie nu fac decât să completeze valul de instabilitate politică și socială cu care se confruntă vecinii din Balcani din 2014 încoace. Rând pe rând, străzile orașelor din Bosnia-Herzegovina, Kosovo, Macedonia, Muntenegru și, cel mai recent, Serbia au fost cuprinse de ample proteste de stradă, unele violente, altele „colorate“, dar toate îndreptate împotriva abuzului de putere al politicienilor, a deciziilor de politică externă a guvernelor sau a legitimității alegerilor din aceste state. Ruta balcanică a emigranților economici și a refugiaților sirieni nu a făcut decât să agraveze și mai mult situația vecinilor noștri de la sud de Dunăre. În acest context de instabilitate, statele din Balcani devin însă vulnerabile într-o măsură mare și în faţa influenței actorilor externi cu interese în regiune.
Astfel, în contextul crizei din Ucraina și al conflictului dintre Rusia și Occident, tot mai mulți experți își exprimă îngrijorarea că statele din Balcani nemembre UE și NATO ar putea deveni un teren al confruntării hibride dintre Est și Vest. Declarația recentă a secretarului general al NATO, Jens Stoltenberg, care anunța că Alianța Nord-Atlantică va ajuta Balcanii de Vest să-şi dezvolte instituţii de informaţii şi apărare pentru a putea rezista în faţa influenţelor externe, venite mai ales din partea Rusiei, nu face decât să confirme temerile specialiștilor.
Factorul rusesc
Preocuparea Rusiei pentru „frații slavi“ are rădăcini istorice. De-a lungul anilor, exporturile de gaze, proiectele de infrastructură și investițiile rusești au consolidat legăturile dintre Moscova și statele balcanice. În plus, legăturile religioase, culturale, etnice și pozițiile comune critice față de politicile Occidentului de soluționare a conflictelor din fosta Iugoslavie constituie elemente de solidarizare a slavilor de sud cu Moscova.
În ultimii ani, pe fondul angrenării UE într-o serie de crize interne, Rusia și-a extins influența în Balcanii de Vest. Vizita triumfală a președintelui Putin la Belgrad, în octombrie 2014, este o dovadă a preocupării Rusiei pentru regiune. Dar susținerea fățișă a Kremlinului pentru președintele republicii Srpska din Bosnia-Herzegovina, Milorad Dodik (care vehiculează scenariul Crimeea în această țară), sau respingerea soluției propuse de Consiliul de Implementare a Păcii referitoare la limba standard în Bosnia-Herzegovina creează îngrijorări. În plus, relatările din media rusești despre protestele din 2015 din Macedonia, prezentate ca o repetiție a Euromaidanului din Ucraina (cu accent pe ipoteza că în spatele organizatorilor „maidanului“ macedonean s-ar fi aflat ambasadorii occidentali, în timp ce rolul Pravîi Sektor – Sectorul de Dreapta – ar fi fost jucat de „teroriștii albanezi“), au adus în atenția publică scenariul posibilului export al precedentelor ucrainene (Euromaidan, Crimeea, Donbas) în Balcanii de Vest. În fond, referirile la Ucraina nu sunt arbitrare. Rusia a justificat într-o mare măsură anexarea Crimeei prin invocarea precedentului Kosovo.
Scenariul ucrainean
Așa-numitul „scenariu ucrainean“ a fost vehiculat în presa occidentală și locală și în timpul presupusei tentative de lovitură de stat din Muntenegru, din octombrie 2016. Apoi, în ianuarie 2017, în contextul scandalului provocat de trenul care trebuia să restabilească legaturile feroviare dintre Serbia și Kosovo, Priștina a acuzat Belgradul că încearcă să anexeze nordul Kosovo pe modelul Crimeei. Hashim Thaçi, președintele kosovar, a declarat că mesajul „Kosovo e Serbia“, inscripționat pe tren, avea drept scop să-i provoace pe kosovari, astfel încât Serbia să aibă un pretext de a interveni militar și de a anexa o parte din teritoriu, la fel cum s-a întâmplat în martie 2014 cu peninsula ucraineană. În acest context, este de remarcat declarația recentă a președintelui Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, care a afirmat că discursul anti-UE al Administrației Trump ar putea duce la un nou război balcanic. Toate aceste evenimente și declarații redeschid „cutia Pandorei“ în Balcani, reactivând în același timp stereotipul occidental care asociază această regiune cu o zonă marcată fundamental (doar de) provocări etnice, economice și politice majore. Scenariile ucrainene sunt percepute atât de decidenții politici, cât și de experții occidentali drept precedente hibride periculoase care pot cuprinde o serie amplă de elemente, precum operațiuni militare convenționale și neconvenționale, orchestrarea de proteste politice, presiune economică, campanii informaționale, acțiuni de inducere mediatică a panicii în scopul destabilizării regiunii sau al angajării unei terțe părți într-o confruntare prin interpuși.
Impactul românesc
Și totuși, dacă luăm drept credibilă ipoteza unor măsuri hibride coordonate țintite asupra statelor din Balcanii de Vest, afectate negativ de stagnarea pe „lista de așteptare“ a extinderii UE, ce impact ar avea aceste evenimente asupra României?
Evenimentele din Balcani care s-au derulat concomitent cu momentele principale din criza din Ucraina creează un tablou îngrijorător, pe care decidenții din România ar trebui să îl ia cât mai în serios pentru o necesară recalibrare a politicii noastre externe în vecinătate. În contextul acțiunilor asertive ale Rusiei în regiune, România ar trebui să conștientizeze că o bună parte a populației din Balcani împărtășește viziunea distorsionată geopolitic, conform căreia o Rusie revitalizată profită de o Europă destrămată și vulnerabilă post-Brexit. Considerăm că acesta este unul dintre principalele riscuri care ar trebui luate în considerare de România în următorii ani, în care aceste acțiuni hibride vor juca un rol din ce în ce mai proeminent. Tirul acțiunilor hibride îndreptate asupra Balcanilor marșează pe exacerbarea diviziunilor politice și etnice (prin promovarea mesajelor secesioniste și prin proclamarea eșecului modelului de guvernare multietnic). Din perspectiva noastră, aceste acțiuni nu sunt doar simple încercări de destabilizare a regiunii Balcanilor, ci amenință direct securitatea UE și NATO. În vederea configurării strategiei României privind preluarea președinției Consiliului UE 2019, recomandăm ca România să plaseze drept una dintre principalele sale priorități menținerea securității la Marea Neagră și Balcanii de Vest, privite ca două regiuni integrate. Astfel, Bucureștiul ar putea iniția o serie de acțiuni concrete de combatere a euroscepticismului demagogic, precum și a populismului gonflat retoric promovat prin canale de dezinformare, prin evidențierea avantajelor reale obținute de România după aderarea la UE. În contextul în care ministrul de Externe al României declara încă în ianuarie 2017, la audierile comisiilor de specialitate din Senat şi Camera Deputaţilor, că principalul său obiectiv este ca România să devină „cea mai importantă putere politică, economică şi militară din sud-estul Europei“, așteptăm ca diplomația românească să facă o serie de pași fermi în acest sens. Dincolo de măsurile militare decise la Summit-ul NATO de la Varșovia privind capabilitățile de la Marea Neagră, nu trebuie ignorate atacurile hibride din vecinătatea balcanică, cărora România trebuie să le răspundă cu un set de măsuri integrate și bine coordonate.
* VASILE ROTARU și MIRUNA TRONCOTĂ sunt cercetători postdoctorali la Departamentul de Relații Internaționale și Integrare Europeană din SNSPA și editori ai studiului Romania’s Concentric Circles “in the Line of Fire”? The Impact of Hybrid Actions and a Possible “Ukrainian Scenario” in the Balkans, care va fi lansat pe 8 mai la sediul SNSPA în cadrul unei conferințe internaționale dedicate noilor dinamici de securitate în vecinătatea României.