Pe aceeași temă
Europa se confruntă cu o problemă extrem de gravă. O mulțime de oameni flămânzi și poate și bolnavi vor să intre cu forța în citadela sa. Această invazie este rezultatul unor conflicte tribale sau de natură religioasă ce au distrus echilibrul politic și economic în mai multe țări din Africa și Asia. În afara unor rivalități ancestrale între suniți, șiiți și kurzi, a mai intervenit și furia distructivă a unor degenerați, cu pretenția de autoritate supremă islamică. Acest centru de forță denumit ISIS constituie pericolul maxim, deoarece practică un terorism de natură barbară, având drept obiectiv principal formarea unui califat islamic, capabil să domine treptat întreaga lume musulmană și să distrugă și lumea creștină. Ororile și distrugerile provocate de acești ucigași de profesie au fost nimicitoare și justifică în parte fuga locuitorilor. Exodul victimelor ne poate aminti descompunerile politice și sociale din perioada năvălirilor barbare, când locuitorii regiunilor agresate migrau căutând o ipotetică salvare. Se fac astăzi diferențieri între cei care fug din motive economice cu cei care se retrag din motive politice. Există cert diferențe notabile, dar efectele sunt aceleași, deoarece și cei care mor de foame, ca și cei care își văd existența distrusă de violențe politice (sau religioase) au aceleași tendințe de a părăsi zonele calamitate.
Nu se pot aprecia încă soluțiile adoptate de UE pentru gestionarea acestei crize. Ştim că se preconizează relocarea fugarilor cu ajutorul unor cote fixe, distribuite numeric principalelor țări din Europa. Nu se cunoaște încă rezultatul contestărilor. Este cert că suntem în prezența unei tragedii umanitare, provocată exclusiv de agresivitatea unor lideri musulmani, incapabili să opteze pentru soluționarea corectă a contradicțiilor politice și teologice din țările respective.
Răul s-a produs. El nu a putut fi prevenit și oprit la timp. Există în mod categoric și responsabilitatea unor țări europene, incapabile să-și apere frontierele. Invocând o solidaritate și principii morale ce stau la temelia țărilor din UE, principalii lideri ai bătrânului continent au fost de acord să-i primim pe fugari. Nu s-au luat în considerație schimbările și transformările etnice ce se vor produce categoric în urma primirii acestui uriaș număr de refugiați şi nici posibilele modificări ale echilibrului și structurilor etnice din Europa. Suntem în prezența unor fenomene care confirmă semnalul de alarmă tras de Samuel P. Huntington în celebra sa carte Ciocnirea civilizațiilor. În ea se descrie un mecanism legat de fenomenul migrărilor, care, odată început, cauzează în continuare propriul lor flux. Emigranții își aduc rudele, făcând imense eforturi, fără ca cei veniți să se identifice ulterior cu populația majoritară. Este făcută constatarea că grupările islamice din Occident au dovedit o totală inadaptabilitate sub aspect religios și comportamental.
Există astfel diverse aspecte trecute cu vederea de liderii europeni. Coloniile islamice ce se vor extinde în acest spațiu se vor amplifica în timp. În prezent trăiesc în Europa aproape 50 de milioane de musulmani. Aceștia, deveniți treptat și în timp cetățeni ai ţărilor respective, și-au păstrat intacte caracteristicile etnice și religioase. Dar s-au păstrat intacte și defectele. Se cunosc cartiere din metropolele vestice unde poliția nu mai are curajul de a patrula noaptea. Majoritatea șomajului în rândul tineretului a proliferat delincvența și o anumită izolare, provocând implicit reacțiile iredentiste ale unor cercuri considerate extremiste. Un adevăr neglijat de liderii UE se va confirma dramatic în viitor. Între lumea islamică și cea creștin-europeană există o incompatibilitate absolut categorică. Ea derivă din contradicții religioase și structuri personale. Între islam și creștinism a existat permanent o relație conflictuală. Timp de 14 secole au existat conflicte și s-a adâncit indaptarea. Colonialismul și ulterior fenomenele de globalizare economică au generat un imens resentiment printre musulmani. Numai niște naivi au putut crede că în țările arabe în care au avut loc schimbări de tip instituțional se puteau consolida instituții de tip democrat.
Islamul nu este numai o religie, este și un mod de viață. Pentru lumea musulmană, Sharia este legea supremă. Ea poate fi considerată retrogradă sau exclusivistă, dar în prezent este principalul criteriu moral al unei lumi ce nu se identifică cu lumea noastră. Avem în perspectivă o radicalizare a raporturilor între civilizația europeană și cea islamică, cu toate consecințele dureroase ce vor rezulta din acest conflict, astăzi lent, dar poate violent în viitor.
Noțiunile legate de solidaritate și toleranță trebuie reanalizate și filtrate cu ajutorul unor realități. Când consecințele dramatice ale incompatibilității dintre cele două lumi se vor agrava, va fi poate prea tardiv.
Dan Emanuel Dobreanu
septembrie 2015