De același autor
Nominalizarea lui Wess Mitchell pentru poziția de cel mai important diplomat american în relația cu Europa (deținută până anul trecut de Victoria Nuland) a fost primită cu entuziasm în presa de la București. Din postura de președinte al CEPA, singurului think-tank din Washington dedicat full time Europei Centrale și de Est, Mitchell a fost un susținător constant al consolidării statului de drept și al instituțiilor care luptă împotriva corupției. Vede Flancul Estic ca un veritabil „câmp de luptă“, Rusia ca o amenințare fundamentală și avertizează asupra riscurilor utilizării „corupției“ ca armă. Dar unde se situează Mitchell în dezbaterea privind paradigmele concurente care ar trebui să fundamenteze politica externă americană de astăzi?
El este un „true believer“ în beneficiile pe care alianțele regionale le oferă Statelor Unite în geopolitica secolului XXI. Sunt ingredientele cheie care fac diferența între America și marile puteri cu agendă anti-statu-quo. Alianțele sunt percepute nu doar ca avantaje competitive, ca instrumente esențiale în competiția cu celelalte mari puteri, dar ca formule de îndiguire a impulsurilor lor revizioniste, mecanisme de descurajare și de conservare a ordinii existente. Este de așteptat, așadar, ca la nivelul Departamentului de Stat să pledeze pentru ideea fundamentală care stă la baza cărții publicate anul trecut: o strategie care să consolideze vizibil alianțele SUA în zonele pivot pentru securitatea globală. Iar harta alianțelor strategice prioritare poate părea oarecum neconvențională: puterile mici și mijlocii plasate în proximitatea giganților (Rusia, Iran, China) deciși să zguduie propriile regiuni – o centură îngustă de state care se întinde între Marea Baltică și Marea Neagră, în Levant și Golful Persic, mergând până la extremitățile Asiei, între Marea Chinei de Sud la Marea Japoniei. În realitate, vorbim despre o actualizare de secol XXI a ceea ce Nicholas Spykman numea în anii ’40 „geografia păcii“ - imperativul prezenței americane în profunzimea regiunilor litorale ale Eurasiei, precum și implicarea activă a Washingtonului în gestionarea balanței de putere din extremitățile Eurasiei. Iată o trăsătură adânc codificată în bagajul genetic al politicii externe americane din ultimii 70 de ani și care, în esență, se opune fundamental noțiunii interbelice de „America pe primul loc“, altfel o definiție extrem de parohială, introvertită a intereselor SUA.
În consecință, respinge iluzia „înțelegerilor“, a „deal“-urilor cu puterile disruptive care forțează reconfigurarea sistemului și care de cele mai multe ori în istorie a însemnat sacrificarea intereselor statelor mici. Cunoscător profund al geopoliticii de secol XIX, al lumii lui Metternich și Bismarck, al mentalităților în care au fost făcute posibile erorile conciliatorismului de dinainte de 1939, Mitchell are o înțelegere ancorată în istorie față de costurile pe care le impune acceptarea revizionismului: „să urmărești o strategie win-win de cooperare cu un rival care are o perspectivă de sumă zero este ca și cum ai invita un urs grizzly la un grătar“.
Totodată, se poziționează programatic împotriva celor care cer mai degrabă o implicare „offshore“, de la distanță, a Washingtonului în dinamica Europei. Susținătorii acestei școli de gândire sunt seduși de perspectiva reducerii masive a costurilor pe care le-ar implica restructurarea prezenței fizice americane pe continent. Ei uită însă cum s-a terminat experiența similară practicată de Marea Britanie înainte de cele două războaie mondiale. În plus, proliferarea regiunilor anti-access (pe fondul progresului tehnologiei militare) speculată din plin de Rusia după 2014, în special în Kaliningrad și Crimeea, ar face o eventuală reinserție a Americii în teatrul european extrem de instabilă.
Pornind de la descrierea credințelor gravitaționale care-l individualizează pe Wess Mitchell în peisajul Washingtonului, nu e greu de intuit și locul său în bătălia pentru influența din interiorul Administrației Trump. El se va alătura zonei mainstream bipartizane reprezentate de McMaster-Mattis-Pence. De remarcat că McMaster personal îmbrățișează ideile din cartea lui Mitchell - în momentul publicării ei, anul trecut, îi făcea o recenzie elogioasă în Wall Street Journal și cita din ea cu o săptămână înainte de vizita lui Trump în Polonia.
Totuși, competiția dintre tabere nu poate fi ignorată. Săptămâna trecută a atins un moment de cotitură când consilierul pe probleme de securitate națională al președintelui, generalul McMaster, a folosit numirea lui John Kelly ca șef al staff-ului Casei Albe drept unda verde pentru a scăpa din Consiliul Național de Securitate de mai mulți „loialiști“ apropiați de Stephen Bannon. Un exemplu îl reprezintă Rich Higgins, care redactase un memo în care demasca o presupusă coaliție între islamiști și globaliști, a cărei misiune era subminarea agendei lui Trump. În aceeași cheie era văzută și interferența rusă – drept o invenție pentru a-l sabota pe președinte. Imediat media alt-right (Breitbart News, Sean Hannity, Mike Cernovich) au declanșat un asalt furibund, cerând capul lui McMaster. Pe unul dintre site-uri (mcmasterleaks.com) a devenit celebră și o caricatură în care McMaster și Petraeus erau reprezentați drept simple marionete controlate de nimeni altul decât... George Soros. În plus, lui McMaster i s-au aplicat cam toate etichetele din registrul recent al „alterității“: anti-Trump, anti-Israel, globalist.