Controversatul Fond de Investiții, lansat: 27 companii de stat de 10 mld €, conducere politică

Dora Vulcan | 31.08.2017

Proiectul de lege pentru înfiinţarea Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii a fost finalizat şi lansat miercuri noapte în dezbatere publică de Ministerul Finanţelor, instituţia care va supraveghea Fondul.

Pe aceeași temă

 

 

 

Ministerul Finanţelor anunță că a finalizat proiectul de lege privind înfiinţarea Fondului Na­ţional de Dezvoltare şi Investiţii (FNDI), fond suveran din care ar urma să facă parte 27 de companii în care statul este acţionar. Anunţat în programul de gu­vernare, fondul ar urma să producă surse de finanţare pentru proiecte ale statului, dar doar „în condiţii de rentabilitate economică şi sustena­bilitate financiară“.

 

 

 

Proiectul, aici

Expunerea de motive, aici

 

Fondul Suveran de Investiţii ar trebui să fie înfiinţat în 18 luni, potrivit proiectului de lege realizat de ministerele Finanţelor, Economiei, Energiei şi Muncii. Acesta va funcţiona ca o companie privată, cu acţionariat de stat. Fondul va primi 1,8 miliarde de lei bani din privatizări, capital de la stat, în mai multe tranşe, în trei ani. 27 de companii de stat vor trece din administrarea publică în cea privată, cu actionariat public.

 

 Fondul Suveran de Investiţii va fi condus de un Consiliu de Supraveghere care va fi format din nouă membrii. Aceştia vor fi numiţi prin hotărâre de Guvern, iar criteriul apartenenţei la un partid politic nu va fi unul eliminatoriu. Consiliul de Supraveghere va numi directoratul fondului suveran, care va fi format din şapte membri. Acestea sunt câteva din prevederile proiectului de lege care defineşte felul în care va fi înfiinţat şi cum va funcţiona Fondul Suveran de Investiţii, potrivit Ministerului de Finanţe.

 

Consiliul de Supraveghere va răspunde în faţa acţionarului, prin ministerul de Finanţe. Strategia de investiţii, care rămâne exclusiv la latitudinea fondului, vor decide cât şi cum vor fi acordaţi, pentru capitalizare, banii din privatizări de la bugetul de stat. Mai mult, orice inten'ie de finanţare (credit) va trebui aprbată de acţionar. "Fondul va avea scop comercial, respectiv să facă profit", a declarat secretarul de stat din cadrul MFP, Enache Jiru. Libertatea investiţională va fi a conducerii fondului. Respctiv membrii consiliului de supraveghere vor decide ce investiţii se vor face.

 

De asemenea, Fondul va putea vinde pachete de acţiuni ale celor 27 de companii pe care le va avea în administrare, fără ca statul să piardă statutul de acţionar majoritar.

 

De asemenea, Fondul poate cumpăra acţiuni pe bursă la companii private autohtone sau străine. De asemenea, în cadrul celor 27 de companii, Fondul va putea decide cum poate optimiza profiturile şi cheltuielile, inclusiv va putea decide dacă e nevoie de disponibilizări. Toate dividendele celor 27 de companii nu vor mai fi virate în bugetul de stat, ci în bugetul fondului. Asta înseamnă, o gaură la buget, de 2 miliarde de lei pe an. Valoarea deţinerilor statului, conform capitalurilor proprii din 2015 (valoare nominală) este de 45 de miliarde de lei, scrie Capital.ro.

 

Proiectul de lege trebuie aprobat de către Eurostat. De asemenea, Guvernul intenţionează ca acest proiect să ajungă în Parlament în luna septembrie, însă această dată este puţin probabilă în condiţiile în care răspunsul de la Eurostat durează cel puţin 30 de zile. Eurostat trebuie să acorde Guvernului aprobarea să treaca din administrarea bugetară a statului companiile de stat vizate, în administrarea privată a fondului.

 

 

 

 

Sunt doua surse: aportul in natura (reprezentat de pachetele de actiuni detinute de stat la societatile rentabile care se vor afla in portofoliul FSDI), precum si aportul in numerar (in valoare de 1,85 miliarde lei).

 

FSDI nu va putea instraina, sub orice forma aceste actiuni, daca acest fapt va duce la pierderea pozitiei de actionar majoritar a statului in societatea in cauza. Capitalul in numerar va fi varsat in termen de 3 ani de la constituire in functie de necesitatile FSDI.

 

 

 

  • Cum va fi administrat FSDI?

 

Administrarea Fondului se va face in sistem dualist, de catre un consiliu de supraveghere si un directorat.

 

Consiliul de supraveghere va fi format din 9 membri desemnați pe baza a cel puțin a următoarelor criterii de selecție: expertiză în domeniul financiar-bancar necesară îndeplinirii responsabilităților specific FSDI, experiență în administrarea de societăți, integritate profesională, bună reputație, cunoștințe, aptitudini și experiență adecvate complexității activității specific FSDI, atât individual cât și la nivel colectiv, după o procedură proprie de selecție transparentă, care va fi aprobată de acțonar.

 

Primii membri ai Consiliului de supraveghere sunt numiți prin Hotărâre a guvernului pe o perioadă de 18 luni, având ca mandat numirea Directoratului și organizarea activității FSDI. Ulterior, conform actului constitutiv, mandatul membrilor Consiliului de Supraveghere se acordă pe o perioadă de 4 ani.

 

Directoratul va fi format din 7 membri numiți de către Consiliul de supraveghere. Mandatul membrilor Directoratului este acordat pe o perioadă de 4 ani.

 

 

 

  • De unde va veni finanțarea FSDI ?

 

se va face din venituri obținute din dividende încasate de la societățile la care detine acțiuni din portofoliul acestuia, din cele rezultate din operațiuni cu instrumente financiare proprii și din cele emise de alte entități, din venituri din vânzarea de pachete de acțiuni din portofoliu, din împrumuturi, inclusiv prin emiterea de obligațiuni, dar și din alte surse prevăzute de lege.

 

 

 

  • Care va fi politica de investiții a Fondului Suveran?

 

Potrivit proiectului supus dezbaterii publice, FSDI va urmari:

-proiecte de investiții în domenii competitive, inclusiv investiții în participații, co-finantare proiecte de tip PPP și co-finanțare -proiecte finanțate din fonduri europene ;

-investiții în instrumente financiare emise de alte entități;

-administrarea pachetelor de acțiuni din portofoliu.

 

 

 

  • Care va fi impactul bugetar?

 

Proiectul de act normativ va avea impact asupra veniturilor bugetului de stat incepand cu anul 2018 in sensul reducerii veniturilor la bugetul de stat cu valoarea dividendelor incasate de FSDI in contul actiunilor transferate in portofoliul FSDI.

 

Aceasta influenta va fi recuperata in anii urmatori primului an de functionare prin incasarea dividendelor pe care FSDI le va plati statului, in calitate de actionar unic potrivit hotararii Adunarii Generale a Actionarilor de repartizare a profitului si stabilire a dividendelor.

 

Cheltuielile cu taxele si tarifele necesare infiintarii FSDI se suporta din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finantelor Publice-Actiuni Generale, estimandu-se un impact de aprox. 100.000 lei pentru aceste cheltuieli pentru anul 2017.

 

 

 

  • Care sunt companiile propuse a intra in FSDI?

 

 

Lista celor 27 de companiil propuse (in % detinere directa):

 

ENGIE ROMANIA S.A.  - 34,0065

SOC.DE DISTRIBUTIE SI FURNIZARE A ENERGIEI ELECTRICE- ELECTRICA SA-  48,7800

DELGAZ GRID S.A. -  13,5147

E.ON ENERGIE ROMANIA S.A.  - 31,8200

BIOFARM S.A.  - 1,1619

CHIMCOMPLEX S.A. - 12,8956

OMV PETROM S.A.  -    20,6390

TELEKOM ROMANIA COMMUNICATIONS S.A. -  45,9897

ANTIBIOTICE S.A.     -    53,0173

COMPANIA NATIONALA PENTRU CONTROLUL CAZANELOR, INSTALATIILOR DE RIDICAT SI RECIPIENTELOR SUB PRESIUNE S.A.  - 100

COMPANIA NATIONALA LOTERIA ROMANA S.A.    -  100

SOCIETATEA NATIONALA A SARII S.A.      - 51

IAR S.A.   -  72,1900

OIL TERMINAL S.A. -   59,6222

CUPRU MIN S.A-  100

COMPANIA NATIONALA UNIFARM S.A.  -  100

SOCIETATEA NATIONALA A APELOR MINERALE S.A. -  100

COMPANIA NATIONALA ADMINISTRATIA PORTURILOR DUNARII MARITIME S.A. -   92,3000

COMPANIA DE INVESTITII PENTRU TURISM S.A.  - 100

SOCIETATEA NATIONALA DE GAZE NATURALE ROMGAZ S.A. - 70,0071

SOCIETATEA DE PRODUCERE A ENERGIEI ELECTRICE IN HIDROCENTRALE HIDROELECTRICA S.A. -    80,0561

COMPANIA NATIONALA AEROPORTURI BUCURESTI S.A.  -  80

SOCIETATEA NATIONALA NUCLEARELECTRICA S.A. -  82,4959

COMPANIA NATIONALA IMPRIMERIA NATIONALA S.A.   -    100

COMPANIA NATIONALA ADMINISTRATIA PORTURILOR MARITIME S.A.  -  80

SOCIETATEA DE ADMINISTRARE A PARTICIPATIILOR IN ENERGIE S.A.  -     100

CONPET S.A. -    58,7162

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22