Pe aceeași temă
Autorii petiției, 63 de organizații civice din toată țara îi cer premierului Ludovic Orban, să își asume responsabilitatea unor politici și reforme eficiente în domeniul combaterii traficului de persoane, despre care - spun autorii petiției - ”reprezintă atât o problemă de siguranță națională, cât și o problemă europeană care afectează în mod grav imaginea României”.
De asemenea, organizațiile semnatare atrag atenția atât asupra greșitei încadrări a traficului de persoane la proxenetism și la faptul că beneficiarii, clienți ai rețelelor de prostituție nu sunt pedepsiți, cel mai adesea descinși din rândul autorităților locale care protejează rețelele.
De asemenea, spun inițiatorii petiției, deși Raportul European în materie de trafic de persoane, publicat în decembrie 2018, arată că 74% dintre toți cetățenii UE traficați în cele 28 de state membre sunt români, Agenția Națională Împotriva Traficului de Persoane raportează date false încă din 2010, atât către organismele internaționale cât și către cele naționale, cu privire la numărul real al românilor traficați.
Textul integral al petiției:
Traficul de persoane este o amenințare serioasă la adresa securității umane și siguranței naționale!
Majoritatea clienților nu sunt sancționați în România, iar victimele sunt insuficient protejate!
Zeci de cauze de trafic de persoane au fost investigate drept alte forme de infracțiuni sexuale, așa cum este și cauza elevelor drogate și violate de polițiști, politicieni și oameni de afaceri din Bacău
CÂND PROTECȚIA CELOR VULNERABILI ESTE DEFICITARĂ, SOCIETATEA CIVILĂ TREBUIE SĂ INTERVINĂ!
Raportul European în materie de trafic de persoane, publicat în decembrie 2018, arată că 74% dintre toți cetățenii UE traficați în cele 28 de State Membre sunt români.
Agenția Națională Împotriva Traficului de Persoane raportează date false încă din 2010, atât către organismele internaționale cât și către cele naționale, cu privire la numărul real al românilor traficați.
În acest context sumbru, majoritatea judecătorilor români nu sunt formați profesional pentru a înțelege pericolul acestui fenomen, iar DIICOT nu are întotdeauna capacitatea de a aborda eficient investigațiile în materie de trafic de persoane atunci când recrutarea se face cu predilecție prin metoda „loverboy” ori pentru a destructura rețele piramidale și a confisca produsul infracțiunii, folosind investigații financiare complexe.
Cauza clubului secret din Băcau a determinat comunitatea prezentă la Conferinta Regionala „Stay Free” (peste 1 400 de profesori și elevi din regiunea Moldovei), să acționeze și să solicite sprijin pentru determinarea autorităților competente să își utilizeze capacitatea instituțională în vederea îmbunătățirii situației în domeniul combaterii traficului de persoane, în special cu privire la cazul menționat.
Prin urmare, în numele acestei comunități și al celor 63 de ONG-uri semnatare, solicităm:
1. Premierului Romaniei, Dl. Ludovic Orban, să își asume responsabilitatea unor politici și reforme eficiente în domeniul combaterii traficului de persoane, care reprezintă atât o problemă de siguranță națională, cât și o problemă europeană care afectează în mod grav imaginea României;
2. Ministrului Afacerilor Interne, Dl. Marcel Ion Vela, să implementeze imediat măsurile ce țin de reforma DIICOT în conformitate cu prevederile OUG 6/2016; să controleze motivele pentru care de aproape 10 de ani ANITP raportează date false cu privire la numărul de cetățeni români traficați și să se asigure ca această practică încetează; precum și să asigure procedurile de sancționare a polițiștilor implicați în rețele de trafic, în special în cazul clubului secret menționat mai sus, având în vedere că mai mulți ofițeri de poliție erau clienții clubului și că ofițerul investigat făcea parte din structura poliției responsabilă cu operațiunile speciale de salvare a victimelor;
3. Ministrului Muncii, Dna. Violeta Alexandru, să urgenteze elaborarea standardelor de acreditare a adăposturilor pentru victime, să creeze cadrul legal de cooperare cu ONG-urile specializate și de finanțare a serviciilor de protecție și asistență a victimelor; precum și prevenirea traficului de persoane prin reglementarea coerenta și responsabilă a agențiilor de recrutare/mediere/plasare a forței de muncă în România și în străinatate, conform prevederilor Convenției OMM nr. 181/1997.
4. Ministrului Justitiei, Dl. Marian Cătălin Predoiu, realizarea unei legislații coerente în materie de combatere a criminalității organizate și pregătirea corespunzătoare a magistraților; transpunerea corectă a Directivei UE privind protecția victimelor și amedarea art. 182 NCP conform prevederilor art. 2 din Directiva Anti-trafic, în special cu privire la includerea prevederii „exploatarea activităților infracționale” care, din motive necunoscute, nu a fost transpusă în legislația penală a României.
5. Structurii Centrale a DIICOT și Secției pentru procurori a CSM să se asigure că faptele de trafic nu sunt încadrate ca fapte de proxenetism sau alte infracțiuni sexuale, să verifice lipsa de intervenție o perioadă foarte lungă de timp deși clubul era bine cunoscut în Bacău, precum și posibila neglijență și/sau rea credință a procurorului de caz care, deși a avut suficiente elemente să încadreze cauza drept trafic de minori, nu a facut acest lucru, vulnerabilizând astfel victimele și protejând clienții acestora (persoane publice) în fața legii penale.
Amintim că la Bacău, foarte aprope de sediul central al poliției, funcționa un club secret din 2015 - mențiunea DIICOT Bacău sau din 2008 – mențiunea jurnaliștilor locali.
În acest club, eleve din liceele din Bacău și alte orașe din apropiere erau recrutate pe sistem „loverboy”, erau invitate la o petrecere unde nu știau ce urma să se intalmple, erau supra-drogate până își pierdeau cunoștința și apoi violate de oameni ai legii, oameni de afaceri și politicieni.
Aceste scene erau înregistrate video și folosite ulterior pentru șantajarea fetelor exploatate și a clienților clubului.
În acest context în care toate elementele infracțiunii de trafic de minori par a fi îndeplinite, suspectăm o greșită încadrare juridică a faptelor și omisiunea ascultării tuturor părților vătămate de către procurorul DIICOT Bacău, care a decis ca acțiunea penală să înceapă cu privire la alte tipuri de infracțiuni.
Menționăm că orice faptă de trafic de persoane, în care clienții aveau sau puteau avea cunoștință de faptul ca fetele au fost constrânse (aici evident, fiind minore/drogate) să se prostitueze, atrage răspunderea penală a clientului în baza art. 216 NCP - „Fapta de a utiliza serviciile prevăzute în art. 182, prestate de o persoană despre care beneficiarul ştie că este victimă a traficului de persoane ori a traficului de minori, se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă, dacă fapta nu constituie o infracţiune mai gravă.”
Având în vedere cele menționate mai sus, inclusiv informațiile de la link-urile explicative,
Luând în considerare obligațiile instituțiilor Statului Român de a-și proteja cetațenii împotriva încălcării grave a demnității și drepturilor fundamentale și de a reduce fenomenele ce afectează direct securitatea națională,
Noi, ONG-urile semnatare mai jos, apelăm la actorii sus-menționați pentru a eficientiza acțiunile împotriva rețelelor de trafic de persoane și a proteja cetățenii români, în special pe cei minori.
1. Centrul European pentru Educație și Cercetare Juridică (ECLER)
2. Valoare Plus, Bacău
3. Consiliul Tineretului din România
4. Liga Studențească din Universitatea ”V. Alecsandri” din Bacău
5. Federația Tinerilor din Bacău
6. Ușa Deschisă
7. ReachingOut
8. Freedom House Romania (FHR)
9. Voci pentru Democrație și Justiție (VeDemJust)
10. Asociația Inițiativa pentru Cultură Democratică Europeană (ICDE)
11. Funky Citizens
12. Asociația ACCEPT
13. Fundația Agenția Impreună
14. Asociatia Serviciul Iezuitilor pentru Refugiati din Romania (JRS Romania)
15. Consiliul Tinerilor Instituționalizați
16. Asociația Femeilor Românce din Italia
17. Platforma România 100 (Ro100)
18. Asociația pentru Dezvoltare Activă
19. Asociația Ingenious Drama
20. Asociația Be Great COINIȚIATORI
21. Fundația “Sf. Ioan Bosco”
22. Asociația Favor
23. Asociația Make Sense
24. Centrul pentru Resurse Civice
25. Societatea de Analize Feministe (AnA)
26. Asociația Romanian Women's Lobby
27. Centrul de Mediere și Securitate Comunitară
28. Asociația Cultural Socială Economică Christiana
29. Asociația ANAIS
30. Centrul de Studii în Idei Politice
31. Asociația Aradul Civic
32. Ștafeta Steagului Uniunii Europene
33. Corupția Ucide
34. Vă Vedem din Iași
35. RESET Iași
36. #activAG Piteşti
37. Cuza Vrea Dreptate Iași
38. Rezist Iași
39. Rezist Ingolstadt. Și eu sunt din România
40. Brașovul Civic
41. Valea Jiului Society
42. Diaspora Franța solidară cu România
43. Mițcare Civică Diaspora Austria
44. Canada Save Roșia
45. Voluntari în Europa
46. Acțiunea Civică Galați
47. Procivic Baia Mare
48. Asociația Bihorul Civic
49. Rezist Protestatari pro democrație Londra
50. #Rezist Milano
51. Alba Iulia Civică
52. Grupul Civic Madrid-Ro
53. Inițiativa Timișoara
54. Rezist Galați
55. Asociația ACREMIS
56. Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei
57. Rezistăm și la Paris
58. RISE OUT
59. Asociatia "Atlatszo Erdely Egyesulet" (Transilvania Transparenta)
60. Asociatia CARE – Cetățeni Activi pentru Relații Etice
61. Asociația Pas Alternativ
62. Fundația Centrul Parteneriat pentru Egalitate
63. Romanian Youth Movement for Democracy
Data: 19 noiembrie 2019