Pe aceeași temă
Printre care, faptul ca, prin derogare de la orice lege in vigoare, toate informatiile care privesc justitia, cosemnate de CSAT sau serviciile de informatii, devin informatii de interes public, scrie HotNews.
De asemenea, comisia a votat ca, pe langa CSAT, si Comisiile parlamentare pentru controlul activitatii SRI si SIE sa poata verifica veridicitatea datelor din declaratiile pe proprie raspundere ale magistratilor privind o eventuala colaborare cu serviciile de informatii.
Modificarile votate, la propunerea Uniunii Nationale a Judecatorilor din Romania, conform HotNews:
Art. 7
(1) Judecătorii, procurorii, magistraţii-asistenţi, personalul de specialitate juridică asimilat acestora şi personalul auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi parchetelor nu pot fi lucrători operativi, inclusiv acoperiţi, informatori sau colaboratori ai vreunui serviciu de informaţii.
(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) completează anual o declaraţie olografă pe propria răspundere din care să rezulte că nu au fost și nu sunt lucrători operativi, inclusiv acoperiţi, informatori sau colaboratori ai vreo unui serviciu de informaţii. Declarațiile se depun și se arhivează la compartimentul de resurse umane.
(3) Serviciilor de informatii le este interzis sa racoleze persoanele prevazute de aliniatul 1 ca lucrători operativi, inclusiv acoperiţi, informatori sau colaboratori. Incalcarea acestei interdictii este infracţiune impotriva independentei justitiei si se pedepseste cu închisoare de la 5 la 10 ani. In cazul in care infractiunea este comisa de un ofiter cu functii de conducere sau la instigarea acestuia, limitele pedepsei se majoreaza cu jumatate. Tentativa se pedepseste.
(4) Verificarea veridicitatii datelor din declaratiile prevazute la alin. 2 se face de catre CSAT si Comisiile speciale parlamentare pentru controlul activitatii serviciilor de informatii anual, din oficiu, sau ori de cate ori este sesizata de Ministerul Justitiei, Consiliul Superior al Magistraturii, judecatorul sau procurorul vizat.
Rezultatul verificarii efective are valoare de informare conforma. Raspunsul eronat se pedepseste conform legii.
Incalcarea dispozitiilor alin (1) conduce la eliberarea din functia detinuta.
(5) Serviciile de informatii sunt obligate sa puna la dispozitia comisiilor parlamentare de control toate datele, informatiile sau documentele necesare in acest sens.
(6) Prin derogare de la orice alte legi ori prevederi, informatiile, deciziile, hotararile, protocoalele, ordinele si orice alte acte emise ori co-semnate de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii sau de un serviciu de informatii care priveste sau are legatura cu justitia este informatie de interes public."
Ce prevede legea in prezent la art. 7:
(1) Judecătorii, procurorii, magistrații-asistenți, personalul de specialitate juridică asimilat acestora și personalul auxiliar de specialitate al instanțelor judecătorești și parchetelor nu pot fi lucrători operativi, inclusiv acoperiți, informatori sau colaboratori ai serviciilor de informații.
(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) completează, anual, o declarație autentică, pe propria răspundere potrivit legii penale, din care să rezulte că nu sunt lucrători operativi, inclusiv acoperiți, informatori sau colaboratori ai serviciilor de informații.
(3) Consiliul Suprem de Apărare a Țării verifică, din oficiu sau la sesizarea Consiliului Superior al Magistraturii ori a ministrului justiției, realitatea declarațiilor prevăzute la alin. (2).
(4) Încălcarea dispozițiilor alin. (1) conduce la eliberarea din funcția deținută, inclusiv cea de judecător sau procuror.