Adevărul: Publicitatea prin Google, folosită în campanii de dezinformare. Ținta - Iohannis

Iulian Popescu | 30.01.2016

Cotidianul Adevărul a descoperit că pe site-ul său a apărut, prin sistemul de afişare a publicităţii Google AdWords, o reclamă sponsorizată care dezinformează cu privire la o lege promulgată de Klaus Iohannis.

Pe aceeași temă

 

„Pe site-ul „Adevărul", prin sistemul de afişare a publicităţii Google AdWords, a fost sponsorizată o reclamă care dezinformează cu privire la o lege promulgată de Klaus Iohannis.

Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat legea antifumat este o ştire publicată de „Adevărul". Când aceasta este accesată de pe dispozitivele mobile cu Android (pe iPhone nu apare aceeaşi problemă), este afişată în caseta dedicată promovării prin Google AdWords o trimitere către un site diferit. Textul face referire la Iohannis, la pensiile românilor şi îl acuză pe preşedinte că i-a minţit pe oameni”, scrie Adevărul.

 

Textul respectiv este contextualizat doar pe subiectul klaus iohannis şi doar pe acea ştire.

Trimiterea este către site-ul news.stanroll.ru pe care este afişată prima ştire cu Iohannis - evident falsă - şi restul casetelor sunt cu diverse titluri false.

Domeniul a fost creat în acest an, pe 10 ianuarie 2016, după cum se vede în lista de informaţii despre acesta. De asemenea, la website title apare denumirea Vocea Rusiei. Localizarea după IP fixează Londra, Marea Britanie, ca oraş.

 

Link-urile de pe site nu trimit către nimic, doar execută un refresh al site-ului şi deschide o filă nouă. Totuşi, e interesant de reţinut că fără link-ul activ folosit în reclama din Adevărul, acest site afişează informaţiile în alte limbi (uneori şi în română), mai explică publicația.

 

Ce nu este cert acum e dacă site-ul este folosit doar pentru a aduna cât mai multe afişări, folosind AdWords, sau va deveni în timp o sursă de ştiri false.

 

Campaniile de dezinformare și manipulare ale Rusiei, în atenția UE și NATO

 

Reuters a publicat de curand un material despre un proiect de propunere NATO potrivit caruia unele tactici militare - de a intelege adversarii si de a influenta audientele straine – sa fie folosite de un nou directorat de comunicare al NATO.

 

Proiectul este conceput pentru a contracara propaganda desfasurata de Rusia in statele occidentale, prin intermediul mass-media si a canalelor de socializare, si metodele tot mai perfectionate ale acesteia de a dezinforma.

 

Uniunea Europeana a infiintat anul trecut o directie speciala care sa demonteze campania propagandistica si de dezinformare desfasurata de Federatie. Acum, NATO are in vedere, la randul sau, "narative strategice care sa fie transpuse in cuvinte si actiuni coordonate (...) adaptate adecvat si modificate cultural, pentru a rezona cu un public larg si pentru a contracara narative rivale", se arata intr-un document vazut de Reuters.

 

Ideea este sustinuta de Marea Britanie si alte tari din NATO, dar Statele Unite se declara reticente fata de folosirea oricarei forme de propaganda:

"Unul din principalele principii ale NATO este ca nu putem contracara propaganda prin mai multa propaganda", a declarat Oana Lungescu, purtatorul de cuvant al Aliantei Nord-Atlantice.

 

Moscova a investit masiv in publicatii de limba engleza care sunt portavocea puterii si este, de asemenea, foarte activa pe Internet, inclusiv pe site-uri de socializare precum Twitter.

"Ei (rusii - n.red.) pot crea o realitate virtuala care poate sa deruteze si sa atinga anumite scopuri", a declarat un diplomat occidental.

 

Potrivit propunerii, NATO ar putea declasifica mai rapid imagini pentru a fi utilizate in momentul emiterii avertismentelor de securitate si va intensifica activitatile de comunicatii in medii de socializare online.

 

NATO are deja o divizie de Comunicatii Strategice si un canal de YouTube, totodata si-a marit prezenta pe social media si interactiunea cu presa. Cu toate acestea, unii cred ca nu este suficient, aratand catre tehnicile de razboi neconventionale, de la trupe fara insemne -  "omuletii verzi" din Crimeea si estul Ucrainei - pana la operatiuni de dezinformare si atacuri cibernetice.

 

Comunicatiile strategice presupun coordonarea diferitelor mijloace de informare a presei si a publicului, precum si asa numitele operatiuni psihologice (PsyOps), pentru a influenta opinia publica dar si pentru a aduna sprijin pentru politici si operatiuni.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

CELE MAI CITITE

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2019 Revista 22