Pe aceeași temă
Kadima
Alegerile parlamentare de la 29 martie au avut loc in contextul unei inlantuiri de premiere in viata politica israeliana. Prima si cea mai importanta a fost gestul premierului Ariel Sharon, care, pe fundalul neacceptarii de catre propriul partid a planului sau de retragere unilaterala din Fasia Gaza, l-a parasit si si-a format propriul sau partid politic, Kadima (Inainte), care reuneste o serie de personalitati de marca atat din Likud - principalii ministrii ai lui Sharon -, dar si din Partidul Muncii, printre care cea mai proeminenta personalitate este Simon Peres. Este complet inedit ca un premier in functie sa-si paraseasca partidul si sa formeze altul.
Actul lui Sharon reuseste, in opinia publica, sa consolideze un sentiment de incredere in noua formatiune, fapt oglindit de sondaje. Sharon, cu un bun instinct politic, a realizat ca retragerea din teritoriile ocupate este aprobata de majoritatea populatiei Israelului. Fireste, carisma personala a batranului general consolida acest trend politic. Incurajat de aceste semnale clare de sprijin, ce-i drept bruiate de agresivitatea galagioasa a adversarilor, el a initiat procesul de dizolvare a parlamentului, in care politica sa nu avea majoritate, si a fixat noi alegeri.
In timpul acestui proces, Sharon s-a imbolnavit grav - in prezent se afla intr-o coma prelungita - si a parasit scena politica. Din nou o premiera, ca seful guvernului sa fie practic indisponibil in timpul campaniei electorale. Disparitia liderului nu a slabit noua formatiune politica, conducerea a fost preluata, din mers, de Ehud Olmert (60), un om politic versat, cu o vechime de aproape 30 de ani, ca deputat si ministru, in politica israeliana. Starea grava a lui Sharon a creat in opinia publica o stare emotionala pozitiva fata de noul partid si noul lider.
Kadima se prezenta ca un cadru in care se regaseau oameni cu trecut politic foarte diferit, de la artizanul procesului Oslo, Shimon Peres, la Tschki Hanegbi, ce s-a opus in trecut oricaror cedari teritoriale. Un adevarat "val popular" a urmat linia Sharon-Olmert. Aceasta linie adopta in fapt planul de pace al stangii, pe care insa il dezbraca de caracterul sau teoretic-optimist, ce vorbea de "instaurarea unor relatii normale" sau de un "nou Orient Mijlociu", concepte ce s-au dovedit, cel putin pentru moment, lipsite de realism, si le inlocuieste cu conceptul pragmatic al "despartirii" fizice intre israelieni si arabi, printr-o decizie unilaterala.
Se parea - in special din sondaje - ca se va ajunge la o a treia situatie inedita: aparitia unei majoritati parlamentare confortabile pentru Kadima.
Sondajele vorbeau de 40, 42, 45 de mandate, fapt fara precedent in dinamica democratiei israeliene, a carei principala trasatura este excesivul pluralism. S-a creat astfel o anume euforie, un fals sentiment ca batalia electorala s-a incheiat cu mult inaintea zilei de alegeri, senzatie intarita si de unele declaratii ale sefilor noului partid.
Aceasta a facut ca si participarea la vot sa fie una din cele mai scazute din istoria parlamentului israelian - numai 63,2% din cei cu drept de vot s-au prezentat la urne.
La "momentul adevarului" Kadima a castigat dar cu mult mai putin decat se prevazuse: 29 de mandate. O victorie cu gustul dezamagirii, dar… o victorie. Este cert ca Olmert va forma viitorul guvern, doar ca ceva mai greu decat s-a crezut si cu mai multe concesii.
Presa israeliana a apreciat ca un merit deosebit al viitorului premier faptul ca, inca din timpul campaniei electorale, si-a asumat clar programul politic, ce avea ca punct central retragerea din majoritatea teritoriilor ocupate. Din aceste motive, analistii au vazut in aceste alegeri un referendum popular.
Se impune inca o subliniere. In momentul imbolnavirii lui Sharon s-a vorbit - inclusiv in mass-media romaneasca - de o criza grava in politica israeliana, de un impas, determinat de disparitia din politica a acestuia. Fireste, a fost o tragedie umana si sigur ca a complicat ecuatia politicii israeliene. Dar, ca si in alte ocazii tragice - din care amintim traumatica asasinare a lui Rabin, in noiembrie 1995 -, democratia israeliana a functionat perfect si continuitatea institutionala si politica a fost asigurata.
Laburistii
Partidul Muncii, dupa o eclipsa de patru ani - ce a urmat esecului guvernarii Barak -, perioada in care a fost fie intr-o opozitie pasiva, fie la guvernare, dar pe pozitii marginale, a revenit in forta. Desi in fapt au pierdut doua mandate, fata de fosta legislatura, laburistii se prezinta in noul context postelectoral ca principalul partener de guvernare pentru Kadima. De altfel, cele doua partide au programe politice foarte apropiate.
Partidul Muncii, datorita noului sau lider, Amir Peretz, fost lider al Sindicatelor, a pus in centrul programului sau problematica sociala, ce a fost, in ultimii 20 de ani, neglijata de principalele partide politice, atat de dreapta, cat si de stanga, absorbite de interminabile dispute in problema - realmente fundamentala - a contenciosului cu vecinii. Prin aceasta, noul lider laburist, in ciuda rezervei cu care a fost privit de o anume elita laburista, careia el nu ii apartine, a reusit sa aduca un nou suflu unei structuri politice ce nu se mai regasea. El a schimbat agenda propriului partid, dar si a dezbaterii politice israeliene in general, ce i-a atras simpatia paturilor defavorizate, care se indepartase de laburisti.
Se pare ca Peretz si colegii sai de partid vor juca un rol decisiv in viitoarea politica sociala a Israelului. Comentatorii politici vorbesc de o posibila preluare de catre acesta a Ministerului de Finante, care in Israel este unul din cele trei ministere cheie, alaturi de Aparare si Externe.
Partidul pensionarilor
In contextul important al problemelor sociale trebuie amintita o alta premiera a istoriei parlamentare israeliene: prezenta in Knesset a unui partid al pensionarilor (!!). Acest partid, nascut ad-hoc, a reusit performanta de a castiga 7 locuri in parlament.
O prima explicatie este existenta in Israel a unei probleme a publicului "de varsta a treia" ce se confrunta cu grave probleme sociale: un nivel scazut al pensiilor, problema medicamentelor etc. In conditiile cresterii mediei de varsta, aceasta categorie reprezinta un procent tot mai ridicat din totalul populatiei.
Dar ascensiunea acestui partid - care in mod sigur va primi cel putin doua portofolii ministeriale - mai are o explicatie. Cei care l-au votat - printre ei foarte multi tineri - au gasit o forma originala de a-si exprima neincrederea in establishment-ul politic actual. Si in loc de a introduce in urne "un buletin alb" - cum s-a procedat in alegeri anterioare -, s-a votat cu acest partid sui-generis.
Ca si absenteismul, votul pentru pensionari este un blam pentru partidele politice existente, care au dovedit o anume incapacitate de cuprindere intr-un discurs coerent a problematicii diverselor sectoare specifice ale populatiei, de la pensionari la tineri, de la "nou-veniti" la agricultori.
Dreapta israeliana
Din 1977, dreapta a dominat - cu scurte intreruperi - politica israeliana. Principalul ei motor a fost partidul Likud. Dupa iesirea din partid a lui Ariel Sharon, conducerea acestuia a fost preluata de Benjamin Netaniahu, fost premier (1996-1999), si, in ultima guvernare Sharon, ministru de Finante. In acea perioada s-a identificat cu o nepopulara politica economica de tip thatcherist, ce a starnit numeroase nemultumiri in sanul populatiei si cu precadere in propriul electorat, reprezentat de paturi sociale defavorizate, in general, cu un nivel de scolarizare inferior restului populatiei.
In acelasi timp, aripa moderata a Likudului l-a urmat pe Sharon in noul partid politic, iar cei ramasi s-au simtit atrasi de formatiuni aflate la dreapta Likudului. Toate aceastea au dus la o "cadere" fara precedent a acestuia, ce a obtinut numai 12 mandate.
Slabirea sa a contribuit la consolidarea a doua formatiuni politice de extrema dreapta. Cea mai spectaculoasa este ascensiunea partidului Israel Beitenu (Israel - casa noastra), condus de Avigdor Liebermann, fostul sef de cabinet al lui Netaniahu in timpul guvernarii din 1996-1999, ce a parasit Likudul, pentru a-si alcatui propriul partid. Adresandu-se in primul rand populatiei provenite din fosta URSS, a carei integrare in civilizatia politica israeliana si, in general, in jocul democratic este problematica, Liebermann a construit un partid clasic de extrema dreapta in care nationalismul agresiv se intalneste cu atacuri sistematice impotriva unor institutii ale statului de drept israelian, in special impotriva Curtii Supreme de Justitie.
Ascensiunea acestui partid, secondat de un al doilea, Noua Dreapta, expresie politica a locuitorilor din colonii - pe care o anume ingaduinta a diverselor guverne le-a creat impresia falsa ca "totul le este permis" -, este un fenomen ingrijorator pentru dinamica politica israeliana. E vorba de o forta politica - cu 20 de locuri in Knesset - care poate influenta negativ evolutia democratiei israeliene.
In acelasi timp, trebuie subliniat ca dreapta israeliana, formata din Likud, Noua Dreapta si Israel Beitenu a fost redusa la 30 de mandate, deci pusa in postura de minoritate.
Cateva concluzii
Ultimele alegeri israeliene au dovedit ca exista o majoritate - mai mica decat s-a sperat, dar totusi clara - favorabila continuarii procesului de pace. In ciuda dinamicii negative din lumea palestiniana, exprimata de ascensiunea organizatiei teroriste Hamas, ca si de ecourile belicoase din directia Teheranului, optiunea retragerii din majoritatea teritoriilor ocupate s-a impus. Rezultatul a fost obtinut in ciuda faptului ca alegerile s-au desfasurat in umbra rachetelor Kassam lansate de teroristii din Gaza spre asezari de pe teritoriul israelian. Acest trend politic era surprins de editorialul publicatiei Le Monde, ce titra, pe buna dreptate, a doua zi dupa alegeri: Sfarsitul Marelui Israel. As adauga ca aceste alegeri dovedesc o schimbare de directie in electoratul israelian, dovedita de cifre: din 120 de deputati in Knesset, 70 sunt pentru o astfel de solutie. O asemenea majoritate nu a avut nici Rabin, nici Barak, nici Sharon, in incercarile lor de a incheia starea de beligeranta cu palestinienii.
De aici importanta acestor alegeri, nu indeajuns intelese de presa internationala, derutata de o anume acalmie din timpul campaniei electorale. Printre altele, aceasta acalmie s-a datorat si tendintei generale spre o "campanie ieftina", partidele politice incercand sa evite repetarea unor situatii din trecut, cand s-au cheltuit sume de bani peste limitele impuse de lege, abateri sanctionate moral si juridic.
E adevarat ca in cadrul acestei majoritati nu exista o unitate in privinta aplicarii in practica a planului de "despartire". Sigur ca situatia ideala ar fi o retragere in urma unor acorduri, dar cum realitatile Orientului Mijlociu de astazi nu par favorabile acestei alternative - care oricum va fi incercata, dupa cum anunta Olmert -, se va ajunge, foarte probabil, la o retragere unilaterala, dupa modelul celei din Gaza, din august 2004. E adevarat ca s-a inlocuit termenul de "despartire", itnatcut, cu cel de itcansut, "regrupare", dar este vorba in fond, cu unele deosebiri de nuante - care, fireste, vor alimenta polemici atat interne, cat si externe -, de revenirea, cu unele corecturi, la hotarele din 1967.
Sfarsitul regimului de ocupatie a fost important nu numai pentru procesul de pace, dar si pentru pastrarea caracterului modern si democratic al statului Israel. Intelegerea acestui fapt a fost confirmata de recentele alegeri.
Publicul este dornic de a avea pace si de a se concentra asupra diverselor probleme sociale si economice, a caror urgenta a fost subliniata, la urne, de alegatorul israelian.
Fireste, premierul Olmert are in fata un drum presarat de dificultati, venite atat din interior, cat si, mai ales, din exterior. Dar, spre deosebire de trecut, viitorul premier are un clar mandat popular.