AUDIERI CSM. Tiberiu Niţu către Schmidt: De ce vă strâmbaţi? Nu e prima dată. Nu este RELEVANT cite cazuri celebre am instrumentat

Fara Autor | 22.11.2012

Pe aceeași temă

Procurorul Tiberiu Niţu, candidat pentru funcţia de procuror general al României, a întrebat-o pe vicepreşedinta CSM Oana Schmidt Hăineală de ce se strâmbă în timp ce el explica ce procedură ar aplica pentru reformarea parchetelor, remarcând că nu este prima dată când reacţionează astfel, potrivit Mediafax. Tiberiu Nitu nu a putut spune cate dosare importante a instrumentat si a sustinut ca nu a facut nimic ilegal cind a obtinut certificatul de revolutionar.



În timp ce-şi expunea teoria despre desfiinţarea parchetelor locale şi reorganizarea parchetelor de tribunal, având în cedere că sunt unităţi care soluţionează câteva zeci de rechizitorii, iar altele sute, Tiberiu Niţu s-a întrerupt şi a întrebat-o pe Oana Schmidt Hăineală: "De ce vă strâmbaţi ?".

Schmidt Hăineală, care prezidează şedinţa, i-a replicat să se abţină, iar Niţu i-a spus zâmbind că nu este prima dată. Schmidt Hăineală şi-a împreunat mâinile şi le-a aşezat sugestiv în dreptul gurii. Niţu a continuat spunând că este opinia sa despre reorganizarea unităţilor de parchet. "Măcar vin cu o soluţie", a adăugat el.

Daniel Morar: De ce meritaţi să fiţi procuror general al României ?

Tiberiu Niţu: Pentru că sunt un procuror meritus, onest cu o experienţă de 17 ani.

- Daniel Morar: Ce cazuri aţi anchetat ? Pe mine la învestire m-au întrebat ce cazuri celebre am instrumentat şi am răspuns.

- Tiberiu Niţu: Nu este relevant. În 17 ani, am instrumentat multe cazuri.

Fragmente din audiere

  • Intrebare: Statistica judiciara indica o crestere a cauzelor de mare violenta. Ce masuri concrete credeti ca ati putea gasi pentru combaterea fenomenului?
  • Nitu: Eu nu pot sa fac studii criminologice, decat sa propun. Putem cere masuri care nu vizeaza urmarirea penala propriu-zisa. Nu putem decat sa organizam mai bine activitatea parchetelor de pe langa tribunale, eventual si de pe langa curtile de apel. In acele zone unde a crescut acest numar, putem implica si parchetele de pe langa curtile de apel pentru solutionarea acestor cauze. O mai buna omogenizare a echipelor, o mai buna comunicare - acestea ar fi solutii.
  • Ministerul Public, conform Constitutiei, face parte din autoritatea judecatoreasca si acolo trebuie sa ramana, procurorul este magistrat si asa trebuie sa ramana. Nu avem de negociat nimic. 
  • Procurorul general nu poate fi specializat in toate activitatile. A fi procruro general inseamna a fi conducatorul unei echipe, si de procurori, si de specialisti. Asta e cheia succesului unui manager, sa stie sa conduca o echipa. In ce priveste imbunatatirea conditiilor de munca, sa stiti ca in ultimii ani au fost date sedii in folosinte, altele s-au reparat. Si inspectia, noi suntem 10 insi in birou. Ne vom stradui sa gasim finantare la buget pentru imbunatatirea conditiilor.
  • Nicio institutie nu se poate dezvolta fara IT, asta e axioma. Trebuie sa avem o strategie pe IT si o sa o avem. Nu se poate fara asta.
  • Intrebare: Strategie de dezvoltare la nivelul MP pe IT exista. Echipamentele sunt invechite.
  • Nitu: Da, trebuie inlocuite.
  • Nitu: Noi avem infractiuni minore la care trebuie sa iei declaratii olografe, etc, ceea ce dureaza si necesita consum de resurse.
  • Intrebare Haineala: Dvs. considerati ca ati putea avea acces la interceptari in dosare care sunt in curs?
  • Nitu: Nu inteleg intrebarea.
  • Intrebare Haineala: Haideti sa va repet intrebarea. Stiu ca aveti emotii, dar fiti calm. Cum intelegeti sa asigurati, pe baza progreselor DNA, continuarea realizarii de anchete impartiale? Dvs credeti ca ati fi indreptatit sa solicitati procurorului de caz date de interceptare dintr-un dosar in curs?
  • Nitu: Procurorul general nu trebuie sa se uite in dosarul niciunui procuror. Nu inteleg.
  • Intrebare Haineala: Camati-va!
  • Nitu: Vi se pare ca nu sunt calm?
  • Intrebare Haineala: Dvs. aveti un anumit background, as fi vrut sa vad in proiect ce ati facut dvs. din aceasta pozitie?
  • Nitu: Baza de discutie e legea prin care se prevede ca primul adjunct al procurorului general ajuta pe procirul general sa isi indeplineasca obiectivele. Personal va asigur ca mi-am indeplinit atributiile de a-l ajuta pe procurorul general cum am putut eu. Ordinul din 2009 privind organizarea activitatii criminalistice in MP este la initiativa mea, iar biblioteca virtuala existenta este ideea mea si imi asum si public paternitatea acelei idei. Aceea a aparut din nevoia procorului din tara de a comunica. Biblioteca virtuala era o casuta postala in care fiecare procuror isi trimitea in format word rechizitoriul si fiecare putea accesa din fiecare judet sa vada ce spete sunt in tara pe acea materie. Eu mi-am ajutat procurorul general, i-am propus ideile mele, unele le-a insusit, altele nu, si asa vad eu lucrurile astea.
  • Intrebare Haineala: Concret, cum vreti sa duceti la indeplinire aceste obiective?
  • Nitu: Si proiectul a fost creat in limita timpului. Reiterez faptul ca ma bzeze foarte mult pe sprijinul pe care il poate oferi MCV. De la asta cred eu ca trebuie pornit si de la ce s-a facut pana acum, pentru ca s-a facut bine. Trebuie continuat si dezvoltat. Obiectivele de referinta din rapoartele CE au aparut pe parcusr. Tot cu sprijinul dumnealor, tot prin programe europene - ca va spuneam mai devreme de ONG care a dezvoltat si va implementa un proiect pentru combaterea infractiunilor in achizitiile publice - formarea profesionala este esentiala.
  • Plecand de la sprijinul pe care il ofera MCV putem atrage fonduri pentru specializare, formare profesionala.
  • Intrebare Haineala: Va propuneti o reforma durabila si ireversibila. Stiti foarte bine ca un astfel de deziderat presupune un sacrificiu personal. Pe durata mandatului de prim adjunct al procurorului general, care a fost programul dvs. de lucru?
  • Nitu: Eu am capacitate de efort.
  • Intrebare Haineala: Cat?
  • Nitu: Aveti dvs. dubii? Spuneti dvs., ca nu sunteti colega mea.
  • Mona Pivniceru: Este vreo problema? I se aduce o acuzatie ca nu sta dupa ora 4 la serviciu? Daca aveti o informatie certa, prezentati-o.
  • Morar: Domnul era intrebat cat sta la lucru. va rog sa va linistiti, sunteti candidat aici, nu ne dati lectii. Dvs la cat plecati de la lucru?
  • Nitu: Cel mai tarziu.
  • Morar: Nu e pueril sa punem astfel de intrebari.
  • Intrebare: Ati vbit de desfiintarea parchetelor locale si ati spus ca nu va referiti la cele din Bucuresti.
  • Nitu: Am spus ca in ceea ce priveste bucurestiul am putea gandi o organizare distincta fata de restul parchetelor. Daca si in alta parte avem nevoia de a exista parchete, atunci nu este o problema. Eu vin cu o idee.
  • Intrebare: Nu ar fi mai bine sa incercam cu redistribuirea locurilor si cu desfiintarea unitatilor mici?
  • Nitu: Bineinteles, se poate si asa. Dar se fac pasi de furnica asa. E foarte bine sa se inceapa cum spuneati dumneavoastra, pas cu pas.
  • Modalitatea de promovare intr-o functie de conducere - per ansamblu, procedura este buna. Sistemic vorbind, ar trebui ca un prim-procuror sa aiba un rol mai important in selectarea unui prim-procuror adjunct, pentru ca se duc la un examen cu diverse proiecte manageriale. Vad solutia echipei.
  • Colegii sunt reticenti in a-si asuma responsabilitati comparativ cu beneficiile, nu ai nicio beneficiu din faptul ca exerciti o functie de conducere. 
  • As face o analiza concreta in care sa reiasa clar care sunt zonele neacoperite, si la nivel european e clar ca avem sub media europeana la personal auxiliar, putem solicita marirea numarului de grefieri, pe un fundament extrem de puternic. 
  • Intrebare: Ce masuri veti lua pentru implementarea celor doua coduri?
  • Nitu: Nu pot lua masuri decat pentru Ministerul Public. Demararea uni amplu proces de formare profesionala, pentru ca colegii nostri sa poata fi familiarizati cu noile coduri, sa se faca simulari. Cred ca solutia e tot in plan organizatoric si de formare profesionala.
  • Intrebare: V-ati referit la normarea muncii. Ce veti face?
  • Nitu: Haideti sa facem un studiu, putem sa abordam problemele cu resursele pe care le avem. Daca nu cunoastem aceste realitati, este un alt consum de timp.
  • Intrebare: Sunt activitati care nu pot fi normate. Vine un politist cu un dosar si unul poate sa stea 10 minute, iar altul poate sa stea o zi intreaga. 
  • Nitu: Da, facem o medie.
  • Daniel Morar: Eu am sa va intreb ce ati facut, nu ce veti face. Sunteti procuror de 17 ani. Dati-ne un motiv, doua, trei dosare importante, care sa fi marcat sistemul?
  • Nitu: Dvs incercati sa puneti in ce ma priveste din fucntia de prim-adjunct al procurorului general o functie care sprijina procurorul general. v-ATI FI asteptat ca eu sa am proiecte de capul lui si personal? Nici nu e bine sa fie asa ceva. 
  • morar: Puteti sa imi raspundeti la intrebare? Dati-ne un motiv pentru care meritati sa fiti procuror general.
  • Nitu: Sunt cu experienta de 17 ani, onest, corect si pot face lucruri bune.
  • Morar: Pe mine m-au intrebat la CSM la investire ce dosare importante am. Si le-am raspuns. Dvs puteti raspunde?
  • Nitu: De ce faceti diferente intre procoruri in tara asta?
  • Haineala: Sunteti extrem de nepoliticos!
  • Nitu: Am facut urmarire penala si judiciar la


Joi, la ora 13.00, membrii Secţiei pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii i-au ascultat lui Tiberiu Niţu opiniile referitoare la modul în care înţelege să conducă Ministerul Public, iar după 30 de minute a început să fie chestionat pe subiectele cuprinse în proiectul său de management.

Tiberiu Niţu a susţinut, între altele, că s-au făcut progrese începând din 2007, ţinându-se cont de recomandările Comisiei Europene, arătând însă că mai sunt probleme la parchetele de judecătorii.

El a declarat că aşteptările sunt ca dreptatea să fie făcută operativ şi în mod consecvent, pledând pentru predictibilitatea actului de justiţie.

Pe de altă parte, Niţu a susţinut că este important să crească rolul grefierului pe lângă procuror sau să se vedă ce se întâmplă cu dosarele soluţionate prin acord de mediere (dându-se soluţii de neîncepere a urmăririi penale ori amendă administrativă), în încercarea de rezolvare cu celeritate a cauzelor.

În acest context, ela afirmat că ar fi de văzut dacă instrumentele prevăzute de Legea micii reforme, după doi ani de la adoptare, au vulnerabilităţi şi dacă ar trebui aduse îmbunătătţiri actului normativ.

Sursa: HotNews. ro si Romania libera

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22