Pe aceeași temă
Deși Statutul magistraților spune cum se desfășoară revocarea procurorilor numiți în funcții de conducere prin decret prezidențial: Art. 54 alin. (4) Se face de către Președintele României, la propunerea ministrului Justiției (...) cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii.”
În interpretarea dată de PSD se spune că președintele nu poate ignora solicita făcută de ministrul Justiției. Însă președintele Klaus Iohannis are însă o interpretare diferită a legii. „Dacă legea prevede o posibilitate sau o oportunitate, atunci ea nu poate fi cenzurată, dacă legea spune că președintele revocă, atunci e chestiune de oportunitate politică dacă revocă sau nu și doar președintele poate hotărî acest lucru”, a spus Klaus Iohannis.
„Augustin Zegrean, fost președinte al Curții Constituționale, susține că șeful statului poate respinge cererea de revocare, de vreme ce Legea fundamentală îi dă dreptul să și refuze admiterea în magistratură. „Spațiul de manevră al președintelui este prevăzut în Constituție. Cel care numeşte şi revocă, în general. Nu-i poate nimeni impune să revoce sau să respingă. Nu poţi să îl forţezi pe preşedinte să facă cum zici tu”, a declarat Augustin Zegrean, fost preşedinte CCR, pentru Digi 24.
Acesta aminteşte că instituţia pe care a condus-o şi-a spus părerea demult despre dreptul preşedintelui României de a face numiri şi revocări la vârful magistraturii. „Dacă Preşedintele României nu ar avea nici un drept de examinare şi de apreciere asupra propunerilor făcute de Consiliul Superior al Magistraturii pentru numirea judecătorilor şi procurorilor sau în anumite funcţii de conducere, ori dacă nu ar putea refuza numirea nici motivat şi nici măcar o singură, dată, atribuţiile Preşedintelui României (...) ar fi golite de conţinut şi importanţă”, se arată în decizia CCR 375/06.07.2005.