Pe aceeași temă
Încă din ziua audierilor din parlament pentru ocuparea funcţiei de ministru al Finanţelor, Ionuţ Mişa a declarat că pilonul II de pensii va fi desfiinţat până la sfârşitul anului. |
Nu a existat însă niciun studiu serios de impact al majorării pensiilor, care să arate, la timp, unde sunt dezechilibrele şi ce corecturi trebuie operate înainte de a majora punctul de pensie. Nici succesivele guverne, nici mintea confuză din spatele programului de guvernare nu au remarcat că sistemul de pensii rula deja cu un deficit uriaş, care trebuia alimentat permanent de la bugetul de stat. La un moment dat, pe traseul dezmeticirii în faţa cifrelor, politicienii aflaţi la putere au înţeles că factura pensiilor speciale depăşeşte 6 miliarde de lei în acest an şi, probabil, va urca la 15 miliarde de lei în următorii doi ani.
Impasul se cerea rezolvat şi aşa a apărut ideea, influenţată şi de precedentul creat de Viktor Orbán în Ungaria, de a pune mâna pe miliardele de lei din pilonul II de pensii obligatorii administrate privat. Aceşti bani, aproximativ 7 miliarde de euro, ar fi asigurat liniştea şi ar fi acoperit deficitele produse de cele peste 160.000 de pensii speciale, care costă, anual, cam 1,3 miliarde de euro.
Şi în acest caz au domnit confuzia şi haosul: au apărut zvonuri, brutal infirmate de guvernanţi, apoi declaraţii nesăbuite ale noului ministru de Finanţe, corectate şi ele de liderii politici, pentru ca în final intenţia să devină aproape certitudine.
Posibilitatea confiscării banilor din pilonul II este blocată de un paragraf constituţional care protejează proprietatea. Or, aceste conturi individuale în care se varsă banii pentru pensia administrată privat se încadrează în definiţie. Nu se putea însă exclude o reformulare a Legii pensiilor, prin care pilonul II să se dizolve în ceea ce era al treilea pilon, adică în pensii private, dar asta însemna ca statul să nu poată pune mâna pe nici un leu. Şi aşa a apărut soluţia de compromis, în care statul reduce valoarea coeficientului virat drept contribuţie către pilonul II, de la 5,1%, cât este în prezent, la 2,5%.
Statul ar urma să câştige aproape un miliard de euro din această mişcare doar în 2017, potrivit estimărilor analiştilor financiari, bani suficienţi pentru a acoperi, deocamdată, factura pensiilor speciale. Oamenii pierd însă bani, deoarece, aşa cum au dovedit că habar n-au guvernanţii, în cap cu premierul, în timp ce sistemul public de pensii se confruntă cu deficite, randamentul anual în ultimii zece ani al plasamentelor în pilonul II a fost de 9,34%. Un ritm în care nu vor creşte pensiile de stat în următorii ani.
Clientela primeşte Fond Suveran
Cel mai periculos efect al politicilor haosului şi improvizaţiei este deprofesionalizarea conducerilor companiilor statului şi gheara lungă a politicienilor vârâtă în afacerile companiilor publice.
Efectele acestei mereu surprinzătoare guvernări PSD & ALDE sunt greu de estimat şi analiştii se rezumă, deocamdată, la avertismente privind supraîncălzirea economiei, devalorizarea leului, inflamarea inflaţiei şi creşterea costurilor la care se împrumută statul, deci şi a datoriei publice.
La finalul anului, leul ar putea ajunge la un curs de 4,62 de lei pentru un euro, ceea ce ar echivala cu o devalorizare de 2,26%. O devalorizare suficientă cât să şteargă toată diferenţa de bani care ar fi rămas din exerciţiul fals și nereușit de majorare a salariilor cu 25%. Odată cu devalorizarea leului, cresc însă şi toate preţurile produselor din import, alt puseu inflaţionist.
Un gol de 2 miliarde |
---|
Fondul Suveran (FSDI) va fi capitalizat iniţial cu o injecţie din buget de 1,85 miliarde de lei şi cu valoarea pachetelor de acţiuni ale statului de la 27 de companii, inclusiv Hidroelectrica, Romgaz, Loteria Naţională sau Nuclearelectrica. Bugetul statului pierde dividende în valoare de circa 2 miliarde de lei, spun experții. |
Spre finalul anului, agenţiile de evaluare financiară ar putea dinamita ratingul României, lansând deja avertismente în acest sens. Creşterea economică rapidă nu le-a impresionat, iar agenţia Fitch semnala „riscul supraîncălzirii economice, în contextul în care salariile depăşesc ritmul creşterii productivităţii“, observaţie lansată deja de analiştii români, dar ignorată de guvernanţi. Criza răcoreşte o economie supraîncălzită, arată istoria.
La începutul lunii octombrie, guvernanţii trebuie să prezinte Comisiei Europene măsurile de compensare a derapajelor bugetului de stat. Dacă nu vor fi convingători, Bruxellesul ar putea penaliza România, prin impunerea procedurii de deficit excesiv. Exemplul Ungariei, care a trecut prin procedură, ar trebui să ne îngrijoreze: Comisia a suspendat, după penalizare, 29% din Fondurile de coeziune. Ungaria a ieşit din procedură prin măsuri ale economiei „iliberale“: a impus băncilor taxe suplimentare, a pus taxe noi pe telefonie şi a introdus aşa-numita „taxă Robin Hood“ pe veniturile companiilor energetice. Cabinetul Orbán a îngheţat însă pentru trei ani angajările în sistemul de stat, a amânat creşterile salariale promise profesorilor şi a taxat retragerile de bani de la ATM-uri. Modelul există, ca şi capcanele lui. Ne putem deci aştepta atât la îngheţarea fondurilor europene, cât şi la un contraatac disperat al guvernanţilor prin măriri de taxe, amânări de creşteri salariale şi, de ce nu, chiar concedieri în sistemul public.
Supraacciza şi scumpirile |
---|
Inflaţia va urca la finalul anului la 1,7%, iar în februarie va creşte până la 2,7% - este evaluarea prudentă a analiştilor financiari, care nu ia în calcul impactul reinstalării suprataxei pe carburanţi. Se estimează că aceasta va creşte preţul carburanţilor cu 8%, ceea ce va genera scumpiri în lanţ și deprecierea leului. |
Dar cel mai periculos efect al politicilor haosului şi improvizaţiei este deprofesionalizarea conducerilor companiilor statului şi gheara lungă a politicienilor vârâtă în afacerile companiilor publice. După ce au impus transferul a 90% din dividendele companiilor statului către buget, tăind astfel posibilitatea unor investiţii, politicienii se pregătesc pentru un asalt decisiv asupra acestora. Ministerul Finanţelor a publicat proiectul constituirii Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii (FSDI), o structură care va gestiona cele mai profitabile companii unde statul are acţiuni. Poate că, într-un final, fondul care se va crea, estimat la 10 miliarde de euro, mai mult decât dublu faţă de Fondul Proprietatea, ar putea fi o soluţie pentru finanţări inteligente ale afacerilor statului. Din păcate, însă, conducerea acestora va fi impusă de guvern, existând riscul satisfacerii clientelei politice. Eşecul adoptării managementului privat în companiile statului este un exemplu negativ, care îngrijorează, deoarece aceste consilii de supraveghere vor putea schimba ce vor, pe cine vor, cu cine vor ei în conducerea celor 27 de companii. Vom putea asista la impunerea unor neştiutori neprofesionişti care vor decide parteneriate şi afaceri. Modelul există şi aici, livrat de impunerea unor membri ai boardurilor Hidroelectrica sau Nuclearelectrica, aspru criticaţi de conducerea Fondului Proprietatea. Dacă nu se vor impune criterii profesioniste de selecţie, ne putem aştepta deci la împlinirea obiectivelor ascunse ale programului Vâlcov: linişte şi pace socială, îmblânzirea justiţiei şi bani pentru clientelă. //
Premierul Mihai Tudose