Pe aceeași temă
Jaloanele atinse în trimestrul 3 au fost, conform platformei Monitor PNRR, următoarele:
Adoptarea Strategiei naționale privind economia circulară, după ce strategia a fost aprobată prin Hotărâre de guvern la 21 septembrie 2022
Intrarea în vigoare a Ordinului ministerial al ministrului muncii și al președintelui Institutului Național de Statistică pentru definirea ocupațiilor noi digitale în clasificarea ocupațiilor (COR)
Intrarea în vigoare a modificărilor legislative menite să simplifice și să asigure transparența și aplicabilitatea testului IMM, jalonul fiind tehnic închis încă din luna februarie
Intrarea în vigoare a cadrului legislativ printr-o hotărâre de guvern, care va include o descriere clară a mecanismului de finanțare pentru sprijinirea dezvoltării rețelei de OMD-uri și un model clar de guvernanță
Intrarea în vigoare a legii de aprobare a normelor de aplicare a venitului minim de incluziune
Intrarea în vigoare a orientărilor pentru utilizarea și asigurarea respectării corespunzătoare a Registrului Unic al Transparenței a Intereselor (RUTI)
Intrarea în vigoare a metodologiei de utilizare a ordonanțelor de urgență
Intrarea în vigoare a modificărilor legislative menite să asigure publicarea textului integral al legilor după ce au fost modificate
Intrarea în vigoare a Hotărârii de Guvern de aprobare a Metodologiei de organizare a rutei duale complete și a noilor calificări rezultate din ruta duală completă.
Cele mai importante jaloane ratate au fost:
1. Adoptarea Strategiei forestiere naționale 2020-2030
Strategia Națională pentru Păduri 2020 – 2030 (SNP30) reprezintă practic strategia României în domeniul silvic pe următorul deceniu și ar trebui să propună măsuri de modernizare a legislației și practicii în domeniu. O cerință esențială din PNRR pentru SNP30 este ca aceasta să includă “acțiuni specifice de combatere a exploatării forestiere ilegale, cum ar fi implementarea deplină a SUMAL, inclusiv monitorizarea exploatării forestiere prin teledetecție, consolidarea regimului de sancțiuni(…)”.
Lucrul la SNP30 a început încă de acum doi ani, în iulie 2020, chiar înainte de existența PNRR, și s-a desfășurat sub coordonarea Universității Transilvania din Brașov.
Conform Monitor PNRR, schița strategiei este finalizată și a fost prezentată public de către ministrul Mediului, Tánczos Barna pe 22 august la Brașov. Cu toate acestea, Strategia Națională pentru Păduri nu a mai ajuns în termen pe masa guvernului pentru aprobare, fiind blocată pe circuitul birocrativ din lipsa unor avize.
„Surprinzător, Ministerul Mediului a pus în dezbatere publică, pe 22 august, o serie de Ordine de Ministru care se modifică principalele norme obligatorii privind împădurirea și reîmpădurirea. Aceste modificări sunt, la rândul lor, parte a unui Jalon care are ca termen finalul lunii septembrie, dar aceste modificări ar fi trebui adoptate pe baza strategiei naționale forestiere care încă nu este adoptată”, transmite Monitor PNRR.
2. Intrarea în vigoare a ordonanțelor ministeriale modificate de stabilire a normelor obligatorii privind împădurirea și reîmpădurirea prevăzute în Strategia forestieră națională 2020-2030
Jalonul este în întârziere, Ordinele de Ministru se aflau încă în consultare la momentul termenului pevăzut în PNRR. Ordinele ar fi trebuit să reflecte Strategia Națională pentru Păduri (vezi mai sus) care nu a fost însă adoptată, conform Monitor PNRR.
3. Semnarea contractelor pentru investițiile în lanțul de producție a bateriilor și în celulele și panourile fotovoltaice
Apelul a fost lansat în luna mai, iar contractele nu sunt încă semnate, conform Monitor PNRR.
Ministerul Energiei nu a răspuns la întrebările Economedia privind acest jalon.
4. Semnarea contractelor în cadrul schemei de sprijin pentru stocarea cu baterii
Apelul a fost lansat în prima parte a anului, iar contractele nu au fost încă semnate, conform Monitor PNRR.
Ministerul Energiei nu a răspuns nici la întrebările Economedia privind acest jalon.
5. Alocarea drepturilor de utilizare a spectrului de frecvențe radio
Licențele pentru frecvențele radio „5G” ar fi trebuit lansată până cel târziu la finalul lunii iunie. ANCOM a lansat licitația pe 19 septembrie, fapt ce face ca și acest jalon să fie acum în întârziere, conform Monitor PNRR.
6. Lansarea unei proceduri de ofertare pentru echiparea sălilor de clasă cu mobilier
Apelul nu a fost lansat, iar ghidurile nu au fost încă finalizate, conform Monitor PNRR.
7. Lansarea unei proceduri de ofertare pentru echiparea laboratoarelor/atelierelor pentru științe
Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene Marcel Boloș nu a răspuns încă întrebărilor adresate marți de Economedia.
Nici pentru acest jalon, apelul nu a fost lansat, iar ghidurile nu au fost încă finalizate, conform Monitor PNRR.
Astfel, nici măcar jumătate din jaloanele PNRR nu au fost îndeplinite după ce premierul Ciucă a declarat public că a cerut tuturor ministerelor să vină cu toate jaloanele închise mai devreme. Prima dată, premierul a cerut toate jaloanele gata până pe 15 septembrie. Din informațiile Monitor PNRR, doar 4 au putut fi prezentate ca fiind îndeplinite, dintre care unul făcut la începutul anului. Ciucă a cerut apoi ca acestea să fie gata până pe 21 septembrie. Din nou, targetul a fost ratat, susține platforma.
Conform Monitor PNRR, marile întârzieri sunt pe lansarea de apeluri și a investițiilor, nu în mod special pe modificarea legislației. „Problema sistemică majoră, în acest moment, nu este că riscăm să ratăm următoarea cerere de plată – ministerele se bazează pe faptul că au timp pentru închiderea jaloanelor până la depunerea oficială a cererii de plată – ci faptul că aceste întârzieri în cascadă – atenție, nu avem gata nici toate jaloanele din trimestrul 1 al acestui an! – se vor acumula până la momentul critic în care nu vor mai putea recupera întârzierile și totul se va bloca”, transmite Monitor PNRR.