Pe aceeași temă
Estimările economice europene reprezintă aproximări pe care Comisia Europeană le face asupra situației economice din toate statele membre. Pentru 2016, Bruxellesul aproximează o creștere a datoriei publice cu 1,5%, până la 40,5% din PIB.
Ca reper, CE punctează pentru România o creștere solidă pe fondul relaxării fiscal și al riscurilor financiare: “Alimentată de creșteri de salarii și relaxare fiscală, creșterea economică e așteptată să atingă un punct maxim în 2016 înainte să fie moderată în 2017. Inflația e proiectată să accelereze de la jumătatea lui 2016, parțial cauzată de creșterile salariale. Ca urmare a tăierilor de taxe și creșterilor de cheltuieli, deficitul fiscal va crește substanțial. Noi inițiative legislative în sectorul financiar prezintă riscuri la nivel macroeconomic”, transmite Comisia.
| Estimarea economică europeană, Iarna lui 2016 | ||||
|---|---|---|---|---|
| Estimările pentru România | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
| Creștere PIB (%) | 3,0 | 3,6 | 4,2 | 3,7 |
| Inflație (%) | 1,4 | -0,4 | -0,2 | 2,5 |
| Șomaj (%) | 6,8 | 6,7 | 6,6 | 6,5 |
| Balanță buget public (% din PIB) | -1,4 | -1,1 | -3,0 | -3,8 |
| Datorie publică generală (% din PIB) | 39,8 | 39,0 | 40,5 | 42,6 |
| Balanță de cont curent (% din PIB) | -0,4 | -1,0 | -2,1 | -2,9 |
Cererea internă continuă să reprezinte principalul motor de creștere în 2016-2017. Executivul comunitar consideră că există contextul unei creșteri a consumului și un avans al creșterii economice până la 4,2% în 2016. Aceasta, pe fondul reducerii cu 4% a TVA din Ianuarie 2016, alături de inflația negativă și o creștere cu 19% a salariului minim din Mai 2016. Situația e așteptată să se schimbe, în 2017, când o creștere a inflației și o temperare a stimulării fiscal riscp să încetinească ritmul creșterii consumului. PIB-ul e așteptat, totuși, să rămână deasupra potențialului, undeva la 3,7% în anul următor.
Prognoza Comisiei aduce critici față de legea dării în plată. O potențială implementare a legii în forma aprobată inițial de Parlament rezintă riscuri macroeconomice: “Aplicarea retroactivă a legii în actualul capital de împrumuturi ar putea avea un impact negativ asupra creșterii creditării, a încrederii consumatorilor și a investitorilor și a cererii interne”.
Probleme pot apărea și în ce privește deficitul general. Comisia crede că, în ciuda creșterii economice robust, deficitul principal e așteptat să crească semnificativ pe fondul tăierilor de taxe și creșterii cheltuielilor. Deficitul general guvernamental s-a aflat în scădere, în 2015, cu o rată de 1,1% din PIB, de la 1,4% cât a fost înregistrat în 2014.
Cât pentru 2017, prognoza nu arată așa bine. Bruxellesul estimează o deteriorare a deficitului principal până la 3,8% din PIB, pe baza unei presupuneri privind lipsa schimbărilor în politicile publice.
“Încrederea stabilă a investitorilor și creșterea constantă a împrumuturilor în moneda națională, alături de eliminarea taxei pe construcții din 2017 ar trebui să ajute susținerea creșterii investițiilor private. Creșterea investițiilor publice e așteptată să încetinească în 2016, pe fondul scăderii ratei de absorbție a fondurilor structurale, înainte să crească în 2017”, mai arată Comisia, în raportul publicat joi.