Pe aceeași temă
„Majorarea țintei de deficit bugetar pentru anul 2019 și subdimensionarea aparentă a cheltuielilor de asistență socială și a celor aferente contribuției către bugetul UE implică un deficit situat în imediata vecinătate a nivelului de referință de 3% din PIB chiar şi ignorând problemele legate de supradimensionarea veniturilor bugetare identificată în contextul opiniei Consiliului fiscal din 5 februarie 2019 (4,5 miliarde lei, în condițiile în care taxa pe activele bancare ar fi menținută în forma curentă). Luând în calcul și această supradimensionare, apreciem că este probabil ca deficitul bugetar la finele anului curent să ajungă la un nivel de circa 3,5% din PIB în condițiile menținerii unor politici neschimbate" se arată în documentul elaborat de Consiliul Fiscal.
Guvernul are nevoie de avizul Consiliului Fiscal pentru proiectul de ordonanță de urgență pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2019, după ce CCR a declarat forma inițială neconstituțională.
Consiliul Fiscal atrage atenția ca Guvernul a trimis proiectul de ordonanța spre avizare sambata si a cerut sa primească răspuns rapid pentru ca vrea sa o adopte luni la ora 11:00. Ulterior, Guvernul a amânat ședința pentru marți.
Economiștii spun că în primul rând că ceea ce a prezentat Guvernul in 31 ianuarie 2019 si ce a aprobat si trimis in Parlament, prezintă diferențe esențiale.
"O prima remarca vizeaza diferentele semnificative ce apar la nivelul bugetului consolidat aferent anului 2019 intre forma trimisa Consiliului Fiscal spre formularea opiniei inițiale in 31 ianuarie 2019 si cea ulterior aprobata de Guvern si trimisa in Parlament.
Veniturile si cheltuielile totale sunt mai mari cu 1,165 miliarde lei, cu diferențe semnificative in dimensionarea unor agregate de cheltuieli", arata Consiliul Fiscal intr-un comunicat.
Astfel, pe venituri, majorarea este localizată exclusiv la nivelul intrărilor estimate din fonduri UE nerambursabile, iar acestea par să se regăsească, împreună cu cofinanțarea aferentă la nivelul cheltuielilor de capital (mai mari cu 2,47 miliarde de lei, din care 1,4 miliarde par a corespunde veniturilor suplimentare de la UE și cofinanțării aferente).
„Dincolo de majorarea mai sus menționată de la nivelul cheltuielilor de capital, majorări semnificative apar la nivelul cheltuielilor cu bunurile și serviciile (+1,5 miliarde lei) și alte cheltuieli (+0,5 miliarde lei). În compensare, apar reduceri de proporții la nivelul cheltuielilor de asistență socială (-2,2 miliarde lei) și alte transferuri (-0,7 miliarde lei). Ambele reduceri de cheltuieli apar drept extrem de problematice și apreciem astfel că ab initio există presiuni suplimentare la adresa deficitului bugetului consolidat în raport cu cele deja identificate în opinia Consiliului fiscal din 5 februarie 2019”, se arată în documentul citat.
Dată fiind execuția bugetară la zi, Consiliul Fiscal evaluează dimensiunea sub-bugetării probabile la circa 3,5 miliarde lei.
„Apreciem ca este probabil ca deficitul bugetar la finele anului curent sa ajunga la un nivel de circa 3,5% din PIB, in conditiile mentinerii unor politici neschimbate”, concluzionează analiza CES.
Liderul PSD nu se arată însă impresionat și spune că în nici un nu vor fi aduse modificări Legii Bugetului pe 2019, considerând analiza CES greșită și cu produce nicio dovadă în susținerea afrimațiilor.
"Consiliul Fiscal a spus mereu ca se vor intampla lucruri care nu s-au intamplat. Realitatea din Romania a dovedit ca ceea ce am pus noi in programul de guvernare si de buget s-a adevederit", a precizat Dragnea, dupa sedinta conducerii PSD la care primarii l-au avertizat ca deja nu mai au bani de salarii si au cerut sa fie rezolvata rapid problema bugetului.