Consultant european independent: Lucrarile facute pana acum la Sibiu - Pitesti, gresite

Iulian Popescu | 09.01.2016

Firmele care revizuiesc studiul de fezabilitate pentru autostrada Pitești – Sibiu au cerut timp până în septembrie pentru a termina lucrările la cele mai uşoare două loturi din proiect, după ce un consultant european independent a constatat că proiectele făcute până acum sunt greşite.

Pe aceeași temă

 

Din iunie 2015, de când au semnat contractul, şi până acum, firmele care revizuiesc studiul de fezabilitate au făcut doar 20% din ce trebuia să fie gata luna trecută. De cealaltă parte a lucrării, care ar trebui terminată în iunie, nici nu s-au apucat. Şi nu doar ritmul melcului este problema.

 

Potrivit unui raport întocmit de un consultant european independent, citat de Hotnews.ro, lucrările sunt de proastă calitate şi ar putea duce la complicaţii în procesul de execuţie.

 

Raportul Jaspers, prezentat de Hotnews:

 

JASPERS (Joint Assistance to Support Projects in European Regions) este un instrument independent care ofera consultanta si ajuta statele membre UE sa pregateasca proiecte importante care urmeaza a fi cofinantate din fonduri ale UE, iar intr-un raport realizat la finalul lunii decembrie desfiinteaza mare parte din ce s-a facut pana acum in cadrul contractului de revizuire a SF-ului. Avizul JASPERS este esential pentru orice proiect european, iar in lipsa lui finantarea de la Comisia Europeana din fonduri europene nerambursabile nu este posibila.

Jaspers recomanda revizuirea si refacerea studiilor realizate de pana acum in cadrul contractului

"JASPERS nu poate confirma caracterul adecvat al documentelor de sustinere a unei cereri de finantare de succes si recomanda revizuirea si refacerea studiului de traseu utilizand o metodologie clara, cadru robust si adecvat, fara informatii care se repeta, bazat pe un studiu de trafic de incredere si solid, un insturment Cost-Beneficiu fiabil, un calendar realist, solutii de inginerie care sa ia in considerare constructibilitatea* proiectului , problemele de mediu si cele mai recente studii si informatii", se arata intr-un raport din data de 23 decembrie

 

"Continutul documentelor analizate nu este potrivit in acest stadiu pentru a sprijini o cerere de finantare [n.r. europeana] de succes pentru proiect".
 

Deficiențe constatate în raportul prezentat de Hotnews:

  • "Rapoartele nu prezinte contextul strategic [n.r. relatia cu MasterPlanul de Transport si Programul Operational Infrastructura Mare] in mod suficient"
  • Lipsesc informatiile privind stadiul actual al infrastructurii rutiere relevante din zona de studiu.
  • "[...] e aplicat uneori un amestec de criterii cantitative si calitative, uneori redundante sau irelevante""Astfel cum este prevazut in contractul de proiectare existent, studul de fezabilitate ar fi trebuit sa fie finalizat pana acum pentru cele doua loturi [n.r. de la capete] care urmeaza sa fie puse in aplicare in prima faza. Documentele analizate nu ofera o analiza suficient de detaliata si, prin urmare, nu ar putea beneficia de sprijin pentru o cerere de finantare".
  • "Raportul din Etapa 1 cu amestecul sau de criterii cantitative si calitative cu mai multe informatii dublate si fara o metodologie clara descrisa nu atinge scopul necesar si obiectiv si, prin urmare, ar trebui sa fie refacut"
  • 'Descrierile variantelor de traseu constau in combinatii de descrieri narative incomplete si tabele care stabilesc avantajele si dezavantajele, fara nici o identificare a criteriilor pe baza carora aceste elemente sunt identificate ca atare. Mai mult decat atat, prezentarea avantajelor si dezavantajelor pare a fi partinitoare fata de Varianta 1, in timp ce toate celelalte variante au doar dezavantajele lor prezentate cu aproape fara nici un avantaj".


  

Paul Dorneanu, Asociaţia Construim România: „Nu am studiat contractul care s-a semnat, dar bănuiesc că acolo sunt prevăzute penalităţi pe care statul român, prin CNADNR, să le aplice. Compania trebuie să fie mult mai determinată în acest sens şi să pună piciorul în prag cu aceste companii, dacă ele nu îşi respectă termenele. Cineva trebuie să plătească pentru asta”.

 

În urmă cu o lună, ministrul Transporturilor declara că nu trebuie să grăbim proiectul dacă vrem să nu mai apară probleme, ca pe Orăştie-Sibiu, unde asfaltul a crăpat la doar câteva zile de la deschiderea traficului.

 

Dan Costescu, ministrul Transporturilor, a declarat citat de Digi24: „Sunt studii de fezabilitate pe capete, trebuia să se încheie la 15 decembrie acest an, consultantul extern ne-a recomandat să extindem această perioadă până la următorul termen, până la 15 iunie, ca să nu grăbim acest lucru, fuseseră sărite tocmai forajele geo care se pare ca au fost şi problema la Orăştie-Sibiu. Vrem să ne grăbim, avem foame de autostrăzi, de drumuri şi căi ferate, dar sărim peste etape care după, ne costă”.

 

Ministerul Fondurilor Europene se aşteaptă ca lucrările la autostradă să înceapă abia în 2018, şi nu anul viitor, cum promitea recent ministrul Transporturilor. În aceste condiţii, am putea merge pe autostradă între Piteşti şi Sibiu abia în 2023, cu trei ani mai târziu decât termenul prevăzut în Master Planul de transport.

 

Autostrada Sibiu-Piteşti va avea aproape 117 kilometri şi va costa 1,67 miliarde de euro. 85% din bani vin de la Uniunea Europeană.  

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22