Curtea de Conturi a sesizat PARCHETUL. INS a platiti de doua ori licentele pentru ALEGERILE din 2012 din cauza nerespectarii contractului de o firma controlata de GHITA

P.c. | 18.02.2015

Pe aceeași temă

Conform unui audit realizat de Curtea de Conturi, Institutul National de Statistica (INS), ar fi platit de doua aceleasi servicii IT, in 2013, in contextul organizarii alegerilor locale si parlamentare din 2012. prejudiciul inregistrat in acest caz ar fi de 646.000 lei. Una dintre firmele la care se referă Raportul este XOR IT Systems, care a câștigat în mai 2012 un contract de 420.000 lei, fără TVA. Firma face parte din grupul controlat de actualul deputat Sebastian Ghiță.

 

INS este de asemenenea acuzat ca ar fi renovat si dotat, pe bani publici, mai multe spatii pe care le administra si pe care ulterior le punea la dispozitie gratuit sau pe preturi foarte mici catre firme care faceau profit prin organizarea de nunti si botezuri, relateaza Hotnews.

 

Ilegalitati gasite de Curtea de Conturi la INS:


"Institutul National de Statistica a efectuat plata dubla pentru aceleasi servicii de'Mentenanta licente Kofax pentru anul 2012', necesare in vederea pregatirii si desfasurarii in bune conditii a alegerilor locale si parlamentare din anul 2012, catre doua societati comerciale, achitand atat suma de 646 mii lei catre o societate care a castigat prima licitatie publica organizata, care ulterior nu s-a achitat de obligatiile contractuale, cat si suma de 589 mii lei catre o alta societate comerciala care a castigat a doua licitatie publica pentru aceleasi servicii si care a executat obligatiile contractuale, bugetul Institutului National de Statistica fiind prejudiciat astfel cu suma de 646 mii lei.

 

Societatea catre care Institutul National de Statistica a efectuat plata de 646 mii lei a speculat imperfectiunile din caietul de sarcini si din contractul de prestari servicii, precum si faptul ca directorul general al directiei IT a semnat initial un numar de 4 procese verbale de predare-primire machete si de suport tehnic, pe care acesta ulterior le-a denuntat conducerii INS si a reclamat ca, in fapt, societatea nu a prestat serviciile din contract, intrucat nu ar fi facut dovada ca este un prestator autorizat in Romania al producatorului licentelor Kofax Austria.

 

Un spatiu INS, renovat pe bani publici, a ajuns restaurant


Spatiul din str. Smardan, nr.14-16, sector 3, Bucuresti, amenajat cu 256 mii lei, a fost cedata de catre Institutul National de Statistica Consiliului General al Municipiului Bucuresti (Administratiei Fondului Imobiliar) fara nicio justificare legala, astfel incat ulterior o societate comerciala cu raspundere limitata din Bucuresti a preluat folosinta acestui spatiu pentru a desfasura activitatea de restaurant.
 

Spatiul care urma sa fie utilizat de INS pentru informarea opiniei publice in ceea ce priveste evolutia socioeconomica a Romaniei in aceasta perioada a fost transformat intr-un restaurant administrat de o societate comerciala, cu sprijinul conducerii Institutului National de Statistica si al conducerii Centrului de Conferinte al INS.

 

Centrul de Conferinte al INS


Din analiza situatiilor financiare rezulta ca inca de la infiintare, pe toata perioada 2010-2013, Centrul de Conferinte nu a fost gestionat corespunzator, astfel incat sa realizeze venituri din care sa-si acopere cheltuielile legate de functionare.
 

Ponderea cea mai mare in veniturile obtinute de Centrul de Conferinte au avut-o veniturile din chirii, care de fapt reprezinta venituri ale bugetului de stat. Inca de la infiintare, rezultatul patrimonial al exercitiului financiar a fost negativ, respectiv deficit. Practic, nu numai ca nu au fost realizate venituri care sa acopere cheltuielile efectuate, dar, anual, in activitatea entitatii s-a inregistrat deficit, prin efectuarea unor cheltuieli cu mult mai mari decat veniturile realizate.
 

CITITI SI: Raportul Curții de Conturi. Top 10 nereguli care au lasat bugetul fara miliarde de lei

 

In realitate, deficitul ar fi fost mult mai mare, daca rezultatul anual al exercitiului financiar nu ar fi fost denaturat printre altele prin "neinregistrarea cheltuielilor cu obligatia de plata la bugetul statului a sumelor reprezentand venituri ale bugetului de stat, obtinute din inchirierea spatiilor proprietate publica a statului".
 

In anul 2010, deficitul a fost transformat in rezultat favorabil (excedent) ca urmare a unor inregistrari eronate, inregistrarea ca donatie a mijloacelor fixe si obiectelor de inventar, in suma de 693,9 mii lei, transferate Centrului de Conferinte de catre INS.
 

In anul 2013, deficitul a fost transformat in rezultat favorabil, excedent, prin inregistrarea unor debite printr-un cont de venituri, respectiv suma de 751,8 mii lei.
 

CITITI SI: Curtea de Conturi: INS a platit de DOUA ORI LICENTELE pentru ALEGERILE din 2012. O firma a lui Sebastian GHITA, implicata in afacere


Alte abateri 


In perioada 2010-2014 evidenta contabila a fost condusa de aceeasi persoana, modificandu-se doar calitatea acestuia si suma platita de Centrul de Conferinte al INS pentru serviciile de evidenta contabila.


Astfel, suma platita de Centrul de Conferinte al INS a crescut lunar, in mod nejustificat, de la 1.560 lei, cand persoana in cauza avea functia de revizor contabil, la 1.894 lei, cand avea functia de sef serviciu financiar contabilitate, la 2.500 lei, cand presta activitate in calitate de persoana fizica autorizata, si la 4.340 lei, cand era imputernicit al unei societati comerciale cu care Centrul de Conferinte avea incheiat un contract de prestari servicii.


Prin aceste cresteri repetate, Centrul de Conferinte al INS, a cheltuit in plus suma de 31 mii lei prin nerespectarea principiilor de economicitate, eficienta si eficacitate in utilizarea fondurilor publice.


Din analiza inventarierii efectuate de Centrul de Conferinte al INS, s-a constatat ca instalatia de ventilatie cu o valoare de inventar de 27 mii lei si centrala termica cu o valoare de inventar de 4 mii lei care au fost instalate in spatiul din municipiul Bucuresti, str. Smardan, nr. 14-16 in anul 2007, imobil care nu se mai afla in folosinta Centrului de Conferinte al INS si nici in cea a Institutului National de Statistica, nu mai exista faptic, acestea fiind substituite cu altele defecte si cu alte caracteristici tehnice de catre directorul Centrului de Conferinte al INS.


Nu au fost respectate prevederile legale cu privire la inchirierea bunurilor proprietate publica a statului si la veniturile realizate din inchirierea spatiului proprietate publica a statului, aflat in administrarea Centrului de Conferinte al INS prin:
- inchirierea de catre Centrul de Conferinte al INS a spatiilor apartinand domeniului public al statului, unor societati comerciale, fara existenta unei hotarari de guvern care sa aprobe acest lucru;
- atribuirea contractelor de utilizare a spatiilor (punerea la dispozitie), in mod direct si nu prin licitatie publica asa cum prevede legislatia in vigoare;
- inchirierea spatiilor din domeniul public al statului la preturi mai mici decat cele practicate pe piata;
- incasarea unor sume de bani si inregistrarea lor ca venituri proprii ale Centrului de Conferinte, pentru spatii apartinand domeniului public al statului;
- neinregistrarea in evidenta contabila a obligatiei de virare catre bugetul statului a veniturilor incasate din inchirierea spatiilor proprietate publica a statului aflate in administrarea Centrului de Conferinte, din subordinea INS;
- nevirarea la bugetul statului a sumelor obtinute din inchiriere;
- Prin misiunea de audit financiar asupra contului de executie pentru anul 2011, Curtea de Conturi a constatat ca Centrul de Conferinte al INS nu a virat la bugetul statului veniturile obtinute din inchirierea unor suprafete din spatiul aflat in administrarea Centrului de Conferinte, in suma de 416 mii lei.

 

Curtea de Conturi semnaleaza aici ca Centrul de Conferinte al INS a contestat in instanta Decizia Curtii de Conturi a Romaniei prin care s-a transmis obligativitatea virarii la bugetul de stat a sumei de 416 mii lei, contestatia fiind respinsa de catre instanta de judecata. Centrul de Conferinte a virat in cursul anului 2013, in contul acestor obligatii catre bugetul statului suma de 11 mii lei.


- nu a inregistrat obligatia catre bugetul statului si nu a virat la bugetul statului suma de 159 mii lei, pentru perioada ianuarie 2012-aprilie 2014, care reprezinta veniturile obtinute din inchirierea unor suprafete din spatiul aflat in administrarea Centrului de Conferinte.
- nu a inregistrat in evidenta contabila suma totala de 576 mii lei, compusa din cele doua sume mentionate mai sus, stabilite in urma celor doua misiuni de audit financiar.

 

Concluzia auditul Curtii de Conturi la INS este ca "valoarea totala a erorilor/abaterilor identificate depaseste pragul de semnificatie stabilit si au fost constatate fapte pentru care exista indicii ca au fost savarsite cu incalcarea legii penale, motiv pentru care opinia de audit formulata de auditorii publici externi fata de situatiile financiare auditate este opinie adversa, fiind demarate demersurile pentru sesizarea organelor de urmarire penala".

 

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22