Pe aceeași temă
ANAF deține o infrastructură IT și de comunicații învechită și neperformantă, pentru care nu s-au mai efectuat investiții semnificative din anul 2013”, se arată în Raportul Curții de Conturi. La nivelul anului 2016, necesarul de investiții a fost estimat inițial la 119 milioane de lei, dar după rectificarea bugetară, suma a fost diminuată la 35 milioane de lei. Din acesta, s-au cheltuit efectiv „numai 12 milioane de lei, înregistrând un nivel al execuției bugetare de 34,3%”. Dar dacă ne raportăm la necesarul de credite destinate cheltuielilor de capital al ANAF estimată inițial, suma alocată în final a fost doar de 10% din necesar.
În plus, ANAF nu are elaborată o strategie pentru dezvoltarea componentei IT pe perioada 2016 – 2020. În raport se arată că există două forme ale documentului, însă nu era niciuna aprobată până la data încheierii auditului.
Mai mult, strategia IT a ANAF pe perioada 2016-2020 nu a fost aprobata, la data auditului fiind elaborate doua forme ale documentului, dar niciuna dintre ele nu este aprobata. „Lipsa investițiilor, concomitent cu încărcarea permanentă a capacităților de calcul și stocare din Centrul de Date Primar (CDP) si Centrul de Date Secundar (CDS), precum și creșterea exponențială a cerințelor pentru noi aplicații IT au condus la apariția unor disfuncționalități ale sistemului IT, constatate in misiunea de audit financiar”, se arată în raport.
Strategia era necesară, pentru că fără să fie stabilite obiectivele, conducerea ANAF a respins referatele pentru achiziții de aparatură și softuri în perioada 2013 - 2016 ale căror valori erau semnificative.
Auditul a relevat că ANAF nu a efectuat în 2016 inventarierea activelor, datoriilor și capitalurile proprii, iar în anul 2015 rezultatele inventarierii nu au fost înregistrate în evidența contabilă, acestea indicând minusuri de 56 miliarde lei. În raport se specifică ca 4,4 milioane de scrisori recomandate care conțineau informările obligațiilor fiscale pentru contribuabili au fost returnate ANAF și distruse, informwează Curtea de Conturi.
O serie de plicuri primite retur aveau ca destinatari diverse entități publice ca tribunale, judecătorii, parchete de pe lângă judecătorii și tribunale, curți de apel, spitale, licee, scoli, grădinițe, agenții, oficii, primării, unități militare, prefecturi, consilii județene. Pentru aceste 685.570 de plicuri primite retur si, ulterior, distruse, ANAF a achitat Poștei Romane suma de 2,22 milioane lei, cheltuială care nu si-a atins scopul.