Pe aceeași temă
”Premierul Viorica Dăncilă a dispus Corpului de Control al Prim-Ministrului începerea unei acțiuni de control la Ministerul Transporturilor și la Compania Națională de Transporturi Aeriene Române TAROM S.A., în scopul clarificării aspectelor manageriale semnalate de mass-media.
Acțiunea de control vizează activitatea din perioada 1 ianuarie 2019-prezent și are următoarele obiective:
1. Verificarea respectării prevederilor legale privind regulile de guvernanță corporativă la nivelul TAROM SA.
2. Verificarea respectării prevederilor legale privind operarea aeronavelor din flota TAROM SA.
3.Verificarea modului de îndeplinire, de către Ministerul Transporturilor, a drepturilor și obligațiilor ce decurg din calitatea de acționar la TAROM SA.
„Am dispus de urgență efectuarea acestui control care să clarifice aspectele grave semnalate în mass-media. Este imperativ să fie stabilit adevărul și să ne asigurăm că au fost respectate prevederile legale. În cazul în care instituțiile abilitate vor constata încălcarea legii, cei vinovați trebuie sancționați”, consideră premierul Viorica Dăncilă” - anunță guvernul într-un comunicat remis presei vineri.
Background
Fostul director TAROM confirmă: Cuc a dat ordin în ziua moțiunii ca avioanele TAROM să rămână la sol
Fostul director TAROM, Mădălina Mezei, a fost schimbat din funcție de ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, pentru că nu a oprit la sol avioanele care aduceau parlamentarii la București în ziua moțiunii.
Pe piața media circulau zvonuri conform cărora liderii PSD au fost atât de disperați să împiedice adoptarea moțiunii de cenzură, încât ar fi dat ordin ca TAROM să nu mai efectueze zborurile interne spre Capitală pentru ca parlamentarii opoziției să nu fie prezenți la vot în plenul Parlamentului.
Informația a fost confirmată de surse din PSD care au mai adăugat că a existat și un plan B. Și anume, ca în cazul în care nu pot fi anulate cursele invocându-se motive tehnice sau meteorologice, să fie cumpărate toate biletele rămase libere având în vedere că nu toți parlamentarii care urmau să se deplaseze la București își cumpăraseră bilete, dezvăluie Universul.net.
Da, pot să confirm că Răzvan Cuc a cerut anularea curselor
Citând aceleași surse, Universul.net dezvăluie că în cadrul unei ședințe restrânse a liderilor PSD, ținută pe 9 octombrie, cu o zi înaintea votului pentru moțiunea de cenzură, s-a discutat posibilitatea ca TAROM să anuleze a doua zi patru curse interne cu destinația București. Este vorba de zborurile care decolau din Timișoara, Oradea, Baia Mare și Suceava.
Ziuanews.ro afirmă că dupa ce a aflat ca aeronavele au decolat spre Bucuresti, in ciuda ordinului dat de el, Cuc a incercat s-o sune pe Mezei si sa-i ceara demisia. Intrucat n-a putut s-o contacteze, a fost auzit cand a strigat: "Pe asta o dau afara eu, imediat!", dupa care l-a sunat pe presedintele CA TAROM sa execute ordinul.
Directorul general TAROM, demis de ministrul PSD, Răzvan Cuc, Mădălina Mezei a confirmat pentru Ziuanews.ro ceea ce până acum circula ca zvon este adevărat:
„Da, pot sa confirm ca Razvan Cuc mi-a cerut sa retin la sol aeronavele. I-am spus ca nu se poate, ca nu exista niciun motiv si ca ar fi vorba despre un abuz. In plus, compania TAROM nu poate fi implicata in asa ceva, in chestiuni politice. Cand am fost adusa la TAROM am specificat clar ca nu fac niciun fel de politica, doar sa-mi respect sarcinile profesionale si sa eficientizez societatea, ceea ce am si facut. Ministrul Cuc a invocat tot felul de argumente ca sa fac acest lucru, nu am vrut. Mai mult ca sigur acest refuz a fost motivul destituirii mele. Oficial, s-a invocat acel contract de leasing cu aeronavele ATR, ca nu a fost inca semnat si ca de aia merge prost treaba. Eu cum am fost adusa, asa am si fost data afara. Cu o saptamana inainte mi se prelungise mandatul si eram laudata, apoi m-a sunat seara presedintele CA si mi-a zis ca s-a decis sa fiu destituita."
Mezei: Motivul destituirii este o pură invenție
Mezei a explicat că "Semnarea contractului cu ATR, era în plină negociere. Sunt foarte multe care s-au discutat în peste un an de zile în şedinţele CA. Tarom este în proces de achiziţie a nouă avioane ATR, pentru cursele interne."
Fostul director al companiei aeriene a mai explicat că nu se consideră vinovată pentru că a abordat o atitudine profesională şi a ales să facă o analiză mai profundă în ceea ce priveşte proiectele Tarom.
"Nu mă consider vinovată. Am venit cu spiritul liber şi inima deschisă să salvez compania asta. Nu am să zic niciodată că sunt vinovată. Consider că am făcut tot ce trebuia să fac în baza priceperii pe care o am, dacă nu am fost destul de convingătoare sau rapidă pentru dorinţele CA-ului, eu am ales să fac o analiză mai profundă, mai profesională, pentru a evita implicaţii majore asupra viitorului companiei. Consiliul de Administraţie a considerat că trebuie să fac mai repede. E o diferenţă de interpretare. Eu doresc să rămân în zona de profesionişti. Fiecare are dreptul să evalueze un manager numit, cum am fost numită aşa sunt şi retrasă. Nu mă consider vinovată, dar nici nu consider decizia nefirească", a spus aceasta.
Demiterea lui Mezei i-a luat prin surprindere pe cei care cunosc dedesubturile de la Transporturi si TAROM, mai ales ca Razvan Cuc a fost cel care a adus-o in companie pe Mezei, considerata o profesionista in domeniu si, atata timp cat a stat pe functie, a izbutit sa coordoneze foarte bine activitatea societatii. Oficial, s-a invocat ca Madalina Mezei ar fi avut o prestatie slaba si ca nu ar fi reusit sa semneze contractul pentru furnizarea in leasing a noua aeronave ATR, motiv pentru care activitatea TAROM ar fi avut de suferit si ca in loc sa se largeasca flota companiei si, implicit, veniturile, dimpotriva societatea risca sa mareasca pierderile.
UPDATE: Răzvan Cuc neagă tot și o trimite la ticketing și cotrol
„Se pare că fosta doamnă director general Tarom nu a înțeles că dacă nu face treabă, va sta cu mandatul pe masa Consiliului de Administrație
Nu înțeleg supărarea unor directori de Companii care atunci când nu își îndeplinesc obiectivele pe care și le-au asumat, la preluarea mandatului, vin acum și se dau victime. Doamna Mezei trebuia să-și asume întârzierile manageriale trasate de către CA. Trebuia să facă restructurarea Tarom, trebuia să fie livrat deja primul avion ATR, trebuia să nu încerce să facă anumite jocuri în favoarea unor grupuri din Companie.
Minciunile pe care le aruncă acum pe piață, crezând că cineva ar putea să-i securizeze poziția de director general, nu au nicio acoperire. Dacă cineva i-ar fi cerut așa ceva, ar fi trebuit să iasă public, atunci, și să spună lucrurilor pe nume. Or, doamna a așteptat până acum momentul oportun pentru ea, crezând că va deveni o victimă a cuiva și va reuși să rămână în funcție cu sprijinul știut numai de ea.
Trebuie să știe că în funcție nu o ține decât munca, nu jocurile de culise. Înțeleg că nu a avut nimic împotrivă cu revocarea și că așa cum a venit, așa pleacă.
Să-și caute acum o altă scuză, mi se pare lipsit de substanță. Probabil că a căzut victima grupurilor de pile și relații din Companie.
Nu mă războiesc cu doamna Mezei, dar cred că nu a înțeles ceva din funcția pe care a deținut-o. Funcția de director general al Tarom nu se compară cu cea de șef de reprezentanța de la Bruxelles, unde făcea rezervări de bilete sau protocol pentru prietenii care veneau în vizită.
Aici trebuie luate decizii manageriale în interesul Companiei, nu să stai și să aștepți după un “ok” care vine din partea apropiaților.
În consecință, doamna Mezei, întoarceți-vă acolo unde știți cel mai bine activitatea: la ticketing și protocol”, a declarat Răzvan Cuc.