Pe aceeași temă
Marginalizarea culturii este argumentul, foarte des invocat de catre degustatorii de valori materiale si spirituale, pentru justificarea subfinantarii publice a acestei sfere subtile a economicului. Nici economistii nu s-au prea inghesuit sa constientizeze rolul culturii, calificandu-l mult prea repede ca pe un sector care absoarbe resurse, dar care nu genereaza profit. Iata ca lucrurile nu mai stau tocmai asa. Consensul expertilor internationali releva, fara echivoc, ca actiunea culturala este un factor eficient de integrare economica si sociala, un veritabil mijloc de promovare a coeziunii teritoriale si un adevarat motor al dezvoltarii locale.
Cultura si integrarea europeana
Vointa de a dezbate rolul culturii in dezvoltarea economica a Uniunii Europene sau ce poate face economia pentru cultura europeana nu sunt totusi noi. Cu toate ca inca din anii ’70 invocarea valorilor intangibile, derivate din actul culturii, se facea auzita, de abia in 1991 cultura a dobandit un statut oficial in integrarea europeana.
Astfel, prin articolul 128 din Tratatul de la Maastricht, preluat in art. 151 in Tratatul de la Amsterdam, se prevede: "Comunitatea trebuie sa contribuie la dezvoltarea culturilor statelor membre, respectand totodata diversitatea nationala si regionala si aducand in prim-plan mostenirea culturala comuna" . Nevoia imperativa indusa de urgenta unor noi masuri concrete o readuce in prim-planul decidentilor publici europeni in anii 2000.
In prezent, programul comunitar " Cultura 2007-2013" care continua precedentul cadru "Cultura 2000", ramane singurul mecanism de aplicare a articolului din tratat. Comisia a promovat in acest mod o noua abordare a actiunii culturale, centrata pe favorizarea crearii unui spatiu cultural comun prin promovarea dialogului cultural, a crearii si diseminarii culturii si a mobilitatii artistilor si a lucrarilor acestora, a mostenirii culturale europene, a noi forme de exprimare culturala si a rolului sau socio-economic.
Forta economica a culturii si creatiei europene
O prestigioasa firma de consultanta belgiana, KEA European Affairs, analizeaza in anul 2006, pentru prima data, forta economica a culturii si a sectoarelor creative (design, arhitectura si creatie in marketing), la solicitarea Directoratului General pentru Educatie si Cultura. Concluziile raportului The Economy of Culture in Europe contureaz a realitatea a 30 de state europene prin evaluarea impactului economic si social al culturii. Ignoranta manifestata de decidentii politicieni romani fata de aceste sectoare poate fi surmontata de cateva cifre relevante la nivel european:
• Sectoarele creative si culturale au generat o cifra de afaceri de peste 650 miliarde de euro, in anul 2003 , de peste doua ori mai mult decat industria de automobile; cele mai mari cinci tari europene - Marea Britanie, Germania, Franta, Italia si Spania - cumuleaza aproape 3 sferturi din productia sectoarelor culturale si creative la nivel european, similar insa fortei lor economice totale de 74% din PIB-ul UE-25.
• Contributia acestora la PIB-ul Uniunii Europene a fost de 2,6% in acelasi an, comparativ cu 2,3% in cazul industriei chimice, de cauciuc si plastic, 2,1% in cazul sectorului imobiliar, 1,9% in cazul industriei alimentare, bauturilor si tutunului sau 0,5% in cazul industriei textile;
• Viteza de dezvoltare a sectoarelor creative si culturale a fost de aproape 20% in termenii valorii adaugate, intre 1999-2003 , adica de peste 12 ori mai mare decat cea a intregii economii europene;
• Nu in ultimul rand, 5,8 milioane persoane erau angajate in anul 2004 in aceste sectoare , adica 3,1% din totalul fortei de munca active in UE-25.
Am evidentiat, asadar, doar cateva efecte directe si cuantificabile ale rolului culturii in dezvoltarea unei economii competitive, rezultate in urma unor eforturi de aproximativ zece ani de tentative fragmentare de cuantificare statistica la nivel european.
Asupra efectelor indirecte - precum interdependentele cu sectorul tehnologiei informatiilor si comunicatiilor, cu atragerea investitiilor si dezvoltarea turismului - s-au aplecat si rapoarte recente ale OECD, pe care nu le voi prezenta insa in detaliu:
• Culture and Local Development - elaborat in cadrul Programului LEED (2006), de catre profesor Xavier Greffe (Universitatea Sorbona), profesor Sylvie Pflieger (Universitatea "René Descartes"), in colaborare cu Antonella Noya (specialist al OECD);
• International Measurement of the Economic and Social Importance of Culture - publicat la sfarsitul anului 2006 de catre John C. Gordon si Helen Beilby-Orrin, in cadrul Directoratului de Statistica al OECD (Paris);
In acest peisaj nu lipsesc, desigur, rapoartele anuale ale UNESCO, precum World Report on cultural diversity sau cele din cadrul Departamentului de Statistica Culturala si Comunicare si al Diviziei de Politici Culturale si Dialog Intercultural.
Cum devine cultura un motor al dezvoltarii locale?
Atractivitatea festivalurilor de muzica de la Sziget, a celor de teatru de la Avignon sau de film de la Cannes potenteaza an de an profilul international al comunitatilor locale.
Reorientarea spre turismul cultural prin ridicarea Muzeului Guggenheim, de catre arhitectul american Frank O. Gehry, se regaseste ca un capitol esential al povestii de succes economic in revitalizarea Tarii Basce. Exemplele spaniole curg snur: modernizarea demarata in anul 2004 a celor mai renumite trei muzee din Madrid si a altor doua noi muzee de interes mondial - Muzeul Picasso din Malaga si Muzeul de Arte Contemporane Es Baluard din Palma de Mallorca - au atras un volum al turistilor din toata lumea, fara precedent.
Orasul german Kassel, dupa ce a fost distrus in proportie de 80% in timpul bombardamentelor celui de-al doilea razboi mondial, a castigat in notorietate prin promovarea uneia dintre cele mai renumite expozitii de arta moderna din lume - Documenta, care are loc din cinci in cinci ani. Acesta este si argumentul principal care-i sustine aplicatia pentru a deveni "Capitala Culturala Europeana in anul 2010".
Experienta celorlalte orase culturale europene , precum Graz din Austria (2003), Lille din Franta (2004) sau Sibiu si Luxemburg (2007) adauga noi argumente pentru constientizarea rolului economico-social al culturii asupra dezvoltarii locale si invita orasele si celelalte administratii publice locale din Romania sa promoveze astfel de initiative.
Ce se finanteaza prin programul comunitar "Cultura 2007-2013"?
Bugetul comunitar alocat sprijinirii actiunilor culturale in urmatorii sapte ani este de 450 milioane de euro. Insa pentru ca initiativele romanesti sa cada sub incidenta Programului Uniunii Europene "Cultura 2007-2013" trebuie sa fie respectate cateva conditii de forma si continut specifice.
Mai intai, finantarea poate fi solicitata de catre organizatii publice sau private, cu personalitate juridica, avand obiectul de activitate principal in sfera culturala si sediul intr-o tara participanta la program, industrii culturale, institutii de invatamant, profesionisti din domeniul culturii, artisti, creatori. Ei trebuie sa faca, in general, dovada ca au capacitatea financiara si operationala pentru a realiza activitatile propuse.
In al doilea rand, initiativele noastre trebuie sa-si propuna unul din urmatoarele obiective concrete:
• promovarea mobilitatii transnationale a persoanelor care activeaza in sectorul cultural;
• incurajarea circulatiei transnationale a operelor si a produselor artistice si culturale;
• incurajarea dialogului intercultural.
O atentie sporita va fi acordata proiectelor care promoveaza dialogul intercultural, propuse a se desfasura in 2008: Anul european al dialogului intercultural.
Se acorda prioritate cooperarii care implica organizatii care nu au primit frecvent finantare din partea Comunitatii. Ca regula generala, nu vor fi considerate prioritare propunerile care au ca activitate principala: realizarea de site-uri Internet si intretinerea acestora; realizarea de ziare si de reviste; organizarea de conferinte, de reuniuni, de intalniri; realizarea de studii si de rapoarte; prelungirea sau extinderea unui proiect care a beneficiat, in ultimele 24 de luni care preced licitatia de proiecte, de sprijin comunitar prin Programul "Cultura 2000". Prioritate se acorda actiunilor care vizeaza creativitatea si inovatia si care exploreaza modalitatile de cooperare pe termen lung.
In al treilea rand, pot participa operatori din cele 27 de state membre ale UE, alaturi de 3 state din Spatiul Economic European (Islanda, Norvegia si Liechtenstein), dar si din tarile candidate (Croatia, fosta Republica Iugoslava Macedonia, Turcia) si din statele din Balcanii Occidentali (Albania, Bosnia-Hertegovina, Muntenegru, Serbia inclusiv Kosovo - sub rezerva concluziilor Memorandumului de intelegere relevant, care stabileste modalitatile de participare pentru fiecare stat).
In al patrulea rand, pentru atingerea obiectivelor propuse doar urmatoarele actiuni concrete sunt eligibile pentru finantare:
• Actiuni specifice inovative si/sau experimentale - care implica participarea a minimum trei operatori din cadrul statelor participante la program si care isi propun incurajarea aparitiei si a raspandirii unor noi forme de expresie culturala, imbunatatirea accesului la cultura - in special tinerilor -, promovarea transmiterii in direct a evenimentelor culturale, prin utilizarea noilor tehnologii ale societatii informationale etc.;
• Actiuni integrate prin acorduri de cooperare culturala multianuala - acordurile trebuie sa se incheie intre operatorii culturali din cel putin 6 tari participante la program, in scopul crearii intr-un interval de 3 ani a unor actiuni structurate care ajuta la atingerea obiectivului de interes cultural stabilit in avans; acordurile de cooperare se refera fie la consolidarea domeniului cultural, fie la integrarea diferitelor sectoare culturale;
• Evenimente culturale speciale - cu dimensiune europeana si/sau internationala, care trebuie sa fie de substanta din punct de vedere al scopului si trebuie sa contribuie la cresterea sentimentului de apartenenta la aceeasi comunitate (cum este cazul initiativei "Capitala Europeana a Culturii").
In al cincilea rand, sunt trei criterii standard pentru evaluarea cererilor de finantare, folosite de catre juriile formate din experti independenti, si anume dovada capacitatii de dezvoltare si implementare a unui proiect de calitate, care ofera valoare europeana si care se adreseaza obiectivelor programului prin diseminarea si promovarea activitatilor initiate.
In final
Oamenii de cultura trebuie sa inteleaga ca ghidurile de aplicatie trebuie urmarite ad litteram, si nu stilistic. Ei trebuie sa faca diferenta clara intre cultura per se si managementul culturii, care, in cazul accesarii fondurilor comunitare, se rezuma la obiective si actiuni foarte concrete, perfect mulate pe obiectivele europene, la pasii de urmat pentru atingerea lor, la dari de seama, la tabele bugetare si la decontari, in definitiv la un exercitiu de cooperare internationala traductibil in finalitate si eficienta. Toate acestea intr-un cadru al programului comunitar "Cultura 2007-2013" in care finantarea nu respecta criteriile alocarilor nationale, ci pe cele ale excelentei aplicatiilor si ale concurentei directe cu celelalte consortii ale operatorilor culturali europeni.