Pe aceeași temă
Declarația a fost făcută de Gelu Diaconu la interviurile Europa FM și explică unele măsuri luate recent de Ministerul Finanțelor, măsuri atacate de mai mulsociații ale oamenilor de afaceri, care le consideră excesive.
Firmele fantomă sunt introduse în lanțuri de tranzacționare, apoi dispar, evitându-se astfel plata dărilor către stat, explică Diaconu:
„Există câteva firme de avocatură în București, care, prevalându-se de o prevedere a Legii speciale a profesiei de avocat, la propriul sediu au înființate și funcționează câteva mii de firme care, de regulă, sunt activate și introduse în lanțuri de tranzacționare. O mare parte dintre aceste firme, prin controale operative, le ”distrugem” în activitatea curentă, dar este absolut necesar să nu mai permitem pătrunderea în lanțurile de tranzacționare, prin atribuirea codului de înregistrare în scop de TVA, și a altor astfel de firme”, a afirmat șeful Fiscului.
Șeful ANAF nu a dat niciun exemplu, dar a explicat câteva dintre metodele folosite în schema acestor firme fantomă înființate, uneori, pe numele unor persoane cu handicap.
”Sunt foarte multe firme care aparțin fie persoanelor cu handicap, celor care nu au capacitatea de a derula activitate economică, dar în spatele cărora stau grupări organizate, grupări de infractori în stare pură și care au speculat slăbiciunea organului fiscal tocmai în atribuirea acestui cod de înregistrare de TVA”, a adăugat Gelu Diaconu, la Europa FM.
Mai multe organizații ale oamenilor de afaceri l-au acuzat pe șeful ANAF că blochează activitatea firmelor, obligându-le să anunțe fiscul ori de câte ori modifică structura acționariatului sau sediul.
În replică, Gelu Diaconu spune că prin aceste măsuri se evită fraudarea bugetului de stat cu sute de milioane de euro.
ANAF a primit în ultima perioadă mai multe drepturi ce-I acordă puteri sporite pentru a combate evaziunea fiscală, activitate ce nu a dat prea multe rezultate până acum.
Unele dintre noile măsuri luate în acest sens este obligarea băncilor la raportarea zilnică a celor care își deschid sau închid un cont bancar, de orice fel, închiriază sau renunță la o cutie de valori.
"Instituțiile de credit sunt obligate să comunice organului fiscal central, în fiecare zi lucrătoare, următoarele informații aferente zilei bancare anterioare: lista titularilor persoane fizice, juridice sau orice alte entități fără personalitate juridică ce deschid ori închid conturi, precum și datele de identificare ale persoanelor care dețin dreptul de semnătură pentru conturile deschise la acestea; lista persoanelor care închiriază casete de valori, precum și încetarea contractului de închiriere", se arată în proiectul de Ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pentru aprobarea procedurii de furnizare a acestor informații.