Pe aceeași temă
Analizele Expert forum arată că, deși există diferențe de logică și structură a programelor de investiții sau a altor fonduri (urgență, spre exemplu) din bugetele naționale, în toate țările banii sunt folosiți într-o mai mare sau mai mică măsură pentru a fideliza primari și pentru a atrage voturi, prin alocări arbitrare, bazate pe nereguli neclare și lipsă de transparență. Dacă în România și Moldova există o oarecare competiție electorală și pentru resurse, în Georgia, migrația politică este mai puternică și o analiză obiectivă bazată pe date este mai dificilă
În Moldova, programele analizate arată că primarii puterii, oricare ar fi, au primit mai mulți bani decât cei ai opoziției sau independenții.
În Programul Drumuri bune pentru Moldova, alocările favorizează circumscripțiile unde vor candida în februarie 2018, pe baza noului sistem de vot mixt, reprezentanții Partidului Democrat. Un indice maxim de clientelism politic a fost înregistrat în anul 2012, pe instrumentul de transfer – anexele cu investițiile capitale din Bugetul de Stat, când, în medie, era de 6 ori mai probabil să primești fonduridacă erai primar afiliat alianței de guvernare, decât dacă erai primar de opoziție. În anul 2015, indicele clientelismului politic arată că, probabilitatea să primești fonduri dacă erai primar afiliat alianței de guvernare era în medie de 4 ori mai mare, decât dacă erai primar de opoziție, pentru toate instrumentele de transferuri (excepție instrumentul investițiilor capitale din BS, care în general nu s-au acolat).
În Georgia, clientelismul pare mai dificil de sesizat, mai ales din cauza lipsei de investigații și monitorizări, dar și a migrației totale a administrației locale la alegeri. Primarii preferă să migreze la un partid nou și nu riscă să fie în opoziție într-o țară unde majoritatea este de la un alt partid. Comunitățile locale din Georgia se află la dispoziția financiară a guvernului central și s-a creat o situație în care autoritățile locale trebuie să concureze pentru favoarea politică și financiară a guvernului central și riscă mult prin afișarea neloialității.
În România, în prima jumătate a anului 2018, s-au putut observa dezechilibre în realizarea de plăți pentru PNDL. Plățile pentru investiții din bani naționali (Programul Național pentru Dezvoltare Locală) către Sectorul 3, unde primarul este membru PSD, au fost echivalente cu cele către cinci municipii întregi; 55 de municipii au primit de două ori mai mult, adunat, decât S3. De asemenea, există discrepanțe importante între localitățile care au primit cei mai mulți, respectiv cei mai puțini bani, la comune proporția ajungând și la 1/11.000. Unele dintre județe sau comune care au primit cei mai mulți bani în cont sunt și cele în care se înregistrează de regulă recorduri de vot în favoarea partidului de la putere.
raportul integral pe Expert Forum
EFOR a actualizat datele din Harta Clientelismului, cu cifrele legate de plăți în perioada ianuarie – iulie 2018. Plățile pot fi legate de proiecte finanțate din Programul Național de Dezvoltare Locală 1 sau 2; sunt incluse sume mici și pentru alte cheltuieli, cum ar fi locuințele sociale, conform Legii 114/1996. Toate fondurile sunt gestionate de către MDRAP. Citește mai multe despre clientelism politic, PNDL și MDRAP aici. Pentru a vedea statisticile pentru 2018 apăsați Plăți MDRAP + Fondul de Rezervă și selectați 2018 din meniul din dreapta.
În București, doar Sectorul 3 și Sectorul 4 au primit bani din PNDL. Sectorul 3, condus de Primarul Robert Negoiță (PSD) a primit 28, 4 mil., iar Sectorului 4 i s-a transferat un milion de lei. Majoritatea proiectelor finanțate pentru sectoarele Bucureștiului sunt legate de consolidări de școli și grădinițe. Sectorului 3 i s-au alocat 74.5 milioane din PNDL 2 pentru perioada 2017-2020, aproape cât celorlalte sectoare din București adunat; S1 nu a primit alocări.
La capitolul plăți, comparativ, primele 5 municipii – Drobeta Turnu Severin, Galați, Resița, Hunedoara, Orăștie – din listă au primit 27 de milioane. Toate cele 55 de municipii au primit 68 de milioane de lei.
De asemenea, fără a fi neapărat o regulă, se poate observa că unele dintre comunele (Gogosu, Colonesti) sau județele fruntașe (Giurgiu, Teleorman), care au primit cei mai mulți bani sunt active și când vine vorba de prezență ridicată sau mobilizare intensă a alegătorilor la alegeri.
Câteva cifre esențiale se regăsesc în raportul de mai jos.