Pe aceeași temă
"Ratingurile la nivelul de investment-grade acordate României au la bază datoria publică, relativ moderată, precum şi indicatorii de guvernanță și PIB-ul per capita, care sunt în concordanță cu categoria "BBB". Cu toate acestea, relaxarea fiscală pro-ciclică cu o influență pozitivă pentru PIB reprezintă un risc la adresa stabilităţii macroeconomice", susţin analiștii Fitch.
Economia României a stagnat practic în perioada ianuarie-martie 2018, în termeni trimestrali, iar avansul anual a scăzut la 4,2%, de la 6,6% în T4 din 2017. Câştigurile obţinute de pe urma creşterii rapide a salariilor şi a reducerilor de taxe au început însă să se atenueze, în concordanţă cu anticipările Fitch. Ca rezultat, agenţia a menţinut nemodificate estimările privind PIB-ul, care ar urma să crească cu 3,8% în 2018 şi 3,3% în 2019.
Cu încetinirea semnificativă din primul trimestru al acestui an, micșorarea indicatorilor privind încrederea în economie, înăsprirea politicii monetare, presiunile inflaţioniste mai ridicate şi reapariţia incertitudinilor externe, scenariul unei "aterizări forțate" a economiei este din ce în ce mai probabil, avertizează Fitch. Echilibrarea politicii fiscale cu stabilitatea macroeconomică va fi probabil dificilă pentru Guvern, se arată în comunicatul agenţiei de evaluare financiară.
PIB-ul per capita al României este proiectat să depăşească în 2018 nivelul mediu actual al statelor din categoria "BBB".
Comisia Europeană estimează că PIB-ul potenţial al României a atins 4,1% anul trecut, de la o medie de 2,7% în ultimii cinci ani, datorită câştigurilor în productivitate, deşi se confruntă cu dificultăţi din cauza problemelor demografice. De atunci condițiile de pe piaţa muncii se înrăutățesc şi creşterea productivităţii continuă să rămână în urmă creşterii salariilor, apreciază Fitch.
Politica fiscală expansionistă a fragilizat finanţele publice ale României, susţin analiştii agenţiei. Deşi România a menţinut anul trecut deficitul bugetar la 2,9% din PIB, sub nivelul de 3% cerut de UE, această menţinere a fost posibilă datorită creşterii economice solide şi s-a bazat pe reducerea cheltuielilor cu investiţiile. Însă agenţia nu crede că performanţa fiscală din 2017 poate fi menținută şi se aşteaptă ca deficitul bugetar al României să se adâncească spre 3,4% din PIB în 2018 şi 3,6% din PIB în 2019, în timp ce ţinta Guvernului este de 2,9% din PIB pentru acest an, calculată pe baza unui avans al economiei de 5,5%.
Scenariul de bază al agenţiei indică creşterea riscului ca România să reintre în 2019 în procedura de deficit excesiv a UE, din care tocmai a ieşit în 2013, susţine Fitch.
Principalii factori de risc care, individual sau colectiv, ar putea duce la o retrogradare de rating sunt: deficite fiscale ridicate, care să ducă la o creştere rapidă a raportului datorie guvernamentală/PIB, şi o supraîncălzire a economiei sau o aterizare dură, care să submineze macrostabilitatea economică.
În sens invers, principalii factori care, individual sau colectiv, ar putea duce la o acţiune pozitivă de rating sunt: reducerea riscurilor de instabilitate macroeconomică, implementarea unei consolidări fiscale care să îmbunătăţească traiectoria pe termen lung a raportului datorie guvernamentală/PIB şi o îmbunătăţire sustenabilă a finanţelor externe.