Pe aceeași temă
PNRR a fost trimis oficial luni la Bruxelles și urmează două luni în care documentul va fi evaluat pentru a se ajunge la forma finală.
Principalele capitole ale PNRR au fost prezentate miercuri de către prim ministrul Florin Cîțu, vicepremierii Dan Barna și Kelemen Hunor și ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Cristian Ghinea.
Florin Cîțu:
Este un program foarte important pentru România. A fost lansat când eu eram încă ministrul al Finanțelor. A fost negociat de președintele Iohannis, iar anul acesta am avut două vizite la Bruxelles pentru a ne asigura că avem un plan bun
29,2 miliarde de euro pentru construit 450 km de autostradă, sute de școli și de creșe, vom construi și renova zeci de spitale
Vom avea un nou spital construit în 2024
Criza din sănătate a arătat foarte clar limitele sistemului de sănătate
Sunt trei mari sectoare care primesc bani - transporturi, sănătate și educație
De ce luăm și împrumuturi prin PNRR? România are nevoie acută de investiții
Aceste împrumuturi vor merge doar în investiții, nu în consum
Împrumuturile prin PNRR sunt la o dobândă mult mai mică
Toate aceste investiții se termină în 2026
Componenta de reforme - toți din clasa politică știm că România are nevoie de reforme
În PNRR am pus date clare până la care vor avea loc reforme
Reforma sistemului de pensii - vrem un sistem de pensii bazat pe sustenabilitate și vom face asta
Reforma justiției - reparăm ce au făcut alții
Reforma companiilor de stat - se va opri sifonarea banilor de la stat
Prin PNRR ne asigurăm că banii vor ajunge în toate colțurile României
Dan Barna:
Prin depunerea PNRR, România accesează o resursă care va schimba semnificativ componente din statul român
Chiar dacă nu ar fi fost pandemia România ar fi avut nevoie de reforme. Acest guvern exact această asumare o are, de realizare a acestor reforme
Faptul că UE alocă o sumă importantă pentru a ajuta țările să treacă mai repede peste efectele pandemiei e un instrument să nu mai invocăm scuzele invocate de 30 de ani când a fost vorba de reforme
Acest program ne obligă să reușim
Câteva principii ale PNRR: distribuirea echitabilă, geografică, a fondurilor
PNRR e gândit să nu lase pe nimeni în urmă și să acopere toate regiunile
Descentralizarea - autoritățile locale trebuie să-și dea dovada implicării și competenței. Resursele sunt la îndemâna lor pentru ca primarii și șefii CJ să dea dovada responsabilității
Autoritățile locale sunt parte a acestui program
"Valul renovării" - la final vom avea 2.000 de clădiri renovate și 1.500 de blocuri renovate. Sunt mii de clădiri care așteptau renovare seismică sau energetică
Nuca cea mai tare din PNRR- infrastructura. Am rămas consecvenți pe această componentă în program
Avem autostrada A7, 324 de km în zona cea mai văduvită, capetele de la A8
Transformare digitală - 8,5 milioane de cetățeni vor avea carte de identitate electronică
Nu ne fură sufletele, ne simplifică viața de zi cu zi
Acest program, acele mii de pagini pe care le veți vedea ascund în spate mii de ore de muncă ale unor oameni care nu sunt cunocuți. Îi mulțumesc lui Cristian Ghinea că a avut ficatul și calmul de a duce la bun sfârșit un efort uriaș. Acele mii de pagini nu s-au scris singure
Kelemen Hunor:
România nu a avut de foarte mulți ani un proiect mare de țară. PNRR este un proiect de țară care în 150 de zile a fost depus la CE și este un plan extrem de echilibrat, care în următorii ani va garanta o prosperitate pentru toți
Dacă reușim să implementăm acest proiect vom construi o țară mai bună
PNRR va uni societatea, și nu va dezbina pe termen lung
Structura PNRR: PNRR al României este structurat pe 15 componente care acoperă toți cei 6 piloni prevăzuți prin Regulament.
Câteva dintre marile obiective din PNRR:
434 de kilometri de autostradă construiți; cu sistem ITS instalat și cu sisteme moderne de monitorizare și informare a utilizatorilor infrastructurii
52 de stații electrice construite (cu 264 de puncte de încărcare– o medie de 5 puncte de încărcare/stație).
625 hectare de perdele forestiere liniare în lungul autostrăzilor nou construite;
45% din punctele negre de pe șosele (cu multe accidente) eliminate; cele cu risc major pentru siguranța oamenilor
Aplicarea unui nou sistem de taxare, în special pentru traficul greu din România, conform principiului „poluatorul plătește”, inclusiv posibile stimulente pentru cei care dețin vehicule cu emisii zero/reduse;
Creșterea cu 100% a cotei vehiculelor electrice/hibride din totalul parcului auto până în 2026 (raportat la valorile din 2020);
Înnoirea a 200.000 de mașini din parcul auto până în anul 2026 (raportat la valorile din 2020).
311 km de cale ferată modernizată;
12.7 km de rețea nouă de metrou; 32 de trenuri noi de metrou
1630 km construiți de rețele de apă – în localități cu peste 2000 locuitori
2000 km construiți de rețele de canalizare în localități cu peste 2000 locuitori și 470 de km de rețele de canalizare în cele cu mai puțin de 2000 de locuitori
vor fi plantate peste 45.000 de hectare de pădure
circa 1.000 – 1.500 blocuri reabilitate energetic și circa 2.000 de clădiri publice reabilitate
Contract de construcție a rețelei de gaz în combinație cu alți combustibili gazoși cu emisii scăzute de carbon
400 km rețea de distribuție gaz metan și alte gaze cu emisii scăzute de carbon
Finalizarea unor capacități de fabricare de baterii cu o capacitate de cel puțin 0,5 GW pe an
Cloud guvernamental – legarea tuturor ministerelor și a agențiilor guvernamentale într-o singură rețea și o singură bază de date interoperabilă
8,5 milioane cetățeni care vor avea cartea de identitate electronică
30.000 de funcționari publici instruiți digital
Acoperirea cu servicii de acces la internet de mare viteză, la punct fix a aproximativ 790 de sate în care, conform datelor ANCOM, piața nu poate livra astfel de servicii prin forțe proprii
Reforma ANAF – creșterea ponderii veniturilor colectate cu 3 p.p din PIB raportat la valoarea medie a anilor 2019 și 2020
reducerea decalajului la TVA cu 5 p.p. raportat la valoarea medie a anilor 2019 și 2020
crearea și operaționalizarea Băncii Naționale de Dezvoltare, care va fi acreditată de Guvern ca partener de implementare fonduri UE și de Comisia Europeană ca partener de implementare Invest EU
Cel puțin 3.000 de contracte de finanțare prin schema de ajutor de stat pentru digitalizarea IMM-urilor și transformare digitală și tehnologică
Cel puțin 280 de contracte de finanțare prin Schema de minimis pentru ajutarea firmelor din România în procesul de listare la bursa
3.000 km de piste pe trasee velo naționale, inclusiv traseele EuroVelo – Municipii, ADI, parteneriate multi-nivel, iar legat de aceasta
Sunt create sau modernizate muzeele memoriei: Muzeul Național de Istorie a Evreilor și al Holocaustului, Memorialul Revoluției Decembrie 1989/ Timișoara Capitală Europeană a Culturii, Închisoarea tăcerii de la Râmnicu Sărat, Memorialul Victimelor din Sighetul Marmației
26 compartimente/secții de terapie intensivă nou-născuți dotate, inclusiv cu ambulanță transport nou-născuți (pentru centrele regionale)
10 unitati medicale mobile – pentru zonele cu acces limitat la servicii de asistență medicală specializată
Introducerea Venitului Minim de Incluziune
Un sistem de recrutare pilot pe modelul EPSO european pentru administrația centrală, în 2022, urmat de replicarea la nivel național pe baza lecțiilor învățate, începând cu 2023
Introducerea unui sistem de recrutare nou pentru înalții funcționari publici care interzice politizarea funcțiilor