Pe aceeași temă
Ministerul Finanțelor, condus de Eugen Teodorovici, schimbă practic doar modalitatea de înființare a FSDI, prin ordonanță de urgență a Guvernului și nu prin lege adoptată de Parlament, conform indicațiilor Curții Constituționale, restul prevederilor rămânând neschimbate.
Noul proiect al Ministerului Finanțelor Publice nu mai face, în mod expres, referire la Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții (FSDI), ci în mod general la cadrul general aplicabil pentru crearea unui fond de investiții al statului.
Astfel, au fost eliminate din proiectul inițial companiile care vor fi introduse, ceea ce creează cadrul pentru înființarea mai multor fonduri, prin hotărâri de guvern.
Proiectul de OUG pune bazele legale pentru înființarea Fondului și anunță emiterea unei hotărâri de guvern care va detalia câteva aspecte esențiale: care minister sau agenție va fi acționarul fondului, care vor fi activele și acțiunile transferate către acest fond.
Proiectul de OUG prevede că fondul va fi administrat în sistem dualist de către un consiliu de supraveghere şi un directorat. Consiliul de Supraveghere va fi format din 9 membri, din care un reprezentant din cadrul autorităţii care va fi acționarul unic, precum și un reprezentant al Ministerului Finanțelor. Membrii Consiliului de Supraveghere vor fi desemnaţi de adunarea generală a acţionarilor.
Mandatul membrilor Consiliului de Supraveghere va avea o durată de 9 ani, fără drept de reînnoire. Primii membri ai Consiliului de Supraveghere vor fi numiți temporar de către acţionar prin ordin al conducătorului autorității publice centrale care reprezintă Statul ca acționar, iar Consiliul de Supraveghere numește Directoratul, până la numirea noilor membri ai Consiliului de Supraveghere şi ai Directoratului, pe o perioadă care să nu depăşească 18 luni.
Proiectul de OUG arată că fondul va putea vinde acţiuni sau alte active aflate în proprietatea sa. Modalitatea e la fel de netransparentă ca și cea prevăzută de proiectul de lege declarat neconstituțional.
„Prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 (privind guvernanța corporativă n.r.), aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările ulterioare, nu se aplică fondului înființat potrivit prezentei ordonanțe de urgență şi nici societăților, pentru care pachetele de acţiuni majoritare deţinute de Stat constituie aport în natură la capitalul social al Fondului”, se mai arată în proiectul postat de Ministerul Finanțelor.