Pe aceeași temă
„Prin înființarea FSDI se are în vedere crearea unui vehicul public de investiții financiare/intermediere financiară în acțiuni/participații în proiecte/companii profitabile, segment neacoperit în prezent pe piața financiară din Romania, care, pe de o parte, să aibă un rol multiplicator în economie pentru o dezvoltare sustenabilă și, pe de altă parte, să catalizeze/mobilizeze resurse financiare disponibile către economie și proiecte rentabile", se arată într-un comunicat al Finanțelor
Modificările aduse la Hotărârea de Guvern publicată anterior vizează capitalul social inițial al FSDI și contribuția în natură, lista operatorilor economici ale căror pachete de acțiuni vor constitui aport în natură la capitalul social inițial al FSDI, guvernanța corporatistă.
.Capitalul social inițial al FSDI, este stabilit la valoarea de 19,111 miliarde lei și este format din aport în numerar în valoare de 9 miliarde lei și din aport în natură reprezentat de pachetele de acţiuni nominative în valoare 10,1 miliarde lei, deținute de stat la operatorii economici prevăzuți în anexa la hotărâre, stabilită la valoarea nominală a acestor acțiuni.
Capitalul social inițial al FSDI se împarte într-un număr de 1.470.142.333 actiuni nominative cu valoare nominală de 13 lei per acțiune, stabilită având ca referintă media valorilor nominale a actiunilor aduse aport în natură la capitalul social inițial al FSDI.
Resursele financiare necesare acoperirii vărsămintelor în numerar, în sumă de 9 miliarde lei se vor asigura de către Ministerul Finanțelor Publice din veniturile din privatizare în lei si/sau valută disponibile în soldul contului trezoreriei statului, astfel: 0,5 miliarde lei din veniturile din privatizare în lei la momentul constituirii FSDI, şi diferenţa de capital social va fi varsată în termen de cel mult 12 luni de la data înmatricularii FSDI, din veniturile din privatizare în valută.
Companiile incluse în noul FDSI
1 ENGIE ROMANIA S.A.
2 SOCIETATEA DE DISTRIBUTIE SI FURNIZARE A ENERGIEI ELECTRICE - "ELECTRICA" S.A.
3 DELGAZ GRID S.A.
4 E.ON ENERGIE ROMANIA SA
5 CHIMCOMPLEX SA
6 OMV PETROM SA
7 Telekom Romania Communications S.A.
8 CN "LOTERIA ROMANA" SA
9 IAR SA
10 OIL TERMINAL SA
11 COMPANIA NATIONALA ADMINISTRATIA PORTURILOR DUNARII MARITIME SA
12 SOCIETATEA NATIONALA DE GAZE NATURALE " ROMGAZ " SA
13 SOCIETATEA DE PRODUCERE A ENERGIEI ELECTRICE IN HIDROCENTRALE " HIDROELECTRICA" S.A.
14 COMPANIA NATIONALA "AEROPORTURI BUCURESTI" SA
15 SOCIETATEA NATIONALA "NUCLEARELECTRICA" SA
16 COMPANIA NATIONALA "IMPRIMERIA NATIONALA" SA
17 CONPET SA
18 SN "AEROPORTUL INTERNATIONAL TIMISOARA-TRAIAN VUIA-" SA
19 SOCIETATEA DE TRATAMENT BALNEAR SI RECUPERARE A CAPACITATII DE MUNCA "T.B.R.C.M" S.A.
20 COMPANIA NATIONALA ADMINISTRATIA PORTURILOR DUNARII FLUVIALE S.A.
21 COMPANIA NATIONALA PENTRU CONTROLUL CAZANELOR, INSTALATIILOR DE RIDICAT SI RECIPIENTELOR SUB PRESIUNE - (CNCIR) SA
22 CUPRU MIN SA ABRUD
23 SOCIETATEA NATIONALA A SARII SA
24 ROMAERO
25 COMPANIA NATIONALA "ADMINISTRATIA PORTURILOR MARITIME" - S.A.CONSTANTA
26 COMPANIA NATIONALA ADMINISTRATIA CANALELOR NAVIGABILE SA
27 ANTIBIOTICE SA
28 COMPANIA NATIONALA UNIFARM S.A.
Cum va fi condus Fondul și care va fi metoda de alegere a conducerii, conform notei de fundamentare
Administrarea FSDI se va face în sistem dualist, de către un Consiliu de supraveghere și un Directorat, în conformitate cu prevederile Legii nr.31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Consiliul de Supraveghere este format din 9 membri, în vederea respectării celor mai bune practici din domeniul guvernanței corporatiste și evitării clasificării FSDI în sectorul administrației publice.
DOCUMENT
Hotărâre privind organizarea și funcționarea Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții - S.A.
în temeiul art.108 din Constituția României, republicată și al art. 4 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 100/2018 pentru reglementarea unor măsuri privind cadrul general aplicabil fondurilor suverane de dezvoltare şi investiţii,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1.
(1) Prezenta hotărâre reglementează condițiile de organizare și funcționare a Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii – S.A., denumit în continuare FSDI.
(2) FSDI este persoană juridică română organizată ca societate pe acţiuni, în conformitate cu prevederile Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 100/2018 pentru reglementarea unor măsuri privind cadrul general aplicabil fondurilor suverane de dezvoltare şi investiţii, denumită în continuare ordonanța de urgență, precum şi ale actului său constitutiv.
(3) FSDI este deţinut în întregime, în mod direct pe toată durata de funcționare, de către statul român. Drepturile şi obligaţiile izvorâte din calitatea de acţionar unic al FSDI sunt exercitate, în numele statului român, de către Ministerul Finanțelor Publice.
(4) Durata de functionare a FSDI este nelimitata.
(5) Sediul social al FSDI este în România, municipiul București, Bulevardul Libertății nr. 16, sector 5, și poate fi mutat cu aprobarea adunării generale extraordinare a acționarilor.
Art. 2.
FSDI are ca scop atât dezvoltarea şi finanţarea din fonduri proprii şi din fonduri atrase, de proiecte de investiţii rentabile și sustenabile, în diverse sectoare economice, prin participarea directă ori prin intermediul altor fonduri de investiții sau al unor societăți de investiții, singur sau împreună cu alți investitori instituționali sau privați, inclusiv prin participarea în parteneriate public – private, denumite în continuare PPP, cât şi administrarea activelor financiare proprii, în vederea obţinerii de profit.
Art. 3.
(1) Obiectul principal de activitate al FSDI este cod CAEN 6499 „Alte intermedieri financiare n.c.a.”, iar activitatea principală este efectuarea de investiţii financiare în nume şi în cont propriu, pentru care îşi asumă riscul tranzacţiilor.
(2) În vederea îndeplinirii obiectului principal de activitate, FSDI este autorizat în condițiile legii să:
a) participe la înfiinţarea de societăţi/fonduri ca asociat unic sau împreună cu alți acționari;
b) finanțeze activitatea societăţilor din al căror acționariat face parte prin participarea la majorarea capitalului social, prin împrumuturi sau alte forme de finanţare, precum și să garanteze împrumuturile societăților din al căror acționariat face parte, direct sau indirect;
c) tranzacționeze acţiuni din portofoliul propriu prin operațiuni de vanzare - cumparare;
d) dispună asupra instrumentelor financiare aflate în propriul portofoliu în conformitate cu politicile investiţionale proprii.
(3) FSDI nu investește în capitalul social al societății de proiect in cazul proiectelor de tip PPP, putand participa doar la finantarea proiectelor de tip PPP prin societatile de proiect, in limita a maxim 49% din valoarea proiectului.
Art. 4.
(1) Capitalul social inițial, subscris al FSDI este în valoare totală de 19.111.850.332 lei și este format din aport în numerar în valoare de 9 miliarde lei, precum și din aport în natură reprezentat de pachetele de acţiuni nominative deținute de stat la operatorii economici prevăzuți în anexa la prezenta hotărâre, în valoare de 10.111.850.332 lei, stabilită la valoarea nominală a acțiunilor aportate.
(2) Capitalul social inițial al FSDI se împarte într-un număr de 1.470.142.333 acțiuni nominative cu valoare nominală de 13 lei per acțiune.
(3) Ministerul Finanțelor Publice solicită, în termen de cinci zile de la data intrarii în vigoare a prezentei hotărâri, Oficiului Național al Registrului Comerțului, numirea unui expert autorizat în vederea evaluării aportului în natură, reprezentat de pachetele de acţiuni nominative deținute de stat la operatorii economici prevăzuți în anexa la prezenta hotărâre.
(4) În termen de maxim 45 zile, de la data numirii expertului autorizat prevăzut la alin (3), acesta finalizează raportul de expertiză, efectuat, după caz, prin următoarele metode:
a) prin metoda preţului de piaţă determinat ca medie ponderată a preţurilor de tranzacţionare înregistrate în ultimele 120 de şedinţe de tranzacţionare consecutive, anterioare datei de 31 decembrie 2018, în cazul pachetelor de acţiuni emise de societăţile ale căror acţiuni sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată sau pe un sistem alternativ de tranzacţionare, în cazul cărora în perioada de referinţă menţionată s-au înregistrat tranzacţii cu acţiuni care să reprezinte cumulat mai mult de 0,5% din totalul capitalului social al societăţii;
b) prin metoda activului net contabil corespunzător valorii capitalurilor proprii evidenţiate în situaţiile financiare la data de 31 decembrie 2018, aprobate potrivit legii, în cazul celorlalte pachete de acţiuni aduse ca aport în natură la capitalul social al FSDI.
(5) După stabilirea, în condițiile alin. (4), a valorii pachetelor de acțiuni ce se aduc ca aport în natură la capitalul social subscris al FSDI, Ministerul Finanțelor Publice întreprinde demersurile necesare înregistrării FSDI la registrul comerțului competent teritorial.
(6) Actul constitutiv al FSDI prevede valoarea capitalului social subscris și vărsat determinată prin însumarea valorii aportului în numerar prevăzută la alin. (1) cu valoarea aportului în natură stabilită în condițiile alin. (4). Numărul de acțiuni se stabilește prin raportare la capitalul social al FSDI astfel rezultat.
(7) Resursele financiare necesare acoperirii vărsămintelor în numerar 9 miliarde lei se asigură de către Ministerul Finanțelor Publice din veniturile din privatizare în lei și/sau valută disponibile în soldul contului trezoreriei statului, astfel:
a) 0,5 miliarde lei din veniturile din privatizare in lei la momentul constituirii FSDI.
b) diferența de capital social în numerar se varsă în termen de cel mult 12 luni de la data înmatricularii FSDI, din veniturile din privatizare în valută.
(8) Fondurile necesare acoperirii vărsămintelor în numerar prevăzute la alin. (7) lit. b) se alocă de către Ministerul Finanţelor Publice din veniturile din privatizare în valută disponibile în contul în valută al Ministerului Finanţelor Publice deschis la Banca Naţională a României. Vărsămintele din veniturile în valută se efectuează în tranşe, în lei, la cursul de schimb valabil în data vărsării fiecărei tranşe, comunicat de către Banca Naţională a României. Tranşele se vărsă de către Ministerul Finanțelor Publice în termen de 15 zile lucrătoare de la primirea cererii FSDI, formulată în conformitate cu strategia FSDI aprobată de adunarea generală a acționarilor, elaborată în baza unor linii directoare aprobate în prealabil prin hotărâre de Guvern.
(9) Pachetele de acțiuni aduse aport la capitalul social al FSDI în condițiile prezentei hotărâri, se transferă din proprietatea privată a statului român în proprietatea privată a FSDI, acesta putând dispune liber de respectivele acțiuni, în calitate de bunuri proprii, în condițiile legii.
(10) Transferul dreptului de proprietate asupra acțiunilor aduse aport la capitalul social al FSDI, care sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată sau tranzacționate pe un sistem multilateral de tranzacționare, sunt considerate transferuri directe în sensul legislației pieței de capital conform prevederilor art. 5 alin. (5) din ordonanța de urgență.
Art. 5
(1) Strategia FSDI se elaborează de către Directorat, se avizeaza de Consiliul de Supraveghere și se aproba de către adunarea generală a acționarilor, în baza liniilor directoare aprobate în prealabil prin hotărâre de Guvern.
(2) Strategia FSDI este corelată cu un set de indicatori de performanță pe termen mediu și lung stabiliți de adunarea generală a acționarilor, anterior elaborării strategiei de către conducerea FSDI și are în vedere următoarele domenii și activități de dezvoltare:
a) finanțarea întreprinderilor în diverse etape ale dezvoltării, indirect, prin fonduri dedicate, indiferent de structura acționariatului, dacă aceste întreprinderi sunt relevante pentru un anumit sector economic/industrial;
b) finanțarea companiilor românești de importanță strategică, respectiv dezvoltarea sectoarelor cheie, în care companiile românești au șansa de a obține un avantaj competitiv la nivel global;
c) investiții în industrie, agricultură, servicii, comerț, construcții;
d) investiții în proiecte de infrastructură;
e) finanțarea start-up-urilor și a întreprinderilor într-un stadiu incipient de dezvoltare
f) crearea de locuri de muncă în mod durabil, prioritar geografic în zonele cu dezvoltare mai puțin avansată și prioritar economic în sectoarele cu potențial ridicat de creștere economică;
g) stimularea inovației și a noilor tehnologii;
h) dezvoltarea capitalului uman și social pe termen lung;
i) creșterea competitivității economiei românești;
j) urmărirea strategiei energetice;
k) piețele de capital;
l) societăți din afara țării;
m) alte domenii și activități de dezvoltare care sunt de interes pentru economia națională.
(3) Strategia este însoțită de un plan de afaceri și de o analiză economico-financiară care să o fundamenteze, prezentate ca anexe la aceasta.
(4) Strategia se elaborează pe o perioadă de 3 ani și se revizuiește ori de câte ori condițiile de piață și/sau necesitățile de finanțare ale FSDI o impune. Până la aprobarea strategiei, FSDI derulează activitățile curente pentru administrarea proiectelor aflate în derulare/ produselor financiare aflate în portofoliu.
(5) Se interzice acordarea în favoarea FSDI a oricăror garanții guvernamentale, precum și a oricăror alte forme de sprijin din partea Statului.
(6) În administrarea societăţilor la care FSDI este acţionar majoritar, FSDI aplică principiile prevazute în strategiile sectoriale guvernamentale.
(7) Activitatea şi modul de îndeplinire a obiectivelor FSDI se evaluează anual de către Ministerul Finanțelor Publice şi se prezintă Guvernului prin raportare la indicatorii de performanţă pe termen mediu şi lung şi la obiectivele specifice de rentabilitate şi risc aferente strategiei, inclusiv valoarea activului net al FSDI.
(8) Revizuirea indicatorilor de performanţă pe termen mediu şi lung se poate face cu o frecvenţă cel mult anuală.
(9) FSDI elaborează un raport de activitate pe care îl prezintă spre avizare Ministerului Finanțelor Publice, ulterior urmând să fie transmis spre informare Guvernului şi Parlamentului României, până la 30 iunie a fiecărui an pentru anul precedent.
Art. 6.
(1) FSDI este autorizat sa contracteze imprumuturi, inclusiv prin emiterea de obligațiuni.
(2) Operaţiunile FSDI sunt finanţate din următoarele surse:
a) venituri obţinute din dividende încasate de la societăţile la care deţine acţiuni;
b) venituri din tranzacţionarea de instrumente financiare emise de alte entităţi;
c) operaţiuni cu instrumente financiare proprii;
d) venituri din vânzarea de pachete de acţiuni din portofoliu;
e) împrumuturi, inclusiv prin emiterea de obligaţiuni;
f) alte surse prevăzute de lege.
(3) Deciziile privind managementul activelor şi pasivelor FSDI se iau de către organele de conducere ale FSDI, pe baze comerciale, în condiţiile legii şi ale actului constitutiv, fără implicarea sau acordul Ministerului Finanțelor Publice sau al oricărei alte autorităţi sau instituţii publice.
(4) Managementul FSDI se realizează de o manieră independentă în conformitate cu politica sa investiţională, în vederea obţinerii de profit, în condiţii de piaţă, prin dobândirea în nume propriu de active şi pasive şi cu asumarea riscurilor asociate unor astfel de activităţi comerciale.
(5) Societăţile din portofoliul FSDI nu se vor angaja în practici anticoncurenţiale interzise de Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(6) Societăţile din portofoliul FSDI îşi stabilesc în mod independent strategiile comerciale şi comportamentul concurenţial pe piaţă. FSDI, în calitatea sa de acţionar, nu va stabili şi/sau nu va influenţa, direct sau indirect, strategiile comerciale şi comportamentul concurenţial pe piaţă al societăţilor pe care le deţine în portofoliu, şi nu se va implica în activitatea de zi cu zi a companiilor pentru care are acţiuni în portofoliu.
(7) Este interzisă numirea aceloraşi persoane în organele de conducere, consiliu de administraţie, consiliu de supraveghere sau directorat, la două sau mai multe societăţi aflate în portofoliul FSDI.
(8) Persoanele care sunt în conducerea unei societăţi care își desfășoară activitatea în același sector economic cu una sau mai multe din societățile aflate în portofoliul FSDI nu pot face parte din organele de conducere ale unei societăți din portofoliul acestuia.
Art. 7.
(1) FSDI este administrat în sistem dualist de către un consiliu de supraveghere şi un directorat, în conformitate cu prevederile Legii nr.31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Membrii Consiliului de Supraveghere sunt desemnaţi de adunarea generală a acţionarilor, în urma procesului de selecție derulat în conformitate cu Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările și completările ulterioare, proces ce cuprinde, fără a se limita la, și următoarele criterii de selecţie pe care membrii Consiliului de Supraveghere, trebuie să le îndeplinească cumulativ:
1. să dețină experiență de minim 5 ani în administrarea sau conducerea executivă a uneia dintre următoarele tipuri de societăți:
i. instituții de credit,
ii. instituții financiare nebancare,
iii. companii de asigurări,
iv. fonduri de investiții sau alte instituții de administrare a activelor ce activează pe piețele financiare,
v. instituții financiare,
vi. societăți cu capital privat sau de stat, sau
să fie profesor universitar cu expertiză de minim 5 ani în domeniul financiar-bancar, sau să fi deținut o funcție de conducere în cadrul autorității publice tutelare care a avut în coordonare societăți ale căror acțiuni constituie aport în natură la capitalul social al FSDI.
să dețină o diplomă de licență sau de studii postuniversitare în domeniile: economic, tehnic, bănci, finanțe, managementul afacerilor, contabilitate sau drept;
să nu aibă fapte înscrise în cazierul fiscal;
să aibă un istoric de integritate profesională dovedită prin scrisoare de recomandare;
să dețină o bună reputație profesională;
să nu fi suferit nicio condamnare care sa-i restrângă drepturile pentru ocuparea funcției;
să nu se afle în conflict de interese cu privire la activitățile FSDI.
(3) Criteriile prevăzute la alin. (2) se aplică și de Consiliul de Supraveghere la selecția membrilor Directoratului.
(4) Mandatul membrilor Consiliului de Supraveghere are o durată de 5 ani cu drept de reînnoire.
(5) Primii membri ai Consiliului de Supraveghere se numesc temporar prin ordin al ministrului finanțelor publice, iar Consiliul de Supraveghere numește Directoratul, până la numirea noilor membri ai Consiliului de Supraveghere şi ai Directoratului, pe o perioadă care să nu depăşească optsprezece luni.
(6) Mandatul primilor membri ai Consiliului de Supraveghere şi ai Directoratului are ca obiectiv principal organizarea activităţii FSDI.
(7) Numirea primilor membri ai Consiliului de Supraveghere se realizează în baza unui proces de selecție organizat de către Ministerul Finanțelor Publice pe baza criteriilor prevăzute la alin. (2).
(8) După numirea primilor membrii ai Consiliului de Supraveghere, aceștia numesc primii membrii ai Directoratului pe baza criteriilor prevăzute la alin. (2) .
(9) FSDI întocmește şi publică rapoarte în conformitate cu cerințele prevăzute la art. 63, 65 şi 67 din Legea nr. 24/2017 privind emitenţii de instrumente financiare şi operaţiuni de piaţă.
(10) Rapoartele se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, şi pe pagina web a FSDI şi a Ministerului Finanțelor Publice.
(11) FSDI raportează trimestrial Ministerului Finanțelor Publice situaţia privind valoarea activelor şi pasivelor, precum şi a investiţiilor aprobate.
(12) Conducerea FSDI este responsabilă de îndeplinirea mandatului acordat în faţa Ministerului Finanțelor Publice, care monitorizează permanent modul de îndeplinire al mandatului, iar în cazul neîndeplinirii obiectivelor din mandatul acordat iau măsurile corespunzătoare, în condiţiile legii.
Art. 8.
Cheltuielile cu taxele şi tarifele necesare înfiinţării FSDI în valoare de 600.000 lei se suportă din bugetul Ministerului Finanțelor Publice, în limita prevederilor bugetare aprobate cu această destinație.
Art. 9
(1) Înstrăinarea sau achizitia de către FSDI a unor acţiuni sau alte active se realizează în condiţii de piaţă, de transparenţă şi de competitivitate, conform reglementărilor în vigoare.
(2) Decizia de înstrăinare de active și de acțiuni care au constituit aport la capitalul social initial al FSDI se ia în conformitate cu strategia FSDI și pe baza unei analize cost/beneficiu privind utilizarea acestei surse de finanțare din înstrăinarea de active/acțiuni în vederea implementării strategiei, după epuizarea tuturor celorlalte instrumente de finanțare prevăzute de lege, cu mentinerea valorii activului net al FSDI la nivelurile stabilite prin strategia FSDI și respectarea pragurilor de îndatorare și a obiectivelor de rentabilitate și de risc din strategie.
(3) Înstrăinarea sau achiziția de către FSDI a unor acţiuni sau alte active nu se supune prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societăţilor comerciale, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările şi completările ulterioare, şi nici a prevederilor Legii nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, cu modificările şi completările ulterioare, ci se va realiza în conformitate cu prevederile prezentului articol.
Art. 10
Încălcarea prevederilor art. 6 alin. (7) și (8) de către organele de conducere ale FSDI sau ale societăților din portofoliul acestuia se sancționează conform prevederilor contractelor de mandat.
Art. 11
Anexa face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM – MINISTRU
VASILICA-VIORICA DĂNCILĂ