Pe aceeași temă
UPDATE Potrivit unei declaraţii dată sâmbătă, ministrul Năstase justifică "derogarea" sa de la Ordinul de ministru, neanulat şi care produce efecte juridice, prin care s-au organizat concursurile pentru directorii de şcoli prin faptul că nu vrea să-i "discrimenze" pe cei care au picat la concurs în raport cu cei care l-au luat, aşa că-i va numi şi pe cei picaţi în postul de director.
Potrivit unei circulare - făcută publică de Ziarul de Iaşi - trimisă vineri de Ministerul Educaţiei către toate inspectoratele şcolare judeţene şi către inspectoratul şcolar al municipiului Bucureşti pot fi numite în funcţiile de director şi director adjunct "şi persoanele care până la organizarea concursului au ocupat funcţii de director sau de director adjunct în unitatea de învăţământ respectivă şi nu au participat sau au participat la concurs, dar nu au fost admise."
Repunere în funcţie prin "derogare" de la incompetenţa probată prin picarea examenului
În conţinutul circularei se vorbeşte despre o "situaţie raportată" deja de inspectorate pe data de 6 ianuarie 2017. Ceea ce presupune emiterea, anterior transmiterii circularei în cauză, către toate inspectoratele şcolare a unei alte circulare în care să li se fi cerut transmiterea către minister a unei evidenţe locale pentru centralizarea ulterioară a tuturor răspunsurilor primite. La nici două zile de instalarea Guvernului. Ceea ce arată intenţia vădită de a repune în funcţii, cât mai repede, toţi oamenii actualei puteri pe care guvernul Cioloş i-a triat în baza unui examen minim de competenţă, primul organizat de ministrul Mircea Dumitru, după 8 ani la nivelul conducerilor de şcoli. Iar repunerea lor în funcţie se face cu ignorarea incompetenţei lor probate tocmai prin faptul că nu trecut examenul. Sau fără măcar să-l fi susţinut.
Ignorarea acestei incompetenţe are şi o denumire în textul documentului: "derogare". Se numeşte "derogare de la prevederile art.24 alin. (1) din Metodologia privind organizarea şi desfăşurarea concursului pentru ocuparea funcţiilor de director şi director adjunct din unităţile de învăţământ preuniversitar." Care metodologie a fost aprobată prin Ordin al ministrului Educaţiei Mircea Dumitru, nr. 5080/2016. Ordin care ar trebui anulat cu o întemeiere legală. Care sunt comandamentele care au impus anularea ordinului de ministru - care produce efecte juridice, indiferent cărui guvern aparţine ministrul respectiv - nu se ştie. Cum nu se ştie nici cum motivează actuala conducere a ministerului Educaţiei încălcarea unui ordin de ministru.
În condiţiile în care guvernul abia a fost învestit în data de 4 ianuarie, este uluitoare viteza cu care conducerea nou-instalată la ministerul Educaţiei şi-a dorit repunerea în funcţie, la nici două zile de la instalarea guvernului, a celor pe care fostul guvern i-a supus unui examen minim de competenţă profesională susţinut în condiţii legale, cum la fel de gravă este şi derogarea despre care se vorbeşte în conţinutul circularei. Şi care este o derogare de la competenţa minim-probată în cadrul unui examen legal.
La fel de interesant este şi felul în care cei doi se spală pe mâini de eventualele consecinţe penale ale unui astfel de demers: numirea celor care nu au trecut examenul pentru posturile de director şi de director adjunct va fi făcută printr-o "decizie a inspectoratului şcolar general, cu avizul consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar şi cu acordul persoanei solicitante".
Aşadar, nu prin ordin de ministru se va aplica "derogarea", ci cu antrenarea unui întreg circuit de complicităţi în care sunt antrenaţi, astfel, toţi cei care fac parte din respectivele structuri şi care, astfel, îşi vor putea proba fidelitatea faţă de noua putere, pentru că nu e greu de dedus ce se va întâmpla cu inspectorul sau cu membrul consiliului de administraţie care se va opune lanţului de complicitate din circuitul documentelor ce vor fi astfel semnate şi contrasemnate. Iar întreaga operaţiune primeşte şi un termen limită din partea celor doi: nu mai târziu de sfârşitul anului şcolar 2016-2017. Adică în luna iunie a acestui an.
Când se va fi încheiat întreg procesul de restauraţie şi de triere a tuturor celor puşi, astfel, să-şi probeze fidelitatea faţă de actuala putere. Pentru că nu mai e vorba doar de foştii directori ci de întreg lanţul de funcţionari care vor intra în acest circul de validare a imposturii preuniversitare.
Doar 11 rânduri care ascund un întreg proces de restauraţie:
Pe 22 decembrie, Ministerul Educatiei condus de Mircea Dumitru transmitea inspectoratelor scolare o nota in care avertiza ca in functiile de director si director adjunct ramase vacante dupa organizarea concursului nu pot fi numite persoanele care pana la organizarea concursului au ocupat functii de director sau director adjunct in scolile respective si nu au participat la concurs, precum si persoanele care s-au prezentat la concurs, dar nu au fost admise, aminteste Hotnews.ro. Purtatorul de cuvant Mirabela Amarandei preciza atunci ca posturile respective vor fi ocupate "prin detasare in interesul invatamantului sau prin delegarea atributiilor" şi că ministrul Mircea Dumitru nu va semna nicio derogare de la metodologie care sa permita directorilor care nu au participat sau nu au promovat concursul sa isi mentina functia.
De altfel, dupa incheierea concursului de directori de scoli, Ministerul Educatiei anunta ca vor fi aprobate "deciziile de numire prin detasare in interesul invatamantului pana la organizarea concursului", dar nu mai tarziu de sfarsitul anului scolar 2016-2017, pentru cele 3.509 functii ramase vacante dupa validarea rezultatelor finale. Potrivit metodologiei de concurs, in aceste functii nu vor fi numite persoanele care pana la organizarea concursului au ocupat pozitii de director sau de director adjunct in unitatea de invatamant respectiva si nu au participat la concurs, respectiv persoanele care s-au prezentat la concurs, dar nu au fost admise.
În ce a constat examenul pe care nu l-au putut trece cei repuşi acum în funcţie de secretarul de stat Liviu Pop si ministrul Pavel Năstase
Proba scrisa a vizat evaluarea aptitudinilor cognitive şi a competențelor manageriale ale candidaților și a constat în rezolvarea, timp de două ore, a unui test-grilă. Evaluarea s-a produs în condiţii de maximă transparenţă şi numai cu implicarea directă a candidatului care a asistat permanent la evaluarea sa: membrii comisiilor de concurs au evaluat testul-grilă în aceeaşi zi, "după expirarea duratei maxime de rezolvare, în prezența candidaților și a 2 martori aleși succesiv dintre candidați."
In urma probei scrise, candidaţii au mai susţinut încă două probe: analiza CV-ului (realizată în plenul comisiei de concurs, în prezența candidatului, prin acordarea de puncte potrivit criteriilor și punctajelor prevăzute de metodologie şi pe baza documentelor din dosarul de înscriere care dovedesc cele afirmate în CV), respectiv un interviu în fața comisiei de concurs, în care s-au apreciat scrisoarea de intenție, calitatea și susținerea de către candidați a ofertei manageriale și a unui plan operațional pentru un an, cu o durată de maximum 30 de minute".
Concursul s-a desfasurat sub presiunea PSD si a amendamentelor din Senat ale Ecaterinei Andronescu care a încercat să determine amânarea concursului până în vară. Miza o înţelegem acum
In ciuda presiunilor venite in special dinspre PSD, ministrul Educatiei Mircea Dumitru nu a renuntat la organizarea concursului pentru directorii si directorii adjuncti din pre-universitar.
Comisia de invatamant a Senatului, prezidata de senatoarea PSD Ecaterina Andronescu, fost ministru al Educatiei, introdusese un amendament prin care se incerca amanarea pana in vara anului 2017 a concursurilor pentru functiile de director si director adjunct de scoala. Miza o aflăm acum.
Mircea Dumitru, ministrul Educatiei de la acea vreme, anunta că, in ciuda piedicilor create, concursul pentru directorii de scoli va fi organizat in octombrie si a avertizat ca autoritatile statului vor interveni daca profesorii vor fi impiedicati, intr-un fel sau altul, sa se inscrie la acest concurs.