Fraudarea referendumului este o joacă de copii după modificările legislative ale PSD-ALDE

Laurentiu Gheorghe | 05.10.2018

Rezultatul referendumului pentru modificarea Constituției poate fi cu ușurință fraudat după ce Guvernul Dăncilă a decis prin OUG desfășurarea acestuia pe parcursul a două zile și a eliminat practic toate modalitățile de verificare a numărului de votanți.

Pe aceeași temă

 

 

 

Coaliția PSD-ALDE și Guvernul Dăncilă prin modificările aduse legilor privind organizarea referendumului din 6-7 octombrie au eliminat prevederile care se refereau la împiedicarea încercărilor de fraudă, constând în votul multiplu, verificarea numărului de voturi și a celor care s-au prezentat în realitate la urne.

 

În primul rând, spre deosebire de alegerile locale şi parlamentare din 2016, la referendumul pentru revizuirea Constituţiei, Guvernul nu va mai utiliza sistemul electronic pentru prevenirea votului multiplu. Mai exact, utilizarea sistemului electronic (SIMPV), care arată în timp real prezenţa la urne, a fost omisă de PSD-ALDE când a modificat Legea referendumului în Parlament anul acesta, scrie Adevarul

 

„În contextul lipsei sistemului informatic din procesul de organizare a referendumului şi a utilizării intense a listelor suplimentare, nu există mecanisme aplicabile şi eficiente prin care se poate verifica frauda la referendum“, atrage atenţia şi organizaţia Expert Forum.

 

În al doilea rând, votul multiplu nu va mai fi verificat de AEP din oficiu, în 60 de zile, aşa cum era stipulat în formele mai vechi ale Legii referendumului. În schimb, prin Ordonanţa 86/2018 dată de Guvernul Dăncilă, doar „persoanele interesate“, fără a da clar o definiţie a acestora, pot depune contestaţie în 15 zile de la validarea scrutinului, ele fiind datoare să aducă şi dovezile necesare privind posibile fraude.

 

 „La sesizarea persoanelor interesate, făcută în cel mult 15 zile de la data constatării valabilităţii referendumului naţional şi însoţită de probele pe care se întemeiază, Autoritatea Electorală Permanentă verifică listele electorale permanente şi listele electorale suplimentare utilizate în cadrul secţiilor de votare la care se referă sesizarea, în vederea descoperirii cazurilor în care o persoană a votat fără a avea drept de vot sau a votat de mai multe ori“, scrie negru pe alb în noua formă a legii.

 

Numărul participanţilor semnaţi pe listele electorale poate fi egal sau mai mare decât numărul de buletinele de vot din urne. Mai exact, va conta mai mult numărul de semnături de pe liste, nu neapărat şi numărul buletinelor de vot din urne, ceea ce ar putea duce la discrepanţe între ceea ce e pe liste şi ceea ce e în urnele de vot.

 

Astfel, dacă membri interesaţi din birourile electorale vor semna în fals că unele persoane s-au prezentat la vot, numărul scriptic al participanţilor nu va putea fi verificat cu numărul real de buletine de vot folosite.

 

Numărul de persoane care semnează pe listele electorale este deosebit de important la referendum, întrucât acesta dă cvorumul de participare, care trebuie să fie de 30% din numărul total al alegătorilor pentru ca referendumul să fie valid. Iar o persoană care nu s-a prezentat la vot, dar i-a fost falsificată semnătura pe lista electorală, nu va putea afla despre acest fapt şi nici nu-l va putea dovedi.

 

Unde merg sacii cu buletine? Tot prin ordonanţa dată de Guvernul Dăncilă a fost eliminată complet prevederea care spunea că sacii cu buletine de vot şi ştampilele folosite se arhivează la Judecătoria aferentă secţiei de votare. Adică următorul alineat: „Buletinele de vot folosite, cele neîntrebuinţate şi anulate, ştampilele de la secţia de votare se depun spre arhivare la judecătoria la care este arondată unitatea administrativ-teritorială pe raza căreia se află secţia de votare“.

 

Tot ce se spune în actul normativ este că se va merge la biroul electoral ierarhic cu buletinele nule sau contestate, precum şi cu procesele-verbale, listelele electorale suplimentare, şi contestaţiile depuse.

 

Concluzia organizaţiei Expert Forum după analiza legislaţiei pentru acest referendum e una pesimistă privind întreg procesul de vot. „Aceste modificări, precum şi lipsa de certitudine cu privire la anumite proceduri importante creează un climat de lipsă de încredere în corectitudinea modului de organizare a referendumului şi în mecanismele de contestare a neregulilor şi fraudelor. Mai mult, încalcă principii şi condiţii enunţate în Codul bunelor practici în materie de referendum al Comisiei de la Veneţia în ceea ce priveste existenţa unui sistem de recurs efectiv sau libera exprimare a voinţei electoratului şi combaterea fraudei“, subliniază organizaţia

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

CELE MAI CITITE

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2018 Revista 22