Pe aceeași temă
Legea de modificare a Legii tinerilor 350/2006 este neconstitutionala
Pe 14 ianuarie 2009, Curtea Constitutionala a decis ca prevederile Legii pentru modificarea Legii tinerilor nr. 350/ 2006 sunt neconstitutionale. Legea pentru modificarea Legii tinerilor nr. 350/ 2006 prevedea ca imobilul din Calea Victoriei 120 (in care isi au sediul Grupul pentru Dialog Social si revista 22) trecea in patrimoniul unui Consiliu National al Fundatiilor pentru Tineret.
Curtea a constatat ca prevederile de modificare "sunt imprecise si inadecvate, intrucat sunt utilizate expresii a caror sfera de cuprindere nu poate fi determinata". In consecinta, Curtea a decis necesitatea inlaturarii acestora pe motiv ca sunt "masuri insuficient elaborate, cu efect evident neconstitutional".
La 24 octombrie 2008, presedintele Romaniei trimisese Curtii Constitutionale o sesizare de neconstitutionalitate a Legii privind modificarea Legii tinerilor nr. 350/2006. S-a invocat faptul ca articolul 2 al legii (care prevede reorganizarea Fundatiei Nationale pentru Tineret in Consiliul National al Fundatiilor pentru Tineret) incalca articolul 1 alin. 4 din Constitutia Romaniei privind principiul separatiei puterilor in stat. FNT a fost infiintata printr-o hotarare judecatoreasca, astfel ca "parlamentul, ca unica putere legiuitoare a tarii, nu poate interveni in atributiile autoritatii judecatoresti". Pe de alta parte, alineatul 2 al art. 14 al Legii nr. 350/2006, in forma modificata, prevede ca patrimoniul CNFT este constituit din imobilele care s-au aflat in posesia structurilor centrale ale UTC, fapt ce contravine articolului 44 din Constitutie referitor la garantarea proprietatii.
In decizia Curtii Constitutionale se constata ca CNFT nu are reprezentativitate la nivel national, deoarece si-au exprimat adeziunea la realizarea scopului sau doar o parte dintre fundatiile judetene pentru tineret. Totodata, Curtea a constatat si incalcarea principiului libertatii de asociere (articolul 40 alin. 1), din moment ce fundatiile judetene care isi exprimasera adeziunea la FNT erau obligate prin lege sa faca parte din CNFT. Si articolul 14 alin. 2 din Legea tinerilor, in varianta sa modificata, contravine articolului 44 din Constitutie pentru ca in patrimoniul CNFT sunt transferate imobile aflate inainte de 1990 in posesia UTC.
Legea tinerilor nr. 350/2006 prevedea ca imobilele, fondurile banesti si alte active care apartinusera fostei UTC treceau in patrimoniul unei Fundatii Nationale pentru Tineret. In anexa legii, singurul imobil care satisfacea conditia de mai sus era cel situat in Calea Victoriei nr. 120, in care isi au sediul Grupul pentru Dialog Social si revista 22.
In decembrie 2006, guvernul a emis o ordonanta de urgenta prin care scotea din anexa cladirea din Calea Victoriei nr. 120. In februarie si martie 2007, Senatul si Camera Deputatilor au votat respingerea ordonantei. Presedintele Traian Basescu a retrimis legea de aprobare a ordonantei in parlament, unde Senatul a respins-o, din nou, in iunie 2007, dar Camera Deputatilor, cea cu putere decizionala, a aprobat-o in martie 2008 (ceea ce a permis GDS si revistei 22 sa ramana in sediul sau).
La 9 mai 2007, a fost initiat un nou proiect de modificare a Legii tinerilor de catre 42 de deputati si senatori din toate partidele parlamentare. Modificarile aduse schimbau anumiti termeni juridici, astfel incat patrimoniul viitorului Consiliu National al Fundatiilor pentru Tineret se imbogateste si cu imobilele care, la un moment dat, s-au aflat "in posesia UTC", si nu in proprietatea acesteia, asa cum se arata in Legea tinerilor. Astfel, lista imobilelor care vor face parte din patrimoniul CNFT include si cladirea din Calea Victoriei 120, care nu s-a aflat niciodata in proprietatea UTC, ci a apartinut si apartine Ministerului Culturii. Pe 17 octombrie, Senatul a aprobat modificarile aduse Legii tinerilor, fiind urmat la scurt timp de catre Camera Deputatilor (11 decembrie 2007). In consecinta, legea a fost trimisa presedintelui spre promulgare. Pe data de 8 ianuarie 2008, presedintele Traian Basescu a inaintat Senatului o cerere de reexaminare. La 27 februarie 2008, Senatul a respins cererea de reexaminare formulata de presedintele Romaniei, fiind urmat la 8 octombrie 2008 de catre Camera Deputatilor. Ulterior, presedintele a sesizat Curtea Constitutionala.