Pe aceeași temă
Legea 254/2013 privind executarea pedepselor a primit mai multe amendamente in Parlament. Unul dintre ele face referire la obligativitatea supravegherii vizuale a detinutilor in timpul efectuarii convorbirilor telefonice, motivul fiind acela ca sistemul de comunicatii din penitenciare va fi schimbat, permitand amplasarea telefoanelor in celule, ceea ce va face impractica aplicarea legii in actuala forma.
Un alt amendament adoptat de deputatii juristi prevede ca persoanele care renunta la remuneratia pentru munca prestata in penitenciar vor putea beneficia de zile libere suplimentar. Astfel, se ofera sporuri suplimentare pentru eliberare detinutilor care presteaza munca remunerata, neremunerata si pe timp de noapte, mai scrie Ziare.com.
Fata de legea in vigoare, detinutii care presteaza munca remunerata vor beneficia de 4 zile considerate executate pentru trei zile de munca (un plus de 2,5 zile libere la 30 muncite, fata de legea in vigoare), cei care presteaza munca neremunerata vor beneficia de 3 zile reduse din pedeapsa pentru fiecare 2 muncite (un plus de 5 zile la 30 de zile muncite fata de legea in vigoare), iar detinutii care muncesc pe timp de noapte vor avea doua zile reduse dintr-una muncita (un plus de 15 zile la 30 de nopti lucrate fata de legea in vigoare).
Confom unui amendament depus de deputatul UDMR Marton Arpad, apare posibilitatea "cumpararii" de zile libere in plus, prin renuntarea la remuneratie. Astfel, in forma actuala a legii, un detinut care desfasoara munca remunerata primeste 40% din venit, iar 60% va merge catre penitenciar. Potrivit amendamentului, daca detinutul renunta la 40% din remuneratie, respectiv cota care ii revine potrivit legii, poate fi incadrat la capitolul "munca neremunerata", unde sporul de zile considerate executate pentru zilele muncite este mai mare.
In termen de doua luni de la publicarea legii in Monitorul Oficial, penitenciarele vor trebui clasificate in functie de conditiile de detentie, iar in termen de patru luni va trebui facut istoricul fiecarui detinut si a conditiilor in care a fost inchis, pentru a se putea calcula zilele care vor fi reduse din pedeapsa.
De partea cealaltă, opozitia a sustinut ca modificarile sunt discriminatorii si ca acestea sunt, de fapt, o ”gratiere mascata!”. Pe 16 mai, 27 de deputati USR si 24 de la PNL au semnat o sesizare de neconstitutionalitate a proiectului de lege, invocand faptul ca nu a fost respectat principiul bicameralismului si ca reprezinta o gratiere mascata.
"Mai mult, standardele impuse prin una din cele doua definitii din proiectul de lege sunt mult mai ridicate decat cele care deriva din jurisprudenta CEDO. De exemplu, simpla existenta a igrasiei si mucegaiului in celula ar fi suficienta pentru ca detinutii sa beneficieze de compensarea prevazuta de lege. Mai grav este ca, pentru declararea unui spatiu de detentie necorespunzator, conditiile nu se iau in considerare cumulat, ci separat. Astfel, toate spatiile de detentie din Romania vor fi declarate ca avand conditii necorespunzatoare", precizau reprezentantii USR. Aceștia mai explicau că "USR considera ca actuala putere se foloseste in cel mai pervers mod de situtia disperata a unora dintre detinutii din inchisorile romanesti, fara a avea niciun interes real pentru rezolvarea problemelor semnalate de CEDO, cu unicul scop de a salva din puscarii membrii de partid si clientela politica.