Pe aceeași temă
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) a scos la protestele de joi aproximativ 800-900 de autoturisme. Unica cerere este interzicerea Uber și Taxify, mascată sub stoparea pirateriei în domeniul transportului de persoane.
In plus, desi spuneau ca joi nici macar nu vor sa mai discute cu Guvernul - care i-a mintit deja de prea multe ori - reprezentantii COTAR au avut, totusi, negocieri cu o delegatie a Cabinetului Dancila, in urma carora protestul s-a si intrerupt.
"In primul rand, tin sa va spun ca noi n-am renuntat la proteste. Doar le-am suspendat. Ne-am intalnit cu reprezentantii Guvernului, cu mandat de la doamna prim-ministru. Da, ni s-a promis din nou ca se da ordonanta.
Apoi, am ramas insa in Piata Victoriei pana cand Guvernul a emis un comunicat de presa prin care si-a asumat public faptul ca saptamana viitoare se va da ordonanta de urgenta lansata in dezbatere publica, pe 1 martie, de Ministerul Dezvoltarii. Ce inseamna asta pentru noi?
Scrie clar in comunicat: odata adoptata, ordonanta va elimina sintagma 'in mod repetat' din Legea Taximetriei, iar activitatea de rent-a-car trece la Autoritatatea Rutiera Romana (ARR) . In plus, programul de transport interjudetean se prelungeste.
Ce sa va zic? Sigur ca am mai primit promisiuni de adoptare a acestei ordonante care nu s-au respectat. Dar de aceasta data si-a asumat doamna premier Viorica Dancila ca se va adopta. Daca nu isi respecta cuvantul - desi, totusi, mi-e greu sa cred ca nu si-l va respecta - va avea o problema. Cum spuneam, noi doar am suspendat protestele, momentan...", a declarat presedintele COTAR, Vasile Stefanescu, citat de Ziare.com.
La cate proteste organizeaza pentru a forta adoptarea ordonantei, e evident ca transportatorii ar avea mult de castigat de pe urma ei.
Așa cum a promis Guvernul, din Legea Taximetriei se va elimina sintagma „în mod repetat”. Dacă până acum, șoferii care fac transport de persoane fără licență și atestat pot fi sanctionati doar daca sunt prinsi încălcând legea „în mod repetat”. Or, sintagma este neclară, iar autoritățile nu au baze de date care să ateste că șoferul sancționat încalcă în mod repetat legea.
În consecinta, piratii din transportul de persoane - in categoria carora taximetristii ii includ si pe soferii de Uber si Taxify (Bolt) - isi pot continua actvitatea, fara probleme.
Or, daca ordonanta se adopta, Uber si Taxify isi vor inceta activitatea, in Romania, deoarece nu au fost prinsi într-o lege care să reglementeze si transporturile prin aplicații dedicate.
Răzvan Cuc, ministrul tarnsporturilor neagă că ordonanța este anti-Uber, însă fără îndoială face ca această activitate de car-sharing rămâne în afara actualului cadru legal.
"Activitatile respective (ale societatilor care fac transport alternativ, cum e Uber- n.red.) urmeaza sa fie reglementate (o lege in acest sens a trecut deja de Senat - n.r.) . Am explicat ca tocmai de aceea adoptarea ordonantei dureaza, ca sa stea in dezbatere publica si toata lumea sa isi poata spuna parerea. Nu stiu daca Uber a facut-o. Oricum, ar fi trebuit sa o faca", a spus ministrul Razvan Cuc.
Totodata, ordonanta pe care Guvernul promite ca o va adopta saptamana viitoare va prelungi cu 4 ani perioada in care societatile care transporta persoane pe rute intrajudetene si interjudetene isi vor putea desfasura activitatea in conditii similare cu cele de pana acum.
Iar asta inseamna ca traseele vor fi castigate tot de actualii operatori - in baza faptului ca au "vechime pe traseu" - chiar daca acestia folosesc masini mai vechi si insalubre. Ordonanta ar anula, practic, un ordin dat de fostul ministrul Lucian Sova, care prevedea ca intaietate la castigarea traseelor vor avea, incepand din acest an, transportatorii care au masini noi si ofera conditii mai bune pentru calatori.