Pe aceeași temă
Guvernul Ponta a inghesuit mai multe ordonante de urgenta in una singura incercand sa reduca astfel numarul acestora si sa nu mai fie acuzat din cauza numarului lor prea mare. OUG nr. 2/2015, publicata vineri seara in Monitorul Oficial, cuprinde 26 de ordonante de urgenta din domenii care nu au nicio legatura intre ele, relateaza Hotnews.
Victor Ponta a afirmat ca a fost aprobata o singura Ordonanta de Urgenta in acest an si nu incorporeaza mai multe Ordonante de Urgenta, ci doar mai multe articole. Intrebat care este legatura dintre articole, in conditiile in care fac referire la domenii diferite, Ponta a raspuns ca toate sunt masuri financiare.
Actul normativ se numeste Ordonanta de Urgenta pentru modificarea unor acte normative, precum si alte masuri. In mare parte, sunt articole care vizeaza modificarea unor prevederi din tot felul de alte acte normative, din diverse domenii.
Experti in legislatie au declarat ca Guvernul isi camufleaza prin aceasta noua tehnica numarul mare de OUG-uri cat timp acestea nu vor mai fi contabilizate fiecare in parte ci intr-o singura ordonanta. In plus, printr-un titlu care nu spune nimic se pot ascunde modificari legislative importante. "Este un precedent periculos, de a legifera printr-un singur OUG in toate domeniile", au precizat sursele citate. Potrivit acestora, o astfel de OUG ar trebui sa pice la Curtea Constitutionala deoarece actul normativ nu mai este nici previzibil, nici accesibil.
Anul trecut au fost aprobate 95 de astfel de Ordonante de Urgenta, iar in 2013 au fost 117.
Guvernul a fost criticat de Comisia Europeana, in raportul MCV prezentat pe 28 ianuarie fiind mentionat numarul mare de masuri adoptate prin ordonanta de urgenta in locul proiectelor de lege. In context si Avocatul Poporului, Victor Ciorbea, a fost criticat in Raportul MCV pentru ca nu a atacat la Curtea Constitutionala anumite ordonante de urgenta ale Guvernului Ponta, in conditiile in care doar el putea face o astfel de actiune. "Doua dificultati au fost identificate, inclusiv in discutiile cu Curtea Constitutionala. Una este utilizarea frecventa a ordonantelor de urgenta ale Guvernului (OUG), care limiteaza posibilitatile de consultare si care au condus la o lipsa de claritate legislativa - cu urmari pentru unificarea jurisprudentei si practicii", arata Comisia.
Exemple de "Ordonante de Urgenta" cuprinse in OUG 2/2015 : 2% din incasarile Loteriei Romane vor fi putea fi folosite pentru proiecte culturale; ministerul Energiei va putea sa finanteze achizitia de carbune de catre Regia Autonoma pentru Activitati Nucleare, dar si restituirea unor imprumuturi ; companiile de stat vor fi obligate ca minim 40% din sponsorizarile sau donatiile pe care le fac sa fie pentru sanatate, minim 40% pentru educatie, invatamant si sport si maxim 20% pentru alte actiuni si activitati; personalul politiei locale care are statut de functionar public sau personal contractual va putea beneficia de dreptul la norma de hrana acordat de autoritatile locale ; remuneratiile membrilor consiliul de administratie, ai consiliului supraveghere, ale directorilor si ale membrilor directoratului, stabilite in conditiile art.17 din Ordonanta Guvernului nr.29/2013 privind reglementarea unor masuri bugetare, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.168/2014, raman dobandite conform contractelor in vigoare; remuneratiile celor care au fost numiti manageri privati, inainte de intrarea in vigoarea a OUG 51/2013 privind limitarea veniturilor acestora, raman la nivelul stabilit initial prin contractele de mandat. Practic, unii dintre manageri nu vor fi nevoiti sa se supuna acestor limitari etc