Pe aceeași temă
“Era o decizie absolut firească. Nu pot să comentez prea mult, nu trebuie să ne speriem, nu trebuie să fim nici revoltaţi, nici mulţumiţi. Este o decizie firească ce pune lucrurile pe un făgaş normal. (...) Pur şi simplu, un articol dintr-un text de lege a fost declarat neconstituţional. Această clarificare era necesară. E bine şi pentru sistemul judiciar şi pentru sistemul serviciilor de specialitate, dar cel mai important lucru este pentru fiecare om, pentru fiecare cetăţean.Nu văd eu nicio tragedie şi eu cred că viaţa merge mai departe (...) Nu trebuie să dramatizăm”, a declarat Kelemen Hunor.
***
În acest moment, în România nu există altă infrastructură pentru realizarea interceptărilor decât cea aflată în cadrul Serviciului Român de Informații. De aceea, a explicat ministrul Justiției, Raluca Prună, soluția pe care Guvernul o va adopta vineri seară, dacă primește avizul CSAT, este ca organele abilitate de urmărire penală să folosească această infrastructură.
Guvernul a lucrat la o Ordonanță de Urgență, în colaborare cu toate parchetele, Ministerul Public, DIICOT și DNA. Într-adevăr, mâine avem CSAT pentru că ne trebuie avizul, iar mâine seara, Guvernul va adopta această OUG. România este în situația în care nu are altă infrastructură, în acest moment, în afara celei de la SRI, iar soluția este folosirea infrastructurii deja existente, dar cu eliminarea oricărei intervenții umane a celor de la SRI și cu implicarea exclusivă a acelor organe de urmărire penală care pot pune în executare aceste măsuri de supraveghere, așa cum a decis Curtea Constituțională a României. Această OUG nu detașează efectiv procurori. Eu sper că, imediat după adoptarea ei, să fim în măsură să avem un corp de poliție judiciară, redus, dar care să fie la dispoziția procurorului și care să reprezinte elementul uman”, a spus Prună.
Serviciul Român de Informații (SRI) nu este organ de cercetare penală, arată Curtea Constituțională in motivarea deciziei prin care declara neconstitutional articolul 141 al. 1 din Codul de procedura penala.
Nicio reglementare din legislația în vigoare nu conține vreo normă care să consacre expres competența unui alt organ al statului, în afara organelor de urmărire penală, de a efectua interceptări, respectiv de a pune în executare un mandat de supraveghere tehnică, explică CCR în motivarea deciziei prin care a declarat neconstituționale interceptările făcute de SRI la cererea procurorilor anticorupție.