Pe aceeași temă
Protestatarii solicită Guvernului să intervină pentru salvarea de la lichidare a ultimului constructor de mașini grele din România.
Protestatarii au cerut Guvernului să intervină pentru a salva fosta perlă a industriei românești de mașini grele și să stopeze transformarea acesteia într-un mall, blocuri de locuințe și spații de biorouri.
„Organizăm această acţiune de protest pentru că acţionariatul companiei a decis să o închidă. Solicităm faţă de Guvern implicarea în acţionariatul companiei şi salvarea ei de la închidere. (Guvernul - n. r.) să cumpere acţiuni. La sediul companiei, în ultimele două-trei săptămâni, am organizat în fiecare zi acţiuni de protest şi vom organiza în continuare. În spaţiul public să vedem ce se întâmplă după această acţiune. Astăzi mai sunt 300 de salariaţi ai IMGB şi încă 100 de subcontractori. (Întreprinderea - n. r.) o demolează. Ei au o fabrică similară în Coreea, duc acolo utilajele pe care le pot folosi, restul utilajelor le vând la preţ de mâna a doua, demolează, vând fierul, zeci de mii de tone de fier, după care vând pământul - 56 de hectare. Deci, o demolează. Am depus memorii şi la Ministerul Muncii, şi la Guvern, şi la Ambasada Coreei de Sud, dar până acum n-am primit niciun răspuns. O să depunem şi astăzi un memoriu la Guvern", a afirmat preşedintele Sindicatului Independent Dreptatea, Alexandru Voicu, citat de Agerpres.
IMGB este deținută în prezent de sud-coreenii de la Doosan Heavy Industries care acuză pierderi consistente din activitatea de producție înregistrate în ultimii ani.
Astfel, pentru a-și acoperi pierderile, coreenii vor ca platforma industrială din București de 70 de hectare, unde mai lucrează 400 de angajați, să fie valorificată în scop imobiliar.
Decizia a fost luată în luna ianuarie. Anul trecut, compania a avut o cifră de afaceri de afaceri de 249,4 milioane lei, dar și o pierdere de peste 25 milioane lei. Produsele realizate aici aveau ca destinaţie industria navală, petrochimică, nucleară, hidroenergetică sau minieră. Compania exportă pe pieţe importante precum China, India, Vestul Europei, Africa, Orientul Mijlociu, America de Sud sau Statele Unite.
Pe platforma IMGB mai funcţionează şi italienii de la Walter Tosto Bucureşti, producător de echipamente de mari dimensiuni pentru industria nucleară şi energetică, care deţin circa 20 de hectare, care, însă, se vor muta la noua lor fabrică din Olteniţa şi alţi câţiva producători mici.
Gigantul sud-coreean Doosan a preluat IMGB în 2006 de la compania norvegiană Kvaerner, cu 26 milioane dolari. Anglo-norvegienii cumpăraseră compania, lider al industriei constructoare de mașini din perioada comunistă, în 1998, contra a circa zece milioane de dolari, din care doar jumătate de milion a reprezentat prețul propriu-zis de achiziție, iar restul – suma necesară achitării datoriilor producătorului de mașini grele.
Doosan IMGB este unul dintre cei mai mari consumatori de energie electrică din economia românească și a beneficiat, din această cauză, de schema de ajutor de stat constând în reducerea cotei obligatorii de achiziții de certificate verzi destinate subvenționării producției de energie regenerabilă. Cel mai probabil platforma IMGB va fi preluată de unul sau mai mulți investitori imobiliari care o vor dezvolta, după cum acuză și angajații Doosan IMGB, care au cerut ieri implicarea Guvernului și a Parlamentului, prin intrarea în acționariat și să stopeze procesul de suspendare a producției și să salveze astfel cele 400 de locuri de muncă. Cu o suprafață de 700.000 mp, platforma ar valora, la prețurile actuale, circa 50-70 de milioane de euro, și cel mai probabil se va transforma în anii următori într-un minicartier cu toate serviciile necesare reunite, alături de un mall, câteva mii de locuințe noi, și câteva clădiri de birouri.
Doosan IMGB produce echipamente și componente grele pentru industria extractivă, navală, siderurgică și energetică, inclusiv nucleară, cea mai mare parte a producției mergând la export. Fondat în 1896 în Corea de Sud, grupul Doosan are aproape 39.000 de angajați în 38 de țări.