Pe aceeași temă
Parlamentul a amendat Legea nr. 33/2007 privind organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Parlamentul European, introducând un nou text care prevede că ”în ziua de referință nu se pot organiza alte tipuri de alegeri și nici referendumuri la nivel național sau local.”
Prin continutul normativ, unele dispozitii sunt contrare prevederilor constitutionale si jurisprudentei instantei de contencios constitutional, sustine Iohannis in sesizarea trimisa CCR.
Potrivit art. 2 alin. (1) din Legea fundamentală, referendumul reprezintă modalitatea prin care poporul român exercită în mod direct suveranitatea națională, constituind un mecanism eficient de manifestare a democrației directe. De asemenea, se arată în sesizare, consultarea poporului prin referendum național, ca modalitate de exprimare a suveranității, se realizează prin trei tipuri de referendum național, și anume, cel inițiat de președintele României asupra unor probleme de interes național, prevăzut de art. 90 din Constituție, cel organizat cu privire la demiterea Președintelui României în cadrul procedurii reglementate în art. 95 din Legea fundamentală și cel prin care se aprobă revizuirea Constituției, conform art. 151 alin. (3) din Legea fundamentală.
”Desigur, autoritatea legiuitoare este liberă să opteze pentru orice soluție legislativă în materie referendară, însă fără a interfera cu competențele celorlalte autorități publice în acest domeniu, precum și fără a le modifica statutul constituțional ori atribuțiile prevăzute în Legea fundamentală. Or, norma prin care se interzice organizarea de referendumuri la aceeași dată cu data desfășurării alegerilor pentru Parlamentul European afectează norme și principii constituționale pentru motivele pe care le vom expune în continuare”, se arată în sesizarea șefului statului.
Or, norma prin care se interzice organizarea de referendumuri la aceeasi data cu data desfasurarii alegerilor pentru Parlamentul European afecteaza norme si principii constitutionale", se arata in sesizarea trimisa Curtii.
"Art. 90 din Constitutie prevede: 'Presedintele Romaniei, dupa consultarea Parlamentului, poate cere poporului sa-si exprime, prin referendum, vointa cu privire la probleme de interes national'. Acest text stabileste competenta exclusiva a Presedintelui Romaniei in materia referendumului cu privire la probleme de interes national, chiar daca consultarea Parlamentului este obligatorie, in sensul ca ea trebuie realizata, dar Presedintele are libertatea deciziei.
Numai presedintele Romaniei are dreptul de a decide care sunt problemele de interes national si, in cadrul acestora, de a stabili, prin decret, problema ce constituie obiectul referendumului si data desfasurarii acestuia, potrivit Legii nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumulu", se arata in documentul citat.
Seful statului adauga ca intentia de a interzice organizarea de referendumuri la aceeasi data cu data desfasurarii alegerilor pentru PE a fost exprimata de-a lungul timpului prin mai multe initiative legislative de modificare a Legii nr. 3/2000, insa de fiecare data Curtea Constitutionala a invalidat aceasta solutie legislativa.
Klaus Iohannis invoca in acest sens doua decizii ale CCR din 2007 (Decizia nr. 147/2007 si Decizia nr. 355/2007), potrivit carora referendumul cu privire la probleme de interes national se poate desfasura oricand in timpul anului.
Referitor la referendumul privind demiterea presedintelui, Iohannis arata ca articolul 95 alin (3) din Constitutie prevede: "Daca propunerea de suspendare este aprobata, in cel mult 30 de zile se organizeaza un referendum pentru demiterea Presedintelui".
Klaus Iohannis mai arata ca solutia legislativa cuprinsa in art. II pct. 4 din legea dedusa controlului de constitutionalitate, referitoare la referendumul privind revizuirea Constitutiei, incalca art. 1 alin. (5), art. 2 alin. (1), art. 61 alin. (1), art. 147 alin. (4), precum si art. 151 alin. (3) din Constitutie.
De asemenea, in ceea ce priveste organizarea referendumului local, sunt incalcate art. 1 alin. (4), art. 2 alin. (1), art. 120 alin. (1) din Constitutie.