Pe aceeași temă
"Pe agenda discuțiilor se vor afla mai buna organizare a votului în străinătate, finanțarea campaniilor electorale și a partidelor politice și accelerarea procedurilor privind ridicarea imunității parlamentare", preciza Președinția în scrisoarea adresată șefilor celor două camere, după ce a a discutat cu ei, la Cotroceni, pe 2 februarie. Data discursului în fața Parlamentului s-a schimbat, de pe 9 februarie pe 22 februarie.
Cei trei s-au întâlnit la Cotroceni pe 2 februarie, în prima zi a reluării activității parlamentului.
Principalele declarații ale președintelui:
· Ne află la debutul ultimului an de mandat pentru actualul Parlament. În afara competiției democratice, anii electorali au avut în România și alte caracteristici. Apropierea campaniilor a atras adesea măsuri care să favorizeze anumite formațiuni.
· Mărirea cu 50% a salariilor profesorilor în 2008, niciodată aplicată, ordonanța care a legalizat migrația aleșilor locali vor rămâne în istorie drept măsuri cu iz electoral.
· Nimeni nu contestă dorința legitimă a partidelor de a câștiga voturi.
· Ce vă propun e un altfel de an electoral: nici populist, nici unul al măsurilor hazardare.
· Propun un an 2016 în care competiția pentru voturi să nu excludă preocuparea pentru dezvoltarea pe termen lung.
· Ne află într-un context în care apropierea finalului de mandat poate însemna mai multă atenție, responsabilitate și preocupare de a asculta ce-și doresc oamenii.
· Pornind de la aceste premise, să asumăm câteva mize majore pentru 2016: începutul recâștigării încrederii în politică este una dintre mize.
· Toate nu țin de voința unui singur om, ci de acțiunea comună. Am spus la finalul lui 2015 că îmi doresc ca 2016 să fie anul în care clasa politică dă un semnal clar de reînnoire.
· Alegerile sunt prima oportunitate, iar partidele sunt actorii principali.
· Când vorbim de refacerea încrederii în politică, cei mai mulți se gândesc la minime cerințe de integritate și profesionalism.
· Instabilitatea legislativă ajunge să fie o vulnerabilitate a sistemului democratic.
· Acest stat nu poate da impresia unei funcționări dezordonate. Există o agendă națională, legată de parteneriatele strategice, SUA, NATO, UE, dar și o politică de dezvoltare și afirmare națională în domenii de interes.
· Spun aceste lucruri în virtutea rolului de mediator pe care îl are președintele.
· Puterile statului nu sunt în competiție una cu alta. O guvernare nu poate fi performantă fără un Parlament puternic, iar Justiția nu poate merge bine fără un Legislatic solid. România trebuie să se miște înainte în ansamblul ei.
· Suntem în întârziere în a da răspunsuri esențiale cu privire la agenda națională. Ce facem cu marile sisteme publice: educație, sănătate, pensii. Ce soluții găsim pentru sutele de mii de tineri fără Bac.
· Ce se întâmplă dacă vom constata că sistemul de pensii nu mai e sustenabil. Cum gestionăm problema demografică?
· În lumina preocupării pentru astfel de teme, am lansat o amplă dezbatere pe tema Educației. Îmi doresc ca în 2016 să definim clar prioritățile naționale.
· Chiar dacă sunt mai puțin spectaculoase în an electoral, asemenea dezbateri sunt așteptate de oameni.
· Aveți în mine un partener de dialog. Pe aceste subiecte avem datoria să lucrăm pentru România.
· Cred că o abordare consensuală și curajoasă e necesară.
· 2016 trebuie să fie o continuare firească a ceea ce am consolidat în anul precedent. Dar avem de gestionat provocări majore: migrația, amenințarea teroristă, riscurile de securitate dintre est, viitorului proiectului european.
· Pentru România, prioritățile în materie de securitate rămân aceleași. 2016 are premisele creșterii calitative a parteneriatului strategic cu SUA, în paralel cu dezvoltarea componentei politico-militare.
· Apreciez decizia SUA de a crește semnificativ bugetul militar în Europa. România rămâne un furnizor de democrație și securitate în regiune. Avem datoria de a ne întări apărarea națională, dar și de a intensifica controbuția în NATO.
· Faptul că cele șase noi comandamente NATO în Europa de Est urmează să devină operaționale în acest an relevă importanța regiunii. Unul dintre obiectivele României la Summitul NATO de la Varșovia e ca NATO să confirme caracterul strategic al Mării Negre în arhitectura de securitate.
· România rămâne fidelă proiectului european și păstrării unității Europei.
· E interesul nostru strategic ca România să fie membră a unei UE puternice, unite și bazate pe principiile sale fundamentale.
· Am susținut ideea unei uniuni și mai integrate (ever-closer Union). Nu acceptăm discriminarea românilor în Uniune. Cetățenii români care se află în Marea Britanie nu vor fi afectați de îngrădirea beneficiilor sociale.
· Pentru românii care lucrează în Marea Britanie și care primesc alocații pentru copiii rămași acasă, indexarea va fi aplicată din 2020.
· Doresc ca acordul să permită un vot pentru rămânerea Marii Britanii în UE.
· Determinarea mea în politica internă rămâne neschimbată. Statul de drept este în interesul cetățenilor.
· Imunitatea parlamentară nu poate fi folosită ca apărare în fața cererilor Justiției. Situația pune în discuție raporturile corecte între Parlament și Justiție.
· 2016 nu e un an de competiție doar pentru mediul politic. E un moment imporant de inflexiune pentru sistemul judiciar. Un nou procuror general, un nou șef la DNA și la ICCJ și alegeri pentru CSM.
· Sper că vom avea și aici o competiție serioasă și o dezbatere bazată pe onestitate și valoare. Alegerile în CSM să rămână departe de sfera politicului.
· Ca președinte, nu voi fi un simplu spectator în acest proces. Voi acționa în virtutea atribuțiilor care îmi revin pentru a mă asigura că procesul de reformă e continuat.
· Avem șansa ca în 2016 să redescoperim încrederea cetățenilor în instituții și în partide și răbdarea de a nu distruge înainte de a construi temeinic.