Pe aceeași temă
Iohannis i-a asigurat pe membrii universitatii ca le va acorda tot sprijinul necesar pentru o mai mare responsabilitate publica si integritate in invatamantul superior romanesc.
Cititi cele mai importante declaratii ale presedintelui Klaus Iohannis:(preluare Hotnews)
- Inceputul anului universitar ne regaseste pe fiecare in ipostaze diferite, dar cu preocupari comune
- Pentru studenti incepe un nou an de studiu, descoperire si crestere. Pentru profesori acest moment marcheaza intalnirea cu urmatoarea generatie de tineri. Pentru autoritati, ar trebui sa fie un moment de reflectie si analiza asupra sistemului universitar. Iar pentru mine, ca presedinte, dincolo de bucuria de a fi alaturi de dvs, este ocazia perfecta pentru a aduce din nou in discutie tema eductiei in Romania
- Este o onoare sa ma aflu la Universitatea din Bucuresti, o institutie emblematica a invatamantului superior romanesc de pe bancile careia au iesit mii de specilasti in zeci de domenii
- Fiecare dintre cei de fata recunoastem rolul universitatii pentru dezvoltarea unei societati
- Oricat de diferite ar fi opiniile noastre despre educatie, toti ne dorim un invatamant performant, care produce elite, care castiga apreciere internationala, care formeaza caractere si promoveaza valori
- Consultarea pe care am lansat-o recent pe tema educatiei nu se poate desfasura fara contributia universitatilor. Dezbaterea asupra educatiei este una cu si despre mediul universitar, fara insa a se limita la acesta
- Ea se cuvine inceputa cu cateva teme: prima este cum punem in valoare prin intermediul universitatilor intregul potential al poporului roman si al fiecarui individ, indiferent unde s-a nascut si a crescut, rural, urban sau in afara granitelor, indiferent cat de bogati sau saraci sunt parintii
- Rolul universitatilor in cresterea econmica: a gandi pe termen lung un sistem cu oportunitati de angajare pt absolventi nu este doar o chestiune economica, ci tine chiar de securitatea nationala
- Educatia de calitate, conectata la piata muncii, crestere economica si dezvoltarea unei societati sunt fatetele aceluiasi intreg si se conditioneaza
- Dialogul cu angajatorii a incetat sa fie o simpla optiune si a devenit o necesitate, daca ne dorim o educatie si o economie performante
- Specializarea inteligenta, inovarea si antreprenoriatul fac economia de succes si societatea prospera
- In al treilea rand este dimensiunea sociala a universitatilor si a capacitatii acestora de a genera solutii. Am mari asteptari de la comunitatea academica si stiintifica in a participa activ la dezbateri publice care pot modela societatea, care pot reduce inechitatile sociale si care pot profila Romania in plan international
- Cum raspund universitatile provocarilor sec XXI sub aspectul performantei, cerectarii, dar si schimbului international: universitate noastre pot lua ce e mai bun din fenomenul globalizarii, pot aduce diversitate si excelenta in corpul profesoral
- Sistemul universitar romanesc poate deveni un pol pentru studenti din intreaga lume. Criza demografica ne obliga sa fructificam mai bine intregul potential al Romaniei
- Reformarea unui sistem se poate face doar prin dialog autentic cu cei afectati si implicati, cu toti cei care au un cuvant de spus, altfel este condamnat din start la esec
- O viziune pe termen lung trebuie sa anticipeze consecinte, altfel ce facem azi desfacem maine, ce construieste un guvern distruge urmatorul, ce aproba un parlament inainte de alegeri modifca urmatorul parament imediat dupa
- Am avut de curand o lege a educatiei facuta fara un astfel de dialog, iar consecintele se resimt pana azi
- A fost nevoie de modificarea ei ulterioara, pentru ca mii de cadre didactice sa nu paraseasca sistemul
- Universitatile trebuie sa fie un simbol al respectarii principiilor etice
- Institutia dvs, Universitatea Bucuresti, si-a asumat cu seriozitate si consecventa acest rol si pentru toate acestea va asigur de sprijinul meu in demersurile dvs viitoare
- Pentru a duce la bun sfarsit misiunea, universitatile trebie sa fie sustinute public, rasplatindu-le perfoarmanta in educatie
- Ma angajez sa fiu un aliat al dvs pentru o mai mare repsonsabilitate publica si integritate in invatamantul superior romanesc
Sorin Cimpeanu, ministrul Educatiei:
- Universitatea din Bucuresti este una dintre cele mai prestigioase din Romania
- Este in mod clar cea mai mare universitate din Romania, in prezent, dar nu aprecierile cantitative trebuie sa ne preocupe, desi au rolul lor.
- In 2015, la inceputul anului, urmare a obligatiilor generate de legea educatiei, la nivel national aveam 80% cadre dodactice titluare cu titlul de doctor, acum Universitatea din Bucuresti are 96% cadre didactice cu titlul de doctor.
- Cercetarea stiintifica, proiectele de aici au facut ca Universitatea din Bucuresti sa patrunda in randurile universitatilor din toata lumea
- Sper ca pana in 2020 o universitate romaneasca sa patrunda in top 200 la nivel mondial
- Am avut o scadere dramatica a studentilor, in ultimii 8 ani. In acest an avem un plus de aproape 10%. Dar trebuie sa asiguram cresterea calitatii si a relevantei, in special legatura cu piata muncii
- Vocea critica a universitatii se aude puternic in societate si va asigur ca suntem toti atenti la opiniile care pornesc din acest lacas
- Indreptarea erorilor trebuie facuta privind spre viitor
- Sunt adeptul ideii ca universitatile trebuie sa gestioneze de la A la Z procesul doctoral.
- Oare cum putem crede ca o comisie CNATDCU poate analiza peste 100 de teze de doctorat in cateva ore, la fel de bine ca universitatea care analizeaza aceste teze de ani de zile
Mircea Dumitru, rectorul Universitatii din Bucuresti:
- Vrem invatamant modern, competitiv? Vrem cercetare de varf care sa conteze? Ei bine, atunci sa luam hotararile care sunt cerute de aceste probleme, pentru a sustine educatia.
- Nu ma numar totusi printre rectorii care considera ca doar datele cantitative reflecta realitatea institutionala, cum nu cred ca doar infuzia de bani este panaceul pentru toate aceste probleme
- Universitatea se defineste prin valorile pe care le slujeste in mod real, si nu doar le clameaza
- Care sunt atunci valorile si idealurile care calauzesc Universitatea noastra? Cautarea adevarului si formarea generatiilor in spiritul cunoasterii. Ne punem activitatea didactica sub semnul indemnului: indrasneste sa cugeti!
- La radacina lucrurilor, valorile adevarului stiintific sunt legate de valorile morale ale bunului public.
- Unii ne-au criticat pentru atitudinea noastra de a spune adevarul. Convingerea mea puternica este ca a recunoaste propriile greseli acolo unde ele pot fi dovedite nu este un semn de slabiciune, ci unul de tarie. E o atitudine morala. Trebuie sa accepti adevarul chiar si atunci cand nu te pune intr-o lumina favorabila
- Intelectualii au obligatia morala de a spune adevarul, de aceea universitatea nu este si nu poate fi o institutie care sa poata fi anexata politic
- Aceasta este logica tuturor demersurilor noastre de a instita asupra functionarii comisiilor de etica. Cand o Comisie Nationala de Etica se manifesta intr-o maniera atat de sfioasa fata de adevar, veti spune ca unii oameni se impiedica de adevar, se ridica si merg mai departe
- Universitatea din Bucuresti isi asuma onest erorile si e legitim sa te intrebi: cine serveste adevarului si corectitudinii morale? Lasati sa se dezvolte sistemul imunitar al universitatilor, care vor invata cum sa elimine frauda, finantati-le, lasati intacta autonomia si sanctionati-ne daca nu raspundem pe masura acestor responsabilitati.
Presedintele Senatului Universitatii din Bucuresti, Vlad Nistor:
- Dupa parerea mea, principalul defect al acestei legi este ca ea este de fapt opera a doua momente istorice diferite si a doua scoli de gandire: legea 1 si ordonanta de urgenta care modifica cam jumatate din aceasta lege
- Asist saptamanal in Parlament la votarea unui nou proiect de modificare a legii educatiei: rezultatul este incoerenta legislativa, cu efecte de foarte multe ori grave pentru invatamantul superior
- Este cat se poate de evident ca sistemul uneori nu stimuleaza, ba chiar ajunge sa reprime creativitatea universitatilor
- Mai exista un impediment: concurenta permanenta intre diverse grupuri, in dezavantajul functionarii coerente a acestor universitati, care ajunge sa reprezinte o realitate ce consuma extrem de multa energie
- Universitatea este afla intr-un punct strategic al dezvoltarii societatii: ea primeste rezultatul invatamantului gimnazial si liceal si este in buna masura responsabila de calitatea acestuia, atata vreme cat ea produce profesorii
- Progresul se datoreaza excelentei personale a multora dintre cadre didactice, cercetatori, studenti care isi dedica intreaga capacitatea proresului
- Astazi Romania are cu adevarat nevoie de universitati consistente
- Universitatile au nevoie de o finantare coerenta, au nevoie vitala de onestitate academica, problema plagiatului e cat se poate de activa si prezenta in societatea romaneasca, au nevoie de o noua forma de leadership guvernamental, care sa faca din universitati un partener, au nevoie de programe corelate principalelor curente de cunoastere, are nevoie de libertate de actiune a tuturor membrilor ei si are nevoie de o reorganizare fundamentala a cercetarii stiintifice