Lazăr despre propunerile lui Toader: afectează independența justiției. O întoarcere în timp

Iulia Mincu | 29.08.2017

Ca o concluzie a dezbaterilor care au avut loc in adunarile procurorilor, putem spune ca avem un mesaj coerent in sensul ca procurorii nu si-au insusit propunerile prezentate de ministrul Justitiei. Nu si le-au insusit pentru ca ele afecteaza independenta justitiei".

Pe aceeași temă

Aceasta este esenta declaratiei facute de procurorul general Augustin Lazar marti, dupa intalnirea cu sefii Parchetelor din tara si cu procurorii sefi ai DNA si DIICOT.  Procurorul general a criticat punctual fiecare dintre propunerile facute de ministrul Justitiei, precizind ca ar fi fost de preferat sa existe un proiect de lege.

 


"Colegii mei spera sincer ca aceasta a fost o testare a pietei ideilor in Romania si ca aceste idei nu vor fi puse in practica. Sunt niste principii care, daca ar fi puse in practica, ar fi rau dupa atatia ani in care Romania a intrat in UE. Ar afecta angajamentele europene ale Romaniei”, este concluzia lui Augustin Lazar.

 

 

Referitor la propunerea de infiintare a unei directii speciale in cadrul Ministerului Public care sa ancheteze magistratii, Augustin Lazar spune ca "Cred ca aceasta propunere este facuta de cineva care vine din afara sistemului, este vadit, cineva care vrea sa ia aceasta atributie de la DNA, care face o munca aici, si sa o dea in alta parte, sa faca un experiment oarecare. DNA ramane fara obiectul activitatii si se infiinteaza asa-zisa directie contra magistratilor, care nu se stie ce va face, va lucra in acelasi loc infractiuni de coruptie cu infractiuni rutiere."

 

 

Nemultumirile procurorilor fata de principalele propuneri de modificare a legilor justitiei

 

 

Trecerea Inspectiei Judiciare in subordinea Ministerului Justitiei:

 

“Ministrul Justitiei este o persoana numita politic si ar asigura un control deplin asupra magistratilor. O astfel de situatie a fost anterior anului 2004, cand s-au emis noile Legi ale Justitiei, cand ne pregateam sa avem standardele necesare intrarii in Uniunea Europeana. Ca urmare, ne-am intoarce in timp destul de mult si nu este bine. Daca in Franta Inspectia Judiciara functioneaza la Ministerul Justitiei, nu inseamna ca si la noi, intr-o democratie neconsolidata, ar trebui sa facem acelasi lucru. In Franta nu s-a gandit nimeni sa influenteze cursul justitiei sau sa numeasca politic pe cineva. Trebuie sa ne asiguram ca IJ ramane la CSM, care este garantul independentei justitiei. Este o recomandare a MCV ca Inspectia judiciara sa functioneze independent si sa nu fie sub ministrul justitiei", a spus Augustin Lazar

 

 

Numirea sefilor de Parchete (scoaterea presedintelui Romaniei din procedura de numire - n.red.):

 

"In rapoartele MCV vom vedea recomandarea ca numirile sa fie facute printr-o procedura similara numirii conducerii Inaltei Curti, pentru a asigura independenta procurorilor care desfasoara anchete. Avand in vedere recomandarea, CSM a formulat o propunere pe care a inaintat-o Ministerului Justitiei, dar care acum nu este luata in considerare.  Acum se vine cu o propunere care limiteaza posibilitatea CSM de a selecta dintre candidati. Ma indoiesc ca Ministrul Justitiei, om numit politic, va alege intre mandatul sau si mandatul cuiva care nu ar vrea sa fie propus in aceasta functie. Trebuie sa fim realisti. CSM va putea sa se pronunte strict asupra propunerilor date de Ministrul Justitiei”.

 

 

Infiintarea unei directii speciale in cadrul Ministerului Public care sa ancheteze magistrati:

 

 

"Procurorii nu au agreat crearea unei asa-zise directii specializate care sa ancheteze magistrati. In Romania nu a mai existat asa ceva de 30 de ani, de cand exista un birou de anchete speciale la procuratura generala nereformata. Nu ne putem imagina ca sutele de mii de reclamatii impotriva magistratilor ar trebui sa vina la Parchetul General pentru a fi procesate, asa cum se facea acum 30 de ani. De atunci lucrurile au evoluat, Romania ca tara europeana si-a facut structuri specializate. Structurile nu se fac pe categorii de persoane, ci pe infractiuni: exista metodologii de cercetare a faptelor de coruptie, in domeniul afacerilor etc. Cred ca aceasta propunere este facuta de cineva care vine din afara sistemului, este vadit. Cineva vrea sa ia aceasta atributie de la DNA, care face o munca aici, si sa o dea in alta parte, sa faca un experiment oarecare. DNA ramane fara obiectul activitatii si se infiinteaza asa-zisa directie contra magistratilor, care nu se stie ce va face, va lucra in acelasi loc infractiuni de coruptie cu infractiuni rutiere. Nu este in regula. Daca exista obiectii cu privire la modul in care procurorii DNA trateaza unele cazuri, ele trebuie rezolvate prin selectarea unor procurori calificati, nu prin desfiintarea unor structuri care au fost infiintate cu bani europeni”

 

 

Admiterea la Institutul National al Magistraturii:

 

"S-a facut propunerea ca admiterea la INM sa se limiteze de la varsta de 30 de ani in sus. Institutul National al Magistraturii este o valoare culturala pe care noi ne-am insusit-o din statele cu democratii consolidate. Solutiile sunt altele: tinerilor trebuie sa li se dea sarcini, competente, pe masura puterilor lor de inceput, insa in niciun caz nu trebuie sa se distruga matricea culturala a INM. Un tanar atunci se formeaza profesional: intre 25 si 35 de ani. Un magistrat care este format de la origine stie foarte clar ce are de facut. INM este o valoare culturala la nivel european, care a reusit sa ajunga din urma dupa vreo 15 ani de functionare, la un standard european care ne face cinste. Ce ar insemna ca din aceasta toamna sefii de promotii sa fie blocate posturile, se vor duce in alta parte, nu va mai veni nimeni in justitie, vom gasi solutii de cirpeala. "

 



"Colegii mei spera sincer ca aceasta a fost doar o testare a pietii ideilor din Romania si ca aceste idei nu vor fi puse in practica. In cel mai scurt timp, sinteza dezbaterilor celor 2.500 de procurori va fi prezentata ministrului, care asteapta propunerile noastre", a subliniat Augustin Lazar.



Acesta a spus despre propunerile de modificare a legilor justitiei ca "sunt niste idei, principii, nu stiu cum sa le spun, care, evident, daca ar fi puse in practica, ar fi rau pentru Romania, dupa atatia ani de la intrarea in Uniunea Europeana".

 


"Nu puteam sa lasam sa treaca prin fata noastra o provocare la adresa magistraturii. Am o cariera de magistrat de 35 de ani, nu mi s-a mai intamplat, dar omul cat traieste invata si trebuie sa observe ce se intampla in jurul lui si nu ar trebui sa fim indiferenti la ce se intampla. Am fi preferat sa avem proiectele de legi", a adaugat procurorul general.
 

 

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22