Pe aceeași temă
Una dintre prevederi vizează situația în care se află Liviu Dragnea, președintelui social-democraților: acesta ar scăpa de condamnarea la doi ani cu suspendare în Dosarul Referendum, scrie cursdeguvernare.ro:
Ce prevede ”modificarea Dragnea”:
- o hotărâre definitivă (de condamnare sau de achitare) va trebui să fie motivată în cel mult 30 de zile, sau în cazuri excepționale în 60 de zile (dacă judecătorii își motivează imposibilitatea de a o face în 30 de zile). Prevederea apare și în modificările la Legea 304/200 privind organizarea sistemului judiciar
- motivarea trebuie semnată de toți judecătorii care au participat la ultimul termen de judecată la dezbateri, deliberări, pronunțarea sentinței. În cazul în care acest lucru nu este posibil, indiferent de motiv (adică și în cazul decesului unuia dintre magistrați, ceea ce ar fi o prmeieră la nivel mondial), atunci cauza se repune pe rol, deci practic se reia judecata ultimului termen într-o nouă componență a completului de judecată.
- S-a introdus și precizarea clară că Nu există infracțiune de favorizare a infractorului atunci când este vorba despre modul cum sunt adoptate actele normative, care și ea i-ar ajuta pe miniștrii implicați în dosarul Belina, și chiar pe Liviu Dragnea.
Ce prevede ”modificarea Tăriceanu”:
Este propus și un amendament care l-ar salva pe președintele celeilalte camere a Parlamentului, senatorul Călin Popescu Tăriceanu.
Conform unui nou alineat ce ar putea fi introdus la articolul 273 din Codul Penal:
“Nu constituie infracţiune refuzul de a face declaraţii prin care persoana se autoincriminează, refuzul de declara în sensul solicitat de organele judiciare, modificarea şi retractarea declaraţiei care a fost dată prin exercitarea unor presiuni de orice fel asupra martorului şi nici simpla divergenţă de mărturii în cadrul unui proces, dacă nu există probe directe din care să rezulte caracterul mincinos şi de rea-credinţă, al acestora”.
Dezincriminare prin reinterpretarea deciziilor CCR
O altă propunere ar putea declanșa un val de dezincriminări și introduce o inovare unică în lume: considerentele dintr-o hotărâre a CCR (NU dispozitivul ei) pot fi utilizate pentru aplicarea principiului legii penale mai favorabile.
Adică, chiar dacă CCR spune că un articol nu este neconstituțional, dacă în argumnetare apar precizări care l-ar putea favoriza pe un condamnat sau inculpat, ele se vor aplica (procedura s-a folosit pentru o propunere de anul trecut a introducerii pragului valoric la abuzul în serviciu).
Ce spune prevederea propusă acum:
“Se asimilează legii penale de dezincriminare și deciziile Curții Constituționale prin care se stabilește neconstituționalitatea unor dispoziții din legile penale, prin care se consideră constituționale numai anumite variante de încriminare sau prin care se dezincriminează total sau parțial, ca fiind contrare Constituției, fapte penale precum și deciziile care se referă la alt tip de norme penale decât cele de incriminare.
Obligativitatea aplicării deciziilor Curții Constituționale ca lege penală mai favorabilă se referă atât la dispozitiv, cât și la considerentele acestora.”
Redefinirea grupului infracțional organizat
Este redefinit și grupul infracțional organizat, încadrarea nemaifiind valabilă atunci când grupul nu funcționează constant și pe o perioadă lungă de timp:
Definiția actuală:
“Prin grup infracţional organizat se înţelege grupul structurat, format din trei sau mai multe persoane, constituit pentru o anumită perioadă de timp şi pentru a acţiona în mod coordonat în scopul comiterii uneia sau mai multor infracţiuni.”
Propunerea PSD:
“Prin grup infracțional organizat se înțelege grupul structurat, format din 3 sau mai multe persoane, care există pentru o perioadă și acționează în mod coordonat în scopul comiterii uneia sau mai multor infracțiuni grave, pentru a obține direct sau indirect un beneficiu financiar sau alt beneficiu material;
Nu constituie grup infracțional organizat grupul format ocazional în scopul comiterii imediate a uneia sau mai multor infracțiuni și care nu are continuitate sau o structură determinată ori roluri prestabilite pentru membrii săi în cadrul grupului.
Prin infracțiune gravă se înțelege oricare dintre infracțiunile prevăzute de art. 223 alin. (2) din Codul de Procedură Penală, inclusiv acelea pentru care legea prevede pedeapsa închisorii mai mare de 5 ani.”
articolul integral pe cursdeguvernare.ro