Pe aceeași temă
Licitatia prin care Metrorex vrea sa achizitioneze 51 de noi trenuri de metrou, atribuita firmei spaniole CAF pentru 310 milioane de euro, a fost blocata. Decizia vine dupa ce Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC) a decis suspendarea solutionarii contestatiilor, ca urmare a faptului ca Directia Nationala Anticoruptie (DNA) a decis deschiderea unui dosar penal ce vizeaza procedura.
CNSC avea in vedere contestatii de la companiile Alstom si Astra Vagoane, insa pana la solutionarea dosarului de catre procurorii anticoruptie, licitatia ramane blocata, potrivit HotNews.
Potrivit unei decizii datate in 24 aprilie, CNSC a decis sa suspende "solutionarea contestatiilor depuse de catre S.C. ALSTOM TRANSPORT S.A., (...) si, respectiv, de catre S.C. ASTRA VAGOANE CALATORI S.A., (...), in contradictoriu cu S.C. METROREX S.A., (...) pana cand hotararea pronuntata in cauza in care se fac cercetari, in dosarul penal nr. 88/P/2015, va ramane definitiva".
La mijlocul lunii aprilie presa scria ca CNSC a cerut DNA informaţii privind licitaţia pentru trenurile de metrou si daca sunt nereguli anchetate în legătură cu desfăşurarea procedurii organizate de Metrorex.
In luna martie, chiar Metrorex a solicitat CNSC sa suspende solutionarea contestatiilor pentru ca DNA a facut o serie de descinderi la Ministerul Transporturilor si au deschis o ancheta penala.
O licitatie cu probleme
Metrorex a atribuit la inceputul lunii martie catre firmal spaniola CAF un contract pentru achizitia a minim 43 si maxim 51 de trenuri noi pentru Magistrala 5 Drumul Taberei - Eroilor a metroului bucurestean.
CAF a castigat licitatia lansata inca din 2014 cu o oferta de 6,06 milioane de euro pe tren, adica un maxim de 309 milioane de euro pentru setul maxim de 51 de trenuri. Contractul a fost atribuit, dar nu si semnat pentru ca Metrorex si CAF inca se aflau in etapa de 10 zile in care mai pot fi depuse contestatii.
Ulterior, fata de rezultat, au fost depuse doua contestatii de catre Astra Vagoane si Alstom, firme si ele participante la procedura de licitatie publica.
Contractul este unul cadru cu durata de 7 ani, se va imparti in contracte subsecvente si presupune achizitia a minim 43 de trenuri de metrou (258 de vagoane) sau a maxim 51 de trenuri (306 vagoane). Trenurile sunt achizitionate pentru a fi folosite pe Magistrala 5 de metrou ce se afla in prezent in constructie in cartierul Drumul Taberei.
Licitatia a fost lansata in iunie 2014 (anunt de participare 151772 / 26.06.2014), iar ofertele au fost deschise pe 16 octombrie, 4 din cele cinci oferte venind de la firme straine:
- ASTRA Vagoane Calatori - 5,1 mil euro euro/tren de metrou (260 milioane de euro)
- CSR (China)- 5,22 mil euro/tren de metrou (272 milioane de euro)
- CAF - 6,06 mil euro/tren de metrou (310 milioane euro)
- Alstom - 6,31 mil euro/tren de metrou (322 de milioane euro)
- Pesa - 6,5 mil euro/tren de metrou (341 de milioane de euro)
Conform informatiilor din SEAP, in criteriile de atribuire ale acestui contract, pretul ofertei a avut o pondere de 60%, restul criteriilor fiind performante tehnice necesare (15%), termene de livrare/receptie (12%), conditii de mentenanta (3%), costuri de mentenanta (5%) si termene de garantie (5%).
Compania spaniola CAF a mai castigat in ultimii ani un contract cu Metrorex care presupune achizitia de 16 trenuri de metrou pentru circa 100 de milioane de euro. Deja o parte din aceste trenuri au inceput sa circule pe Magistrala 2 din Bucuresti.
De altfel, scandalul licitatiei pentru trenuri a condus la demisia sefului Metrorex. Ion Aurel Radu a plecat din functie in 24 martie.