Pe aceeași temă
Cu anunțul făcut de Liviu Dragnea, că modificarea legilor siguranței naționale reprezintă o prioritate în Parlament și că o comisie specială va începe lucrul chiar în această săptămână, Liviu Dragnea a declanșat oficial asaltul final la ultimele redute de putere necucerite încă de PSD: serviciile secrete – SRI, SIE, SPP și STS, dezvăluie G4Media.ro.
„Acum înțelegem ceva mai bine sensul campaniei mediatice împotriva ”statului paralel” și împotriva protocoalelor încheiate între SRI și procurori, prezentate drept exemplul de abuz suprem, deși ele conțin în esență proceduri de lucru banale în orice stat care își dorește instituții puternice și eficiente”, spune Dan Tapalagă.
Atacurile îndreptate împotriva SPP, a protocoalelor încheiate de SRI cu Parchetul General, nu urmăresc doar salvarea politicienilor urmăriți penal ci vizează trecerea serviciilor din subordinea Președinției în cea a Parlamentului sau a Guvernului. G4Media.ro a anunțat marți că Serviciul de Telecomunicații Speciale ar urma să treacă la Ministerul Comunicațiilor, adică în subordinea guvernului.
Vreți să spuneți că nu trebuie reformate serviciile după toate scandalurile, abuzurile și dovezile de implicare în jocuri politice? Asta-i va întreba Dragnea și liderii PSD pe cei care vor pune la îndoială bunele intenții ale coaliției PSD-ALDE de a-și subordona ultimele instituții-cheie din stat. Nu prea va avea cine să le spună că, de cele mai multe ori, vorbim de fake news, de subiecte artificiale sau de pure exagerări. O bună parte a presei s-a aliniat și tace. Nici că modificarea legilor siguranței nu urmărește reformarea serviciilor, ci subordonarea lor totală puterii politice, mai exact punerea lor sub controlul liderului PSD.
Potrivit informațiilor obținute de G4Media.ro, este foarte posibil ca până la modificarea legilor siguranței în Parlament, Dragnea să încerce dublarea atribuțiilor SPP printr-un OUG prin care să permită și altor instituții din ministerul de interne să execute misiuni de protecție și pază. În acest fel, liderul PSD speră să exercite un mai bun control informativ asupra propriului guvern și asupra demnitarilor. Să ne amintim că vicepremierul Paul Stănescu a declarat, la Antena 3, pe data de 31 martie, că Serviciul de Protecţie şi Pază (SPP) va fi restructurat.
Cu aceste mutări, Dragnea trece, de la amenințările lansate încă de la începutul anului, la fapte. Ceea ce părea la început o invitație la negociere s-a transformat într-un asalt cu toată muniția din dotare. Acesta este rezultatul radicalizării liderului PSD, care s-a convins între timp că nu mai are nimic de pierdut, nici prea mult timp la dispoziție. Procesul său se apropie de final și altele riscă sa-l ajungă din urmă. Apoi, vin alegerile anul viitor și, vorba unui client DNA, cine are curentul (informația) și motorul (procurorii) deține puterea.
Spre deosebire de OUG 13, când Dragnea amenința să dărâme câteva instituții din justiție pentru a-și salva pielea, de această dată riscă să dărâme din temelii nu doar arhitectura statului, prin dezbrăcarea președintelui de orice atribuții și puteri, ci pune în pericol parteneriate strategice. Cu o justiție paralizată, cu procurori hărțuiți, intimidați și lăsați fără capacitate de investigație, cu servicii controlate politic, cu o presă redusă la tăcere și cu atacul dat la societatea civilă și alte instituții vitale, gen Banca Națională, nu văd cum Statele Unite și Uniunea Europeană ar putea gira mai departe puterea de la București ca fiind democratică și în parametrii statului de drept.
Dacă totuși vor închide ochii, așa cum s-a întâmplat cu Viktor Orban ani de zile, atunci să nu se mire când România se va prăbuși după modelul celorlalte țări din regiune. Spre comparație, Ungaria lui Orban ni se va părea o democrație luminată. Odată acaparată toată puterea, Dragnea și PSD își vor asigura supraviețuirea ani buni de aici încolo. Vor fi tot mai dificil de dislocat din aparatul puterii: luați aminte de exemplul Ungariei unde Orban a câștigat duminică pentru a treia oara consecutiv majoritatea de două treimi prin controlul total asupra statului!
Dacă nici de această dată președintele Klaus Iohannis nu va schița vreun gest prin care să-și apere funcția, să protejeze statul de o serie de derapaje și dezechilibre democratice grave, dacă nici când poziția lui de putere este amenințată nu reacționează în vreun fel, atunci cine să o facă în locul lui? De ce s-ar lupta alții din afară mai mult decât însuși statul ar cărui președinte este? În ce privește strada, ea se va mobiliza probabil cu mult entuziasm pentru cauze înalte, justiție, anticorupție etc, dar nu va arbitra vreodată un meci între politicieni și servicii, oricât de grave ar fi consecințele unui asemenea război. Nu este rolul ei să o facă.
Nici în America nu vedem demonstrații pe străzi din cauza atacurilor furibunde lansate de președintele Trump împotriva anchetatorului special Mueller. Și acolo Donald Trump se luptă cu ceea ce el numește deep state, dar, spre deosebire de România, Statele Unite dispun de instituții puternice și de un sistem de echilibru și control eficient. Sistemul democratic american și-a dezvoltat în timp anticorpii necesari supraviețuirii chiar și în situații de criză majoră, oricât de grave pot părea derapajele președintelui Trump, în timp ce instituțiile-cheie românești, funcționale doar în ultimii zece ani, pot fi spulberate peste noapte.
Niciodată în ultimii ani n-am fost atât de aproape de pericolul destrămării statului democratic, așa cum îl știm după 89, și transformării lui într-o organizație de tip mafiot. Ar fi cam pretențios spus dictatură.